|
|
|
|---|---|
| Hej har nyss köpt en bmw e90 2005 325i med 13 tusen mil på mätaren. Hade tänkt byta olja och filter undrar vilken olja som rekommenderas och hur mycket som ska fyllas har läst att de ska va 6.5 liter är de rätt?. Och sen om nån vet av någon sida man kan beställa bra och billig olja ifrån.tacksam för svar | |
| aral 0w 40 googla på det och johan b autopower finns det nog massor att läsa finns 20 liters dunkar för tusenlappen från levoil.de | |
| Okej värkar va mycket olja för pengarna😀. Bmw värkar ju rekommendera castrol däremot nån som har beställt från levoil och kör med aral 0w 40? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW rekommenderar Castrol för att de har ett samarbetsavtal med dem, i framtiden kanske det blir Shell istället. Oavsett så spelar märket ingen roll, det är klassificeringen som gäller. Inget annat. Klassificering är kung. Det ska stå i din instruktionsbok vilken olja din bil ska ha. Antingen står det att det ska vara olja som är märkt BMW LL-01 eller BMW LL-04 (LL står för Long Life). Sen är det bara att pinna ut och köpa en olja som har denna märkning :-) Aral SuperTronic 0W-40 har testats och uppfyller BMW LL-04 kraven och är således märkt med BMW LL-04. Den är dessutom prisvärd och vanlig hos onlineshops i Tyskland vilket gör den populär för oss som vill byta olja själv. Ska själv beställa en dunk eller två av denna olja framöver till min E87 120i -06. Nu i våras fick den FINA First 500 5W-30 vilket också är BMW LL-04 klassad olja och som är godkänd att användas av BMW i denna motor. Kom ihåg att köpa ett kvalitetsoljefilter. Snåla inte där. Om osäker, köp från BMW. Annars är exempelvis Bosch, Mann och Mahle ansedda som "säkra" köp. |
| Okej tack för svar har kollat i instruktionsboken å där står de att den först rekommendera ll01 olja men går bra med ll04 olja också. Bör väl inte vara någon fara att köra på aral 0w 40 då. Vad är de som är bättre med en ll01 olja till min bil 325i 2005. | |
Nejdå, du kan utan problem köra med en LL-04. Alla BMW LL-oljor är bakåtkompatibla dvs en -04 kan alltid ersätta en -01. @Krillekrut : Står den verkligen LL-01 i första hand och LL-04 i andra hand i din instruktionsbok? I tex min manual står det uttryckt så här I första hand: BMW LL-01 eller BMW LL-04 Alternativt: BMW LL-98 eller ACEA A3 Exakt hur är det formulerat i din insttruktionsbok? LL-04 är en uppgradering av LL-01 på några punkter. Den största skillnaden är att LL-04 har låga nivåer av SAPS (sulfataska, fosfor, svavel) vilket är nödvändigt för att inte förstöra tex dieselpartikelfilter i förtid. Därför är LL-04 kravställt för lite nyare dieselmotorer med partikelfilter. Men för våra lite "äldre" motorer så har vi inte detta problem, därför fungerar både LL-01 och LL-04 lika bra i våra motorer. Men kan man få en LL-04 olja enkelt och till bra pris så är det ju bara att köra på så att säga. |
|
Hej okej ja då blir de nog att beställa 20liter aral 0w 40. Men de står så här i min instruktionsbok Bensinmotorer I första hand Bmw longlife-01, Bmw longlife-01 FE eller Bmw longlife-04 Alternativ: bmw longlife-98 eller ACEA A3 Så de bör ju betyda att man kan köra med longlife-04 har då inga ventilknack å den värka då inte drar nån olja än heller som de pratas om här i forumet man får hoppas de fortsätter så😀. så jag hoppas att aral olja forsätter att göra motorn tyst värkar ju vara många som är nöjd med den. Sen kommer jag göra tätare oljebyten tycker inte riktigt om den är longlife servicen... |
|
:-) Jag misstänkte att du tolkat instruktionsboken fel - därav min fråga. Alla oljor som står efter "I första hand" har samma värde så att säga - de är inte skrivna i någon speciell inbördes prioritetsordning. LL-04 blir alldeles utmärkt. Om vi säger såhär - skulle du knata in på BMW och köpa olja till din bil så får du faktiskt LL-04. Som referens kan jag nämna att jag köpte en liter olja hos BMW till min E87 120i -06 och fick då Castrol EDGE Professional 0W-30 BMW LL-04. Så om du skulle serva din bil hos en auktoriserad BMW-verkstad så kommer de att hälla i LL-04 olja i din motor. Så du kan lugnt göra samma sak :-) Bra initiativ angående oljebyte. Jag gillar heller inte den där longlife-servicen på olja och oljefilter! Det är 2 år/3000 mil på min - gissar det är samma på din. Dessutom är oljefiltret skrämmande litet till min N46-motor - ser ut som en liten fingerborg! 3000 mil med ett sådant minimalistiskt oljefilter - nej tack! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.