|
|
|
|---|---|
|
Hur får man loss kontakterna till mätarhuset på en e30. Har försökt en gång men fick inte loss dem. Finns det någon spärr eller dylikt? ///Johan | |
| Ingen som har en aning. Jag har försökt en gång, men den satt som berget. Ingen som har monterat vita mätare i en e30? | |
E30poppe |
Nä.. För ingen vill pajja instrumenteringen... |
| Så du menar att man förstör instrumenteringen genom att demontera dem? Då har ingen vita mätartavlor alltså... märkligt eftersom de säljs i butikerna. Bra svarat e30 poppe!!!!! | |
TED |
Jag vet inte hur det ser ut på E30, men på E36,E34,E38,E39 mfl. sitter det som en liten bygel mitt över kontakt styckena. Bygeln ska fällas över varje kontakt och detta kan göras efter att du tryckt in en liten knapp/spärr på kontakt stycket. Lycka till. /Mvh TED |
| Tack för tipsen Ted. Men jag har faktiskt löst det. På e30 satt det en svart liten... ja man kan faktiskt kalla den för bygel. Den pillade man bara upp med en skruvmejsel modell liten och sedan var det bara att försiktigt jullra upp kontakten. Resten av mätarhuset var en barnlek att få isär. Så nu blir det vitamätartavlor, röda nålar och blå belysning. Smidigt! | |
E30poppe |
Johankihl: MUPP!!! |
|
E30poppe: WOOW. Kan ju meddela att inget förstördes när jag plockade isär och ihop hela min instrumentering. Men att istället för att försöka hjälpa någon, så sitter folk som du och hittar på saker som att instrumenten skulle bli förstörda av att demonteras. Jag skulle inte tro att du har demonterat några instrument och har en aning om vad du snackar om. Ett forum är till för att diskuttera saker och i det här fallet framför allt att få hjälp och att hjälpa andra. Hoppas att du tycker att du gör det bra, för det tycker inte jag och förmodligen ingen annan heller när du skriver saker som du gör... |
|
|
Monteringsanvisning till BMW E30 **OBS! Läs instruktionerna noga innan du påbörjar arbetet** 1.För att montera bort mätarhuset så måste du först ta bort skyddet under instrumentbrädan, ratten kan vara kvar. Tag bort plastskyddet nedanför instrumentet samt de övriga 8st skruvarna, observera skruvarnas placering. 2.Koppla loss elanslutningarna genom att först dra den svarta lilla plasthållaren utåt. 3.Plocka nu bort instrumentet. 4.Skruva sedan bort de 8st skruvarna på baksidan av instrumentet. 5.Vänd på instrumentet och tag bort plasthöljet så att tavlor och visare blir synliga. Demontering av visare Observera deras läge inför monteringen, blir de felplacerade så kommer instrumentet att missvisa i framtiden. Tag bort visarna genom att vrida dem motors samtidigt som du drar dem rakt utåt. Demontering av mätartavlor De sitter skruvade, skruva bort. Montering av vita tavlor Se till att tavlorna är rena från smuts och fett. Klistra sedan på den vita tavlan, var noga med inpassningen. Det kan underlätta placeringen om du genomlyser tavlorna med en stark lampa. Efter påklistringen så ska du skära ut hål för trippmätare, skruvar och visare. För att erhålla bästa resultat så bör du använda dig av ytterst vassa rakblad. Skruva fast tavlorna försiktigt! Tryck ditt visarna. Ett tips, lacka visarna orange eller röda. Lycka till Nästa år BMW 325 med M5 motor o turbo med komplett Stella breddning!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.