|
|
|
|---|---|
|
Jag är ny på detta forum och har inte ägt en BMW på 45 år. Nu har jag blivit sugen på en beg 645ci för ca. 200.000:-, det är ju inte den vanligaste serien precis. Men det finns väl några på forumet som äger eller har erfarenhet av 6 serien. Det är ju en ganska komplicerad konstruktion som alla nyare lyxbilar, och eftersom jag inte är så hemma på BMW ännu, så undrar jag om 6 serien har några vanliga typfel eller saker man ska se upp med. Är 645ans motor bra och driftsäker, eller borde man kolla på nån annan variant? Jag är i första hand inte ute efter prestanda, utan driftsäkerhet och ekonomi är viktigare. Så att motorn kan förväntas ha lång livslängd utan större behov av mekande är viktigt. Om jag ska ha den som enda bil, så måste jag ha dragkrok på den. Jag har inte sett en enda som har drag, det kanske inte går att montera. Är det nån som vet? | |
|
Hej och välkommen till forumet! Mycket bil för pengarna och den är rätt skön. Dock skulle jag snarare råda dig att köpa modellen 650i som kom från 2005 alternativt modellen 630i. Det främsta argumentet är att 4.4l V8:an har ett känt fel på ett inre kylarrör i motorn som kan gå sönder och orsaka rejäla kostnader. Det går att montera drag tror jag, om man söker på "Anhängerkupplung BMW E63"(dragkrok på tyska) så får man upp en del träffar och i Sverige är Lasse Dragkulan, Länk den som borde kunna montera detta men fråga han direkt. BMW själva verkar inte ha någon sats. Du kan använda funktionen "Sök inlägg" ovantill, under "Ny användare" och skriva t ex "E63", "645", "650" och så vidare så har du lite kvällars läsning:) Kolla även Modellguiden, Begagnatguiden med mera till vänster. Det finns en märkesklubb, BMW CS, Länk Länka bilar du är intresserad av så kan forumet säkert hjälpa dig med mera kommentarer. Aldrig fel att låta en expertverkstad med god erfarenhet av BMW gå igenom bilen för någon tusenlapp innan ev. köp för att vara på säkra sidan. Länk eller en BMW-verkstad. Lycka till! Asken |
|
|
Ett litet trådlyft för er som är sugna på en 645a till våren. Just när man tror att killen ska slakta 6an så......ha,ha Länk EB |
|
| Hej! När det gäller läkaget på kylröret så behöver det inte bli en dyr historia. Fick det själv det på min 645:a. Istället för att byta till original kylrör så finns det både delbara rör och rör i rör lösning. med rör i rör lösningen så kan man klara sig undan med enbart 2-3000.- i kostnad om man fixar det själv. Annars är jag helnöjd med bilen. Har monterat Magnaflow catbacksystem för lite mer ljud (inte för högt) och det får bli nya fälgar och däck under våren. Härlig komfort och ganska bra tryck i motorn. Personligen tycker jag att designen är otroligt snygg. Egentligen ville jag ha en 650, men jag bor i Norge och där fann jag ingen som var till salu. Ventiltätningarna är en svag punkt. Om du åker och tittar på bil så låt den gå på tomgång 5-10 minuter. Börjar det ryka efter en stund och det kommer ett stort rökmoln (grå/svart) när du gasar till så köp en annan eller pruta rejält. Även lyktorna fram är kända för att få imma på insidan. Kan vara så enkelt att det är packningen till locket på baksidan som är dålig. Ska man byta en lykta så är man uppe i ca 20.000.-. (kanske finns billigare?) Är den ekonomisk? Tja fungerar allt som det ska så är det inte så dyrt att äga 645 tycker jag. Men allt är ju relativt:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.