AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.237

Hur vet jag att de är rätt ventilkåpspackning E46 330i m54b30 - 2002? Finns 2 varianter

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har nyss köpt och säljaren sa att de finns 2 olika för olika tillv.datum under 2002. Så hur ser man vilken som passar?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ge mig regnummer så ska jag lista ut det!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Brytpunkten är 09.2002 mellan "nya" och "gamla" packningen.
Och det är bilens tillverkningsmånad som gäller.
Exempel, min 330 är tillverkad 12.2001, således köpte jag den äldre typen av packning. Är din 02'a tillverkad någonstans EFTER september 2002 så är det den nya typen du ska ha.

Min rekommendation är ändå att du köper BMW original, och BMW vet vilken du ska ha.

/Anders
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Köpte packning här i stan, enda som fanns utan att beställa! SÅ därför vart de en victor heinz! Vart ser man tillv. Hur får man reda på tillv.månad på bilen?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Skumt, enligt realoem så har jag en sen 2001(november) och enligt regbeviset är de en 2002!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De ska ju vara nya packningar till skruvarna oxå ser jag nu, kan man lösa de på nåt annat sätt utan dom? Tänkte byta skiten nu men märker att de finns inga till skruvarna. Typ loctite, värmebeständig packningsmassa eller nåt?
Za
15
Zahlberg
320i sedan -04
Böt min för en vecka sedan. angående packningarna till skruvarna så hade jag glömt bort att ja hade köpt såna, så har ett packet sånna. ja såg inga gamla packningar runt några skruvar iaf, därför glömde jag säkert dom. Vill du ha dom så kan ja skicka dom till dig via posten!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Mackan,
Du skulle kunna söka ditt regnummer på Transportyrelsens sida o se vad som sägs där. På mitt gula regbevis står bara "Tillverkningsår 12-2001" och "I trafik första gången 2002-01-28". Jag köpte den av privatperson som annonserade den som en 02'a. Antar att ett sent tillverkningsdatum = nästa års modell.

Du ska inte ersätta skruvarnas packningar med nåt kladd. Man köper nya skruvpackningar för bytet. De syftar till (bortsett från att täta) att man ska känna när man dragit kåpans skruvar tillräckligt. Man liksom känner hur det bottnar i packningarna och då drar man inte mer helt enkelt. Framme vid VANOS'ens "halvmånar" (även i bakkant av packningen, mot brandväggen) kan du använda lite Permatex Blue, packning på tub. BMW själva gör inte det när de byter, men det skadar inte. Se till att du får bort alla gamla packningsrester, den brukar kunna sitta som bakelit om den är gammal. Var försiktig vid tändstiftsbrunnarna.
Det finns massa trådar om detta, sök på ventilkåpspackning så hittar du.
Min första var från Skruvat.se, minns inte fabrikat. Den satt inge bra tyckte jag. Jag bytte igen, då med BMW original. (Finns självklart dem som fått det tätt även med pirat-packning).

/Anders.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Zahlberg! Du får gärna skicka dem! Hur mycke ska du ha?
Za
15
Zahlberg
320i sedan -04
Inte ett smack vill jag ha! Det jag har här är 7 st små runda packningar för skruvar. Då de inte satt på några sådana så glömde jag mina, och ventilkåpan läcker inte, så är inte i behov. Du kan väl Pma din adress så slänger jag iväg dom till dig.

Här är en bild på dom som jag tog
Länk
Za
15
Zahlberg
320i sedan -04
nu när ja tänker efter så känns 7 st som ett udda tal, varför jag fick med det, vet jag inte då de va ett tag sen.. känns som man kanske kan behöva nåra fler då jag har ett svagt minne av att de va fler skruvar än så :S
Aja, 7 är väl bättre än 0
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Och tack va snällt:) Funderar oxå lite kring de här när många säger att man måste ha dem där små packningarna! Ringt runt till firmor här i stan som jag anser är duktiga och ingen visste ens att de fanns såna där små! konstigt att de inte följer med när man köper en ventilkåpspackningssats till ventilkåpan!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Det som följer med när du köper ventilkåpspackning är packning till tändstiftshålen.

Små o små, de är ju nästan lika stora som Haribos "Piratpengar".
Lakritsgodiset du vet? :-)

Det åtgår 15 stycken.
Jag undrar vad det är för firmor du ringt till som inte känner till detta? De måste ju vara där, de är ju som en distans när man drar åt varje skruv. Ett tag sen jag bytte nu men jag fattar ärligt inte hur man INTE kan ha dessa?
De gamla är ju komprimerade redan sedan originalmontering, så jag hade ju lätt köpt nya om jag var dig.

/Anders

//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Tack för alla svar! Zahlberg: Beställde egna från bmw så jag fick till alla skruvar! Men stort tack iaf för att du erbjöd dig att skicka gratis!
Za
15
Zahlberg
320i sedan -04
Okej! Det var ingen orsak! Antingen alla packningar eller inga ;).
Jag tänker iallafall inte skruva upp min för att sätta på dessa packningar, då min inte läcker. Det var ju bara små metallbrickor.. men en så länge läcker den inte. Den dagen, den sorgen.
Lycka till med bytet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.