|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 318D -08 som rullat ca 15000 mil. Mitt högra bakhjul slits mycket mer än det vänstra samt att bilen svajar till i baken när man kör över linjer och dylikt med höger bakhjul, en hjul inställning är gjort för ca 3000 mil sen. Kan det vara någon bussning i bakvagnen som är slut? MVH Patrik | |
| Ja en hjulinställningen kanske vore på sin plats kan hända mycket på 3000mil räcker med att råka backa på en trottoarkant eller liknade så kan det vara ogjort igen, men helt klart kan det ju vara någon bussning som är dålig men det borde dom kunna kolla i samband med hjulinställning isåfall är bilen sänkt? | |
|
Höger bakhjul slits alltid lite mer än vänster bakhjul på en bakhjulsdriven bil - har fått en teknisk förklaring till det en gång men kommer inte ihåg exakt varför, bara att det är så... Hur mycket mer är "mycket mer"? I övrigt håller jag med ovanstående svar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag la på däcken för ca 1000 mil sedan så var båda garanterat lagliga nu är bara vänster laglig med ca 2,5 mm MVH Patrik |
|
|
Och vad är "garanterat lagliga"? Hur slitet är det högra däcket? Vad är det för däck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Runt 3-4 mm när jag lade på dem, nu är det högra under markören dvs ca 1 mm och det vänstra 2,5. men det är konstigt att bilen svajar till på höger bakdäck. MVH Patrik |
|
|
Vad är det för däck? Märke, modell, RFT/icke RFT? Markeringen visar 1,6mm - så det kan i praktiken vara så att ena däcket slitits 1,5mm och det andra 2,5mm...dvs. 1mm mer på 1000 mil. Det är inte så stor skillnad tycker jag - är det RFT-däck så brukar de hålla betydligt sämre än standarddäck. Sedan spelar givetvis körsätt in en hel del. Även underlaget man kör på påverkar. Att den känns svajjig KAN bero på att däcket i sig har skadats i stommen, särskilt om det är RFT. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...och vilket lufttryck kör du med? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag körde med mina rft en sommar funkade hur bra som helst sen vart det vinter på med dem sulorna sedan tillbaka med sommardäcken då började mitt problem Vid minsta lilla gupp i marken drog den höger vänster jag trodde det var hjulinställning först men var däcken och och hade 3 mm fram kvar 2 bak och denna gången vart det inte rft däck sämre skit får man ju leta efter... Köp premium däck exempelvis continental |
|
|
De däck som jag har på nu är inga rft däck utan vanliga Michelin Pilot, trycket ligger på ca 2,5 kg och det är standard dimension 205/55 X16. När jag hade rft på så gick bilen ännu sämre. Det märkliga är att det är bara när höger bakhjul kör över en ojämnhet som bilen svajar till, inget alls på vänster. MVH Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.