AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.411

Bil för övningskörning mm

Sida 2 av 4
Edit: 279' för den nya.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Köpa en HELT NY bil för ÖVNINGSKÖRNING? Låter helt galet, men det är ju bara vad jag tycker. Varför inte bara köpa någon gammal begagnad japanare typ Toyota för typ 10-20k? Eller Volvo, eller Golf, vad vet jag. De flesta äldre manuella duger ju som övningskörningsbilar.
Verdi
Hehe. Du har inte riktigt koll på Med känslas bilhistorik va? ;)
Beroende på hur van/ovan/rädd/orädd förare den som ska övningsköra är, så kan automat vara ett bra alternativ enligt min erfarenhet.

Min fru t ex, var generellt rädd för att köra bil, framförallt, livrädd för att behöva stanna i en backe osv (dragläget).
Lösningen var när jag bytte till en automatare, då försvann rädslan för kopplingen och hon kunde koncentrera sig på att styra, gasa och bromsa. Likväl försvann känslan för att det var "Lite läskigt" i trafiken.

När det kändes ok , kunde hon köra manuell låda igen.

"Alla" som jag hör vill övningsköra med manuell låda, jag har aldrig förstått varför.
Verdi
tagge,
De flesta vill inte ha ett körkort som är villkorat till automat och då måste man öva på manuell låda. Att bara göra det hos körskolan blir både dyrt och tidskrävande om man börjar från en låg nivå. (som många kvinnor tyvärr gör)
Det är nog för att man själv tänker att det bra att lära sig kontrollera bilen "manuellt" och sen när man fått sitt körkort kan man ju då välja automat som jag tycker ofta är ett självklart val för mig, i alla fall när man kör mkt i stan som vi gör.

Sen ny, nyare eller äldre bil... Jag tänker nog själv använda bilen en hel del då X5-an inte behöver gå alla kortare sträckor som vi kör samt att det är smidigt att ha även en mindre bil i familjen.

Skall låna en V40 över natten genom en Volvosäljare som vi har som personlig vän, hustrun gillade inte V70 som kändes för stor, men V40 kanske blir för liten när man skall få in en barnstol i bak, så vi får se.

Själv lutar jag nog hellre åt nya 2-serie Active Tourer, där jag tycker man får mkt bil för pengarna, sett med BMW-ögon. 1-serien går bort just pga barnstolen i bak. Jag tror också att den (åtminstone i början) kommer att få ett extremt bra andrahandsvärde och därmed kommer att kosta väldigt lite att äga iom gratis prova-på försäkring 3 månader samt låg kostnad därefter, låg förbrukning och mkt gott andrahandsvärde.

Merca C-klass är ju onekligen mkt bil för pengarna om man jämför vad motsvarande 3-serie kostar. Även en välutrustad 1-serie springer iväg.

/Anders
Jag bytte spår litegrann, men det jag menade var att börja övningsköra med automat, för att sedan gå över till och köra upp men manuell låda.

Av det skälet att man då slipper "skräcken" med växling/koppling/dragläge osv initialt som flera av övningsförare i min närhet led av.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Kolla gärna på nya GOLF. I GT eller MASTERS så får man en väkldigt trevlig bil som är större än man tror! Pappsen köpte en åt morsan och bilen är nästan lika bred som min 320d -09.

Finns som kombi och även "hög kombi"
Aktiv farthållare, hill holder och Citybroms standard (GT & Masters)
4motion för en spottstyver
Laneassist, aktiv ljusassist och andra tillval finns
Tüsk kvalitet
Den är TYST! Tystare än min 320d -09 i 120.
Lär vara skitenkel att sälja beggad.
Inte så dyra i inköp

//Anders

Ja Golf var nog mitt första självklara val men på körskolan ansåg de att det är bra att övningsköra en annan bil i och med att de just kör Golf ;)

/Anders
Sen förstår jag din tanke tagge med automat men jag tror att det är bäst att öva på det som känns svårt i början med manuell som just start i backe och dragläge för att sen lära sig det ordentligt. Annars blir det som när jag som vuxen skulle lära mig att åka skidor utför att jag bara plogade och säkert gör det ännu om jag skulle komma till en backe igen efter många år *haha*

/Anders
Verdi
Skoda Octavia lär väl vara ännu billigare? Fast det kanske är alltför likt en Golf?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Är du allvarlig Anders det där med att bilskolan rekommenderar att ni har en annan bilmodell än Golf hemma enbart för att det är det som bilskolan använder? Eller är det ett finare sätt att säga att det inte är en bil för dig?

Om det var allvarligt menat så skulle jag såga bilskolan jäms med fotknölarna :)

Det är väl skitbra om det är liknande bilmodell. Det blir en väldigt smidig övergång mellan privat vs. bilskolans bil för din fru. Det är ett tag till uppkörning gissar jag på, så dels hinner ni säkert byta bil både en och två gånger. Sen vad är det som säger att bilskolan kommer använda Golf för all framtid?

