AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.883

Ny bruttolönebil 320d Vs 328i?

Sida 3 av 3
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Bra val!

Jag är också förvånad över bristen på manuella demo-bilar idag. När jag köpte min första BMW i början av 90-talet så var ju deras manuella lådor en av många anledningar till att man valde BMW. Tighta och med lagom motstånd o känsla. Samma känsla på de manuella idag så varför vill inte folk ha det idag?

Jag och säkert fler med mig väljer ju BMW just för körkänslan. Då är jag förvånad över att så många väljer diesel och automat.
Dessutom vill många ha M-sportpaket. För mig lite konstig kombination.
Verdi
Automat tar över alltmer även i sportbilar. Det beror såklart på att de blir bättre och bättre. En automat av idag och en 90-tals automat är totalt olika saker.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Självklart är dagens automater betydligt bättre än 90-talets.
Med manuell låda så har man ju direktkontakt med kraftöverföringen och får en helt annan känsla av kontroll. Trodde den känslan var viktig, speciellt för BMW-förare.
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Med tanke på hur bra den 8-stegade lådan lirar med BMW motorer så är jag inte förvånad, dagens moderna automatare gör ju jobbet bättre än en manuell låda till och med. Men visst körkänslan tar ju stryk.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Har kört den 8-stegade automaten i flera modeller och visst är den bra, om inte bäst så en av marknadens bästa automater.
Men det kanske bara är "gamla" BMW-nördar som mig som tycker att en BMW KÖR man :)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Den oförskämt duktiga sportautomaten i manuellt läge, med Sport/Sport+ aktiverat, på bensinaren är inget annat än ren underhållning Släng på Performance-utblåset och du får ännu högre puffar vid upp-växling. Att samtidigt världens smidigaste automatlåda för de 90% av gångerna då du inte kan/vill köra inspirerat, gör den till en no-brainer. Släng på M6ans paddlar (som för övrigt nu sitter i M3/M4 också) and your good to go, oj vilken skillnad i känsla och åtkomlighet (haft dem sen januari).

Samma sak gäller M Adaptive-fjädringen; att kunna köra en mjuk(are) bil 90% av tillfällena för att sen välja hårdare sättning i ratt och chassie när man vill inspireras, är guld värt.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
...men personligen kör jag med enbart chassie på sport så fort jag kommer ut på vägar med hastigheter över 70, drivlinan är på kvar på comfort förutom vid "behov".
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
Förvisso är automaten suverän, men till våren ska grabben börja övningsköra och då ska det ju vara manuell låda :-)! Nästa bil (BMW förstås) blir nog utrustad med automat.

Mikaelak
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Bilia i segeltorp hade en manuell 328 när jag skulle köpa bil, men det är länge sen nu. Däremot att hitta en 335 med manuell låda, det var inte lätt kan jag lova! Jag är själv av gamla skolan som gillar att växla manuellt men fick trots det kapitulera denna gång. 8-stegade sportautomaten är helt sjukt bra. Precis som Vitoco säger så ger den grym känsla i manuella lägena plus autstanding körbarheten i alla lägen.

Sen vill jag säga grattis till TS för ett bra val!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.