AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.340

Går det att byta endast AC-rullen? E46 320i - 2005

al
14
alster
320i Touring -05 E46
Hellu,

Lyckas inte hitta svaret på frågan någon annanstans så därför skriver jag en ny:

På grund av kassa lager (dåligt ljud) ska jag byta ut vattenpump, styr- samt löphjul där "vattenpump/generator"-remmen går, samt själva remmen.

När jag ändå håller på tänkte jag att det vore lika bra att byta ut motsvarande löphjul som rullar på "AC kompressor"-remmen, den som sitter på spännaren (11281433571, Länk )

Frågan som följer är om det går att byta bara hjulet (11281748131, Länk )

eller måste man byta hela spännaren?

Tack på förhand!
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Jag bytte på min 5 serie men gnället slutade inte för det var spännaren som var slut , ligger en fjäder inuti som gnisslar/gnäller så jag fick köpa spännaren innan det blev tyst.
Tror inte BMW säljer dom längre bara ett ombygnadskitt till hydraulisk som skulle kosta ca 1800 kr till min så det blev den du länkade till istället .
al
14
alster
320i Touring -05 E46
Trodde att spännaren höll avsevärt längre än löprullarnas kullager.

Tack för din input Baggen523!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Visst går det att byta bara löphjulet, har själv gjort det i samband med vattenpumpsbyte för några år sedan.

Då glömde jag köpa ett annat löphjul och pillade därför försiktigt bort dammskyddet på lagret i löprullen och gjorde rent från gammalt fett och fettade in det igen och satte tillbaka dammskyddet - flera tusen mil senare (bilen har gått snart 40.000 mil nu) är allt fortfarande tyst och fint. Kontrollerade givetvis så inte lagret var glapp eller lät illa efter nytt fett, innan jag monterade tillbaka den gamla löprullen!
Så i praktiken kan det nog räcka med rengörning och nytt fräscht fett i de flesta fallen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
al
14
alster
320i Touring -05 E46
Intressant Johan B! Visste inte att man kunde återfetta dem, fick för mig att de var helt slutna lager. Det ska jag ta i beaktande. Tack!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alster, det är inte meningen att man skall fetta om kullagren, men det går om de inte är skadade. Men det kräver lite fingertoppskänsla så man inte skadar tätningen när man demonterar den.

Tänk också på att inte ta för mycket fett i lagret när du återfettar det, då går det varmt och då kan det skadas genom att oljan i fettet bryts ner och/eller att tätningen trycks ut av övertrycket.

Man bör också använda rätt typ av fett - bäst är att använda fett som är anpassat för rull-/kullager.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.