Mvh/ Niclas
Varför skulle jag inte vara allvarlig Heden? Jag har absolut inget emot Golf, tvärtom tycker jag att det är riktigt fin bil på många sätt. Jag har även ägt flera Golf under åren. Jag refererade bara till vad körskolan sa, men håller i sak med dig eftersom jag själv spontant tänkte att då köper vi en Golf. Jag skall kika på Golf också som ett alternativ. Har lånat hem en V40 T4 över natten som var en riktigt trevlig bil att köra med bra bilkänsla för storleken. Tyvärr känner jag att den blir rätt så trång när man skall få in en stor (Britax) bakåtvänd barnstol i baksätet. Det var knappt att den gick in genom dörröppningen. Barnvagnen funkade rätt så bra att få i, även om det vagnen måste justeras lite för att få in den. Lutar rätt mycket åt 2-serie Active Tourer för tillfället. Skall kika lite på Golf imorgon och även höra med Volvo om de har någon barnstol som kanske passar bättre för bilmodellen. Jag såg att de har egna stolar också.

/Anders
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är lätt att misstolka saker när det skrivs med en smiley. Jag tolkade din smiley i nedanstående text som att du var lite skojsam över anledningen till att VW Golf gick bort.

"Ja Golf var nog mitt första självklara val men på körskolan ansåg de att det är bra att övningsköra en annan bil i och med att de just kör Golf ;)

2 Active Tourer är en smart bil som dessutom har fått bra kritik. Ungefär samma storlek som Mercedes B-klass om jag minns rätt.

Mvh/ Niclas
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Lär hålla med tagge om att börja köra i en bil med automatlåda. Du får en helt annan förståelse för trafiken och kan koncentrera dej på den biten helt och hållet. Att köra bil med manuell låda är bara en fråga om körteknik. Vet du redan hur samspelt i trafiken fungerar och har fått lite förtroende om dej själv som förare blir det inte så mycket att ta in när man sedan "byter" växellåda. Övningskörde med min exfru i just en automat och det gick sedan fruktansvärt enkelt att träna in henne i en manuell bil. Mycket för att stressen minskade.

//David
Med Känsla: Har ni uteslutit V60 av någon speciell anledning? Vi kör en Britax multitech II i baksätet på en sådan helt utan problem.

Länk
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Eller så kör man manuellt från början som man "ska". När jag börjar nästa år med att övningsköra vill jag inte börja med automat , man iallafall jag vill lära mig "rätt" fråm början. Men om de finns kvar manuella bilar om 10-15 år är en annan femma.

Anders: Audi A3?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tror inte att det är något problem att börja övningsköra med manuell låda. Självklart ger man ju sig inte ut i trafiken på en gång, utan det smartaste är väl att övningsköra och lära sig känna koppling och växellåda på t.ex ett industriområde på en söndag.
e3
336
e39520it
520dT -14
Håller med om att man borde börja med manuellt. Växla lär man sej i lugn och ro innan man ger sej ut i trafiken.

Själv blev det manuellt på F11 bara pga att barnen fyller övningskörning på löpande band, och att vi inte vill ha någon extra bil.

Diesel-F11 och manuellt fungerar överaskande bra, men värre är att jag inte kunde få varken xdrive eller "vanlig" styrning...

F11'an är också väl stor att börja övningsköra med men än så länge är den oskadad:P
V40-n som jag fick låna var riktigt trevlig att köra. Det kändes som att kvaliteten och bilkänslan är några snäpp högre än vad man är vad vid tidigare Volvos. Det var en T2, alltså vad jag förstår minsta bensinaren men den funkade helt okay för våra ändamål. Dilemmat var väl närmast barnstolen i bak men vi har ju ytterligare en stol som vi inte använt, den var tänkt att användas i fram i min förra M5. Den funkar nog bra i bak på Volvon som har bra fästöglor för den även om den inte har Isofix. Maxi Cosi Mobi XP - om någon har erfarenhet av den. Det var tur jag inte sålde den i somras när jag hade annons, men tog bort den för jag kände man får för dåligt betalt för en i princip ny stol. Jag fick även en riktigt bra offert från min "kompis" och beställer man nu och tar någon form av finans på bilen så får man även fri försäkring och fri service i tre år på båda. "Your edition" är tydligen en kampanj som löper en vecka till. Med vinterdäck och Momentum paket 234 tkr med metalliclack kontra 265 tkr i ordinarie bruttopris. Samt sedan ingen kostnad för varken försäkring eller service. Just detta är en av anledningarna till att jag föredrar att köpa en ny eller nästan ny bil.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.