AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.409

Bil för övningskörning mm

Sida 1 av 4
Jag har idag precis anmält hustrun till körskola. Lämpligt är då att ha en bil hemma för privatkörning. För tillfället är jag mellan två bilar och den kommande F15 kommer ej användas för detta ändamål, då jag tror det är bäst med en manuell bil. Kikar därför på en bil som vi dels kan använda i fam en månad innan X5-an anländer samt senare då för övningskörning. Köper helst en ny eller nästan ny bil. BMW faller nog bort pga prisbilden. Har kikat lite på V70. Hur funkar de med manuell låda och vilken motor är vettig? Passat kan också vara ett alternativ och även öppen för andra förslag där det kanske finns bra kampanjer nu. Har bokat en F11 på Mabi en månad i avvaktan på X5-an men kan kanske spara de stålarna om jag köper en bil som ovan nu. Ni har säkert ett antal bra förslag ;)

/Anders
Verdi
Grattis till den kommande prövningen. ;-)

Tror bensin generellt är lättare än diesel om man ska ha manuell låda.

328 -13: Länk

528 -13: Länk

Kanske lite för gammal. Och en Audi. Men säkert trevlig ändå. S4 -12 Länk

Det beror ju lite på vilka krav du har. En 2-3 år gammal bil går ju inte sönder särskilt ofta heller. Varför måste det vara nytt?

Och budgetalternativet. ;) Länk
Ja bensinare lär det bli för kombinationen diesel och manuell harmonierar sällan och åtminstone på de BMW som jag provat har det inte känts som bra övningsbilar.

328-an såg fin ut, kan dock inte så här snabbt bedöma priset men det är ju ett alternativ. Sen får man ju nästan en ny V70 för samma pengar och det var lite därför jag nämnde ordet ny, men oftast är det bäst att köpa en nästan ny istället för en ny, så det är nog där jag tänker och 2-3 år gammal är ju nästan ny.

/Anders
Jag upplever det som att det är lättare att få gubbstopp på äldre dieselbilar med manuell låda, men när jag nyligen lånade en 520d 2013 med manuell låda så upplevde jag den som mycket lättväxlad.
En skillnad är dock att det blir lite tätare mellan växlingarna jämfört med en bensinare som trivs bättre på högre varvtal. Men om man övningskör är det kanske bara en fördel att behöva växla ofta så att man snabbare vänjer sig vid växlingarna.

T.ex. denna V70 D4 2015 har relativt mycket utrustning och ska tydligen vara miljöbilsklassad: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Varför inte en Golf med lagom stor bensinmotor (t ex 140hk). Lättkörd och bra sikt vilket uppskattas när man övningskör samt rymligare än 3-serien. Mindre pengar att ligga ute med och håller andrahandsvärdet bra.

___
//Ulf
Ja Golf är helt klart ett alternativ men på körskolan sa hon när jag nämnde att jag måste köpa oss en manuell bil och föreslog Golf (för att de har Golf som övningsbilar) men hon menade att det är bra att övningsköra i en annan bil just för att få mera erfarenhet. Sen klarar inte Golfen vårt familjebehov den månad som jag är utan bil, varför då en V70 kunde vara ett alternativ som familjefraktare. 3-serien är lite på gränsen tycker jag men funkar ju helt klart. Men är osäker på om den fungerar så bra med bakåtvänd barnstol (dottern 20 månader)i baksätet utrymmesmässigt när jag kör som är lång. Skönt med lite större bil också om det skulle hända en olycka...

/Anders
Verdi
Med känsla,
Jag, 189cm, kan sitta hjälpligt i passagerarsätet framför en bakvänd barnstol i vår F31. Min pappa som är 194 cm kan det dock inte. Han har dock väldigt långa ben också. Oproportionerligt långa ben. :)

Jag kan dock inte ha stolen bakom förarstolen. Så det beror lite på vilken sida ni vill ha den på också.
Länk

/Anders
Verdi
V70:n är nog ett bra val både ekonomiskt och praktiskt. Men det känns inte som att det passar dig att åka en snålt utrustad Volvo.
Mycket bil för pengarna förutsatt att den inte har märklig historik. Dock ser det ut som att den saknar xenonlampor och parkeringssensorer bak, utrustning som jag anser är bra att ha på V70 och jämförbara bilar.
Köp en bil med momentum eller summum utrustningspaket. Momentum innefattar det mesta du behöver. Xenonljus, pdc bak, regnsensor vettigt ljudpaket osv. Även om det inte är särskilt viktigt för dig/din fru så kommer det göra bilen betydligt mer lättsåld framöver. Missa inte heller nyckelavstängning krockkudde. Det blev standard MY12 om jag inte missminner mig. Som den familjebil V70 är så kan de bli iskall om det saknas.

Länk
Exempelvis Länk
HP7" innefattar även blåtands integration för telefon samt strömning musik osv.

Länk
Tack, vad är det för normal prutmån på nya Volvo? Kan köpa både privat eller på firman. Kanske kul att chocka grannarna lite med en Volvo ;) tur man har garage så man kan gömma den isåfall ;)

/Anders
jag har kört många olika V70 som hyrbil senaste tiden och tycker det är en riktigt skön bil att köra och känns gedigen, men inte så körglad.

Kan du tänka dig en lite äldre V70 så tycker jag denna Länk vore intressant.
Få mil, sent uttagen på modellåret, låg skatt och bra utrustad till ett vettigt pris. Den borde inte tappa mycket i värde på några månader. Men å andra sidan inga garantier kvar och jag är inte säker på hur många som söker en manuellt växlad bensindriven V70.
Jag skulle säga 10-15% på en helt ny normalutr V70. De har kampanj just nu på d4:orna med AWD där de bjuder både på automat och awd. Det hjälper ju inte dig som skall ha en manuell dock. En momentum bil high performance och 7" skärm skulle jag rekommendera. Det digitala instrumentklustret där man kan välja tema själv är faktiskt ganska trevligt med.
Länk

Länk
I your edition ingår dessutom både bränslevärmare och värme i ratten, garanterat uppskattat av frun! En sådan med momentum sen borde du prickat in det mesta du behöver.

Länk
Tack det kan vara ett alternativ. Hur går en Volvo diesel med manuell låda? Eller är en bensinare bättre? Ser att kampanjen tar slut på söndag.

/Anders
Jag skulle säga att Volvos lite kraftigare dieslar fungerar bäst med automat. Vi har en manuell och en automat i hushållet och valet är väldigt enkelt. Bensinarna har oftast ett bredare effektspann där det känns naturligare med manuell låda. Den nya d4an med den 8 stegade automaten är i min uppfattning den bästa automatlådan volvo nånsin "gjort" Jag har kört den med manuell låda och det fungerade faktiskt över förväntan den med. 4 cyl motor med 2 turboaggregat. Rekommenderas varmt om du väljer en diesel.

Länk
Väljer du en d4 så rekommenderar ja absolut business edition, den har allt som behövs. Har själv en sådan fast v60.

Länk
Tack, vi skall åka ut och kika lite nu på vilka alternativ det finns i lager. Såg att det finns business edition också där tydligen Momentum ingår. Tyvärr blir det ju ofta så när man går in i en konfigurator att man både vill ha en annan färg än tillgängliga bilar och förstås lite mera utrustning. Inte alltid lätt att välja en lagerbil. Passat Variant hade ju även varit ett alternativ men verkar inte finnas några för leverans än av den "nya" modellen som väl precis lanseras. Borde ju ha ett starkt andrahandsvärde om inte annat.

/Anders
Jag tycker Mercedes C-klass är prisvärda i och med pågående modellskifte.
En ny för 269’ Länk
Eller en -12:a för 189’ Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.