|
|
|
|---|---|
| Är på gång att beställa en ny F11 x-drive och kan inte bestämma mig för om jag ska nöja mig med 18" fälgarna som följer med m-sport eller om jag ska lägga till 10 tkr för att få 19" 351:or som är lite fetare. Lite orolig att betala 10 tkr extra för att kanske få en stötigare och bullrigare bil med märkbart sämre komfort. Någon som vet hur dagens RFT känns och har tips på vad man ska välja? | |
|
Jag tycker skillnaden är försumbar och knappt märkbar, speciellt inte om du dessutom väljer till VDC. 18" ser för trist ut på F11, och den senaste generationen RTF är klart bättre än tidigare. |
|
|
Skippa 19"...om komfort är en prio. Själv hade jag valt 17"... /J.I |
|
|
Självklart ska du välja 19" som tydligen även du tycker är snyggare. Jag har kört på 20" utan att störas i något avseende. /Anders |
|
|
Smaken är som baken men det optimala vore 18,5 tum i 351design. Är rätt känslig själv. Tog 18 tum i leveransen men det ser sådär ut men är helskönt. Hade aldrig i livet kört 20 tum. Enda fördelen med att några gör det är att jag nu kör med Med känslas beggade 19tummare :). Att Rft är bättre nu är säkert rätt men gudars skymning vilken skillnad när jag ändå bytte till icke rft. Funkar ok nu men ser fram emot 18tummarna på vintern. Klurigt val. Ta dämparna så kan 19 funka men inte om du är känslig. |
|
|
Är lugnt me 19"! Kommer t.o.m. ha 19" på vintern. Ska ju vara snyggt året runt. Väljer bort rft-däcken! |
|
| 19" utan rft går tystare och komfortablare än 17" rft iallafall på min 520 da touring -12. | |
Verdi |
Stor skillnad på olika rft också. Bridgestone Potenza är hemska medan Pirelli PZero är helt ok. Men inte lika bra som de Goodyear Eagle F1 utan rft jag har nu. Bilen känns 300 kg lättare, den spårar mindre, lägre vägljud, går mjukare över hårda ojämnheter osv. :-) |
| 19 tum året runt här med. Har 19 både med och utan msport på bilarna och det är mjukare än 18 tum på F31:a tack vare den fina fjädringen. 19 tum är minimum för att bilen ska se snygg ut tycker jag. | |
|
Ok, tack för alla svar även om jag inte blivit mycket klokare :-) Jag är helt överens med er om att 19" ser bättre ut på en F11 och har förstått att vanliga däck är bättre än RFT ur komfortsynpunkt. Nu får man ju dock alltid med RFT när man köper ny bil och det känns inte aktuellt att bara scrappa 4 nya däck för att köpa vanliga istället så därför står mitt val alltså mellan 18" eller 19" RFT och därmed bättre exteriört utseende mot mindre vägljud i kupen. Ser bilen verkligen så mesig ut med 18" 613 m-fälgar? |
|
|
Jag tror du överlever en säsong med 19" RFT och kan sedan se fram emot att köpa icke-RFT och ha en bil som ser snygg ut utan att göra avkall på komfort. :) Jag har 19" RFT på min och det är helt ok - bilen är inte direkt bullrig och ligger fint på vägen. På vintern har jag original 18" och visst är icke-RFT-däcken lite mjukare och något tystare, men så stor skillnad är det faktiskt inte. På E61:an upplevde jag en betydligt större skillnad mellan RFT och icke-RFT. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| En säsong!? Trodde jag med på mina rtf, har kört 5000 mil å de är knappt halvslitna. Skippa dom direkt. | |
|
Hej. Tag 19", tror det blir snyggt men behåll RFT i alla lägen. Jag har haft 2 punkteringar totalt. Den gång som övertygade mig till RFT var när jag var på väg upp till fjällen i en fullpackad bil och med familjen. 4 mil kvar till Sveg och -31 ute. I det läget kunde jag köra vidare till Sveg och där fixa till allting. Dessutom ger jag mig den på att nästa gång så blir det säkert på en motorväg eller 2-1 väg. Jag tar den sämre komforten och anser att RFT är en billig livförsäkring, har ju trots allt inträffat en del olyckor när folk byter däck på hårt trafikerade vägar vilket hade kunnat undvikas ifall dom hade kört RFT. /mården |
|
|
Jag kör 19" sommardäck, RFT däcken ligger fortfarande i påsar (18") Originalfälgar 18" kör Nokian RFT däck på vintern Vintern vill jag ha RFT, sommaren helst utan. Bärgaren finns ju alltid i närheten ;) |
|
| Jag har köpt f10 xdrive med 19" fälgar. Innan beställning provkörde jag en likadant bara med 18" fälgar. Tyckte att den bilen med 18" var mycket bekvämare och inte så bullrigt. Men ingen av 18" fälgar var snygga. Lyssnade på dåligt råd från försäljare som rekommenderade 19" med bibehållen komfort som 18". Bilen är snyggare och stabilare men stötigare och bullrigare. | |
| Tack för input edo34, just den missen jag inte vill göra. Blir nog att åka och provköra båda dimensionerna innan beställning. | |
| Tänk på det också att xdrive är nästan lika hård som sportshasi. | |
| Vad gäller ljudnivån så är mina 20" hjul betydligt tystare än 17" runflatskräpet som var originalmonterat. Med de nya hjulen märker man ingen särskilt skillnad på vägbeläggning, men RFT däcken var hemska om det var lite grövre yta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.