AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.250

Alpine Retrofit - BMW 320i / Touring / 06 / basar

sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej, beställt

Alpine Retrofit kit till min bil. Har standardsystemet idag.
6.5 basar under stolarna.

Även beställt

51-33-7-171-202 samt 51-33-7-171-201 (gummitätning / med högtalarfästen vid främre rutan)

Även beställt 65139143144 och 65139143143 ( nya basar ) via en skrot (800kr för två)

Som jag förstår är dessa 8tum och 2ohmiga. Och detta är de basar som följer med i HIFI (676 paketet).

Fungerar detta bra med steget? Eller överbelastas steget? Något annat tänka på?

Vill ha lite mer tryck i ljudet. Relativt nöjd med standard. Men inte riktigt. Drar man på lite, så låter det inte riktigt "ok".

Cirka kostnad 4500kr för allting. Mycket mer ville jag inte lägga. Men orkar inte befintliga ALPINE steget med basarna, så måste jag ju tänka om.

Mvh/D
Jag tror du kommer bli riktigt nöjd med uppgraderingen! Jag har gjort liknande, skillnaden är att jag köpte MBQuart basar (2x8", 2000:-). För mig är det nya ljudet perfekt, bra diskant, mid och framförallt bas.
Lycka till med montering.

Mvh
/B
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det är först när du slänger på ett steg på basarna som du märker skillnad.
Bara att byta basarna gav mig nästan ingen upgrade alls. (bytte dock till MB-Quartz, kanske mer trögdrivna.)

smurfen11
320i Touring E91 - 06
Så Alpine steget räckte inte för att MB-Quartz skulle spela vettigt ? Kanske finns någon med erfarenhet av de basar jag köpt och Alpine steget? I värsta fall, får man väl komplettera med ett till steg framöver om man inte blir nöjd. Anledningen jag köpte 676 basarna var för att jag fick tag i dom billigt. Ville inte lägga för mycket "kulor" på det. Får väl se vad det blir av detta =)

Tack för svaren!
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej alla! Nu är jag klar med upprgraderingen (-byte av basarna). Var relativt lätt montera faktiskt. Hade lite problem hitta skarvkopplingen, den låg långt in "under ena sätet". Men till slut hittade jag klumpen =)

Men basarna jag fick från skroten, som jag beställt var inte de jag "ville ha". Skroten hade angett fel artikelnummer, så fick ju samma som jag redan hade. Så får returnera dessa 6.5".

Blev bättre tryck i basen nu, men "skulle nog vilja" ha lite mer. Men börjar nå min budget för detta projekt.

MB Quartz basarna kan man hitta för runt 2000kr för paret. Behövs det någon adapter till dessa? För man monterar väl dom i orginal-fästet?

Och räcker typ detta steget tror ni ? Verkar ju leverera nog med effekt.
Länk

Några erfarenheter ? Måste ju bli en trevligare upplevelse när man får "djupbasen" lite tidigare, och inte behöver spela så jävla högt.
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Är också inne på att beställa Alpine hifi kitet men undrar hur det låter på hög volym. Skrålar det och låter illa eller kan man spela högt och det fortfarande låter bra ?

Kommer nog inte göra nått åt basarna under stolarna då jag funderar på att komplettera med en liten baslåda (CP108LG-W3v3) som drivs av ett annat slutsteg (XD600/1) via högnivå.
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej!

Det blev verkligen bättre ljud av bara Alpine. Bara det medföljande steget gör ju sitt på basarna. Och dörrarna och diskonterna gör också sitt!

Du kan spela bra högt innan du får problem med att det diskar och liknande i mitt tycke!

Mvh/D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.