AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.544

Har jag startspärr på min E32 740i 1994?

GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Som rubriken lyder!

Min bil är tillverkad enligt BMWs vin code 08/09/93.

Den ska alltså vara av 94:as modell, som jag har förstått det är alla Bmw från 94 och framåt utrustade med startspärr stämmer detta?
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Det skulle vara med EWS 1 i så fall. Något år senare kom en ny variant som tydligen ska vara väldigt bra, men den första är ju bättre än ingenting alls :)
Det är säkert någon som kan detta bättre som kan fylla på.

Grattis till din fina E32 förresten!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BMW började med första drive away protection 9/93 till 12/93.
Så du bör ha första generationens startspärr enligt den dokumentation som finns.
En kodfunktion som man sköter vid Board Computern (BC). Styr dörrlås,generalmodul, BC och DME motorstyrning.

1/94 kom EWS I och EWS II jan-95 under 97 kom EWS III på E38/E39.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

Allright, så lite skydd finns det alltså!

Funderar på att även skaffa rattkrycka till bilen att ha dom få gånger den står ute.

Tack för värmande ord ostmacka, har du lagt några mil på 750:in i sommar?
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Rattkrycka är nog inte så dumt, inte så många spontantjuvar som är beredda på det längre skulle jag gissa :)

Jag körde rätt mycket med 750in i våras innan jag ställde på 540in, runt 300 mil långkörningar. Men i sommar har den mest stått i garaget. Har lagat rost i dörrarna samt sett över motorn med nya fördelarlock, rotorer, tändkablar, vevhusventilation, spridartätningar, ventilkåpspackningar, vacuumslangar och bränsleslangar och tätade insugspackningar. Så nu har jag börjat köra igen, lagom till avställning av 540in :) Men det återstår lite jobb innan den är helt redo för vintern. Är det något att göra på din vagn?
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

Kul med lite långturer, där gör dom ju sig faktiskt bäst. Kusligt tysta och högfarts stabila trots åldern.

Låter som du har lagt ner en del tid och pengar, börjar bli riktigt bra nu då bilen?

Min 740 är nyligen genomgången med kontrollerade oljepumps bultar, lite bussningar, storservice, bromsar och framvagnsinställning gjord.

Så det mesta är redan ordnat, det jag kände idag är att stötdämparna är lite trötta och att min Blaupunkt kassett sjunger på sista versen.

Men vi får se, saker dyker säkert upp!
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ursäkta Granathen, glömde visst svara här.
Jo, saker kan ju dyka upp på de mest välskötta bilar. Men har med ett bra utgångsobjekt (som du verkar ha) är man iaf inte less av befintliga fel när nya dyker upp.

Min är fortfarande halvrisig tyvärr, har gått som bruksbil i Stockholms innerstad förut så den har tagit en del stryk. Så motorn är i bra skick nu, men kaross (rost), stötdämpare och avgassystem återstår, samt lite smådetaljer. Tanken är att försöka bruksköra den i två år samtidigt som ajg fixar det jag orkar. Klarar den det kanske det blir en seriösare renovering sen :)

Hoppas man får se din fina E32 på någon träff till sommaren :)
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

E32 är roliga och V12:an är en väldigt mysig motor när den går som den ska!

Det rullar en grön 750iL i närheten som har gått över 30 tusen mil. Den kör dom med året om och jag vill tycka mig se ett leende bakom ratten varje gång jag ser den.

Ostmacka, gör upp en budget innan du börjar för bilarna är fortfarande så pass billiga att det ofta lönar sig att köpa en "färdig" bil direkt. Kul att du fått ordning
på det mekaniska och det är alltid det viktigaste:)

Jag och min far sprang över en 730iA 1988 med endast 1500 mil (ja, ni läste rätt)
på mätaren för 14 dagar sedan och helt plötsligt känns 740:in lite mindre viktig.

Samtidigt känner jag att jag kommer våga använda den mer och inte är lika rädd för lite smuts då jag har fått en ny "favorit"

Båda bilarna kommer kunna ses på träffar i sommar, kommer närvara nästa helg på sista träffen med Porsche klubben innan vintern.

Kom förbi så sparkar vi lite däck!
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Din lyckost! Två fina E32 alltså, grattis! :)

Att köra E32 och E34 gör alltid mig glad, så jag kan tänka mig att de alltid har ett leende på läpparna.Jo, jag vet att det aldrig är lönt att renovera en risig E32. I så fall blir det mest av sentimentala skäl. Men vi får se, den ska överleva två år som baby-express först. Det är iaf så långt framåt jag gjort upp min budget :)

Kommer det bilder på 730in också?

GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

Allright, låter som en bra början!

Kommer lägga upp 730in snart också med full info samt bilder!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.