AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.368

Fel på elen till dragkrok E91 335i - 2009

Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Hej, frugan ringde mig och sa att bilen larmade att det var fel på elen till dragkroken. Det står "tow bar electric failure. Trailer lights affected. Have the problem checked by nearest BMW service"

Kroken funkar som den ska, åker ut och in som den ska och lampan på knappen lyser grönt, så felet ligger ju på belysningen till släpet.
Första tanken var ju att det är kortis i kontakten, så jag rev av höger innerklädsel för att koppla bort den, men det verkar inte finnas någon kontakt att dela på. På min förra Volvo satt det en kontakt så det var lätt att byta hela kontakten inkl kablage.

Nästa steg är ju då att plocka ner kontakten och se Hur det ser ut på baksidan.

Nästa fråga är ju då, går det köpa kontakten löst på BMW?

Eller ganska det hänt något annat som brukar ge dessa symtom?

Mvh/Tompa
jag hade börjat med att koppla bort batteriet en timme.
Visa användare
360
tompathepilot
Tack Delorian! Var ute och kopplade loss batteriet en halvtimme ungefär. Kopplade på det, fick direkt varning om den aktiva styrningen och att klockan skulle ställas. Vred fulla rattutslag, ställde klockan, körde en sväng och meddelandet om släpbelysningen har inte återkommit, peppar peppar.
Får hoppas på att det var nån mjukvaruhicka.
Kanske dags att ladda upp batteriet?
Visa användare
360
tompathepilot
Du menar att felet på slävagnselen skulle haft någon koppling till batterispänningen?
Batteriet är aldrig bytt sedan - 09 så visste kan det vara batteriet. Kan man koppla laddaren på pluspol under huven, eller måste jag ta det i bagaget?

Mvh/Thomas
Det är så man ska ladda och ta starthjälp från polerna i motorrumet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.