|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej hörrni, Jag har fått tillbaka gul motorlampa och felkod "272 - LR Adaptation over time". I April löste jag det med er hjälp & tips, att byta en slang över insuget som var rutten. Men nu är det som sagt tillbaka och det verkar som det är tjuvluft igen då. Har beställt ny insugsbälg, (nuvarande ser hel ut, men är inte rolig i skicket) packning, slangklämmor och ska även byta en vaccumslang som ser bra trist ut. Johan B har tidigare frågat "när bytes stiften?" - svar är, jag vet inte. Således: Byta stift nu. Nu till frågan, ska man ha NGK eller Bosch? Spelar det någon roll? Vad hade ni valt? RelOEM säger: NGK BKR6EQUP 12120037607 Bosch FGR7DQP 12120037607 (samma prod. nr på båda, ja) Bilen har gått 13 tusen. Hälsn, Anders |
|
Generellt skulle jag säga NGK före Bosch....MEN i detta fall tror jag att det är hugget som stucket! Jag har testat både BKR6EQUP och Bosch FGR7DQI (samma som DQP men irridiumelektrod i stället för platina dito - skall hålla ca 25% längre) och faktum är att motorn går lite bättre med Bosch-stiften, men skillnaden är liten. Så köp de som är billigast, skulle jag säga. Stift är generellt svinaktigt dyrt i Sverige, i USA eller "europa" kostar de bara en fjärdedel så mycket eller mindre, om man bara köper av rätt handlare. Jag har köpt stift hos www.sparkplugs.com i USA och de hade väldigt snabb leveranstid och var smidiga att handla hos. Paketet fastnade inte i tullen så jag "slapp" tullavgiften... Finns flera som har handlat hos www.mister-solutions.co.uk och varit nöjda, då slipper du garanterat tullavgifter mm. då de är lokaliserade inom EU. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack snälla Johan, Jag har konto på sparkplugs.com, via rekommendation från en vän som köper alla sina därifrån. Så det är planen. ;-) Inte kommit till skott än bara. www.mister-solutions.co.uk var nytt för mig, skall kollas/jämföras - Tack! Bosch'arna är billigast, ligger på ca 6 dollar. Bara att hala fram Amex. :-D NGK dryga 8 dollar tror jag. Tack än en gång för snabbt svar! /Anders |
| Varför krångla till det med eventuell moms tull mm Länk ? | |
Ja, jag inser att Sparkplugs.com tar nästan 40 dollar i frakt för ett varuvärde av 22 dollar... det funkar inte för mig. Dawwe, jag tar en titt på din länk, tack. (www.mister-solutions.co.uk har inte rätt stift) /Anders |
|
En annan engelsk firma Länk EBay: Länk Moderbolaget är Länk (imponerande sortiment med stift till veteranbilar). mvh/ Anders |
|
Schysst. En analys av länkarna är att samma stift är lite billigare i US, men då är frakten skumt hög. I UK är de lite dyrare stift, men mer resonabel frakt. Det blev de lite dyrare stiften för mig, NGK's BKR6EQUP via Sparkplugs.co.uk och inklusive frakt hamnar de då på 123:- styck. Tar man exakt samma från Mister-Auto, inklusive frakt, ligger de på 171:- styck. Lite larvigt kanske, men jag är kostnadsmedveten. :-) /Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.