|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar vad som är normalt för en N47 när det gäller vibrationer på tomgång. Är det normalt att det ser ut som om motorn ska hoppa ur bilen när man står på tomgång. Motorn ser alltså ut som om den rör sig flera mc i sidled när man tittar på motorkåpan. Jag skulle tex inte kunna ställa ett vanligt glas vatten på motorn, det skulle hoppa iväg direkt. Ska självklart åka förbi BMW och fråga, och även jämföra med annan n47 men ligger nu på hotellrummet (tjänsteresa) och funderar om allt verkligen står rätt till med vår bil. Har inte ägt diesel tidigare och är så klart medveten om att motorn inte är ett under av smidighet och vibrationsfrihet. Får tillägga att den på tomgång inne i bilen känns som vilken "hyrbil" som helst med diesel. Mvh Martin | |
|
Något att jämföra med: mvh/ Anders |
|
|
Jag kollade faktist just den videon innan jag posta inlägget och jag tycker min vibrerar mer. Fan, måste nog kolla upp det där alltså. Mvh Martin |
|
| Mja, jo N47 vibrerar en hel del på tomgång men du har väl kört bilen i tre år nu? Har du inte upptäckt det tidigare? | |
|
Kahn-d har ju nyss köpt bilen, AlexanderK... /Masten |
|
|
Nä, den är köpt nyligen och jag har inte reagerat nämnvärt när man sitter i bilen utan det var nu vid tillfälle när jag fyllde spolarvätska med motorn igång som jag reagerade. Mvh Martin |
|
|
Jasså, jaha. Det är väl bara att åka in till närmaste handlare och be att få titta på en likadan och jämföra? Men som sagt, N47 - jag har samma i min cab - vibrerar en hel del på tomgång. Växelspaken - nu gissar jag dock att du har automat - vibrerar också i friläget när motorn är i gång. |
|
|
Sjävklart ska jag in och jämföra...tänkte mest om någon kände till nåt eller kände igen sig. Imorgon är jag hemma igen och ska dra in till BMW. Mvh Martin |
|
|
Stannade till på en bilfirma som hade en 520d av samma årsmodell så jag kunde jämföra och den var betydligt mkt mindre vibrationer. Däremot märktes inte nån skillnad vid körning. Men nu till det konstiga. Har precis kommit hem och sprang (nåja) ner till garaget och startar pärlan (nu har den stått still några dagar, åker hyrbil i tjänsten) men nu är vibrationerna borta, det var till och med något mindre vibrationer än den jag nyligen provkörde och jämförde med. Så nu dyker ju så klart frågorna upp vad det var som hände sist. Så det får bli ett besök hos BMW i vilket fall. Mvh Martin |
|
| Ja, om motorn börjar/slutar vibrera lite sådär när den känner för det så är det nog dags att åka in till verkstaden och göra en felsökning. | |
|
Har varit inne nu och kollat och dom hittar inget fel eller kodning och hade inte hört nåt om det tidigare, nån hade en teori om att bilen precis hade börjat bränna ut partikelfiltret innan tomgång som möjligen skulle kunna