AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.407

Bil för övningskörning mm

Sida 3 av 4
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Tag en titt på Golfen också.
För 235´ får du en Golf eller Golf Sportkombi med 140 hästars bensinaren med Masters och GT utrustningsnivån samt PLUS paketet.. Den är väl i nivå med Momentum. Den adaptiva farthållaren åkte rätt upp på min "Måste ha" lista för nästa bil när jag provade farsans. Helt sjukt att sitta i köer och rulla utan att röra broms eller gas.

//Anders

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Länk
Jo Sani jag såg precis samma erbjudande i mailen. **n svårt att välja :-) Men jag tror hustrun tycker V60, 3-serie m.fl. är för stora.

/Anders
Verdi
Hmmm... Men V70 går bra? ;-)
nej V70 gick bort direkt.

/Anders
V70n känns som ett slagskepp i jämförelse med V60n. Provkör får bli mitt tips!

Länk
Golfen är också intressant men har inte hunnit titta på den live ännu. Den verkar ju billigare än V40 men kanske känns Volvon snäppet större? Det lutar nog åt V40 eller ev. 2-serie Active Tourer men den blir betydligt dyrare känns det som och lite svårt att köpa en bil osedd med så total förändring som den är jämfört andra BMW-modeller. Är det någon som har kunskap om det är stor skillnad mellan de olika T2, T3 och T4-motorerna i V40?

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det var en artikel i våran dagstidning häromdagen där man kom fram till att det billigaste sättet att ta körkort på var intensivutbildning.
Då slipper frun lära sig dina eventuella olater som trafikskolan sen måste lägga tid på att lära bort.
Sen köper ni valfri bil med automat till frugan.
Verdi
Tror Golfen är rätt mycket större än V40. I alla fall om du väljer kombin.

Kan också rekommendera intensivkurs för den delen. Min fru tog körkort hösten 2012. Då hade vi tragglat med övningskörning hemma tillsammans med 10-20 lektioner på körskola i Uppsala under drygt ett år innan hon sommaren 2012 tog 2 veckors intensivkurs uppe i Ljusdal. Efter det lossnade det och hon klarade uppkörningen på andra försöket sen på hösten. Något som för mig verkade som en utopi innan intensivkursen.

Beror lite på hur duktig din fru är på att köra Anders. Kommer allt naturligt och det flyter på så klarar hon det nog ändå utan intensivutbildning.
Anders: T2 T3 T4

Cylindervolym 1596 cc 1596 cc 1596 cc
Cylinderdiameter 79 mm 79 mm 79 mm
Slaglängd 81,4 mm 81,4 mm 81,4 mm

Det ser ut som samma motor. På polestars hemsida(fabrikstrim) så kan man lyfta effekten med bibehållna garantier. De finns till T3 och T4 men inget till T2. Det har nog mest med att T2an är förhållandevis ny på marknaden.

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett tips är att behålla den manuellt växlade bilen ett tag efter frun har tagit kortet så att vanan att köra manuellt nöts in.

Min fru tog körkort precis innan vi flyttade till USA och under de år vi bodde där så hade vi enbart automat. Väl hemma igen så blev det också automat då vi båda föredrar det men det har också lett till att min fru idag inte kan köra manuella bilar. Självklart skulle det gå att träna upp igen men det funkar t ex inte att hon lämnar bilen på service och får en manuell lånebil. Kör man manuella bilar ett tag i början så har man det sedan med sig resten av livet.

___
//Ulf
Ja jag tror precis som dig Ulf. Ska försöka slinka in och kika på Golf under dagen eller imorgon.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Köp bara ingen diesel med automat. Många trafikskolor som haft stora problem med manuella bmw dieslar.
Jaha när man nästan bestämt sig för V40-n så var vi igår in på Möller Bil och kikade på Golf och provkörde och Golfen kändes trevligare att köra tycker jag. Det var endast en TDI 110 Masters, men när jag klev ur bilen var jag tvungen att gå bakom och kolla att det verkligen var en diesel för den gick otroligt tyst. Inte alls något väg- och däckljud som i Volvon och skönare stolar tycker jag. Baksätet är bättre såtillvida att jag kan sitta raklång där om jag skulle behöva i framtiden. Nu skall vi idag bara in och prova om man får in barnstolen i bak. Volvon har där fördelen att det finns fästöglor för stolen om man inte använder Isofix, vilket jag inte tror att Golfen har, åtminstone inte som säljaren visste. Priset skiljer också en hel del till Golfens fördel. 200 tkr för en TDI 105 med snygg night blue metallic och Masterspaket. Sänkt från 230 tkr. En lagerbil registrerad 31/8. Att jämföra med V40-n som hamnade på cirka 225 tkr, men iofs med lite mera utrustning då, men utrustning som inte har något större användningsvärde för oss. Jag tror också att Golfen har ett bättre andrahandsvärde. Det fanns även bensinare 105 hk som ligger lägre i pris.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Anders - för mig som kom sent in i tråden - är Polo:n för liten? Dagens Polo motsvarar ju Golf II/III utrymmesmässigt.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Jga hade en Polo som lånebil på Mr Cap häromveckan och var tvungen att montera vår barnstol bak i den. Hade väl inte riktigt kunnat sitta framför den om man säger så... :)
Nu har jag varit nere och ritat på avtalet för Golfen ovan. Det känns som det bästa köpet utifrån pris, funktion och behov. Samtidigt tror jag det är bra att min fru känner igen sig och kör samma bilmodell, oavsett vad körskolan tycker. Leverans redan på tisdag, så då kan jag lämna tillbaka F11 till Mabi Rent och åka Golf ett par tre veckor i avvaktan på att X5-an anländer som för tillfället har leveransvecka 40.

/Anders
Verdi
Är nog bra. Det körskolan menar är att hon borde lära sig "för livet" och inte för provet i och med att man får en bredare erfarenhet om man kör flera olika bilar. Men eftersom det ändå i praktiken blir automat sen så spelar ju inte det så stor roll.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tycker det var ett bra val. Ett plus är ju att Trafikverket oftast använder dieselbilar som Golf och V50 som sina uppkörningsbilar. Har hon tur kanske hon får köra upp i en Golf som hon redan är van vid. Då finns det ju tid efter körkortet att utforska andra manuella bilar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sker inte uppkörning i Trafikskolans bilar numera?

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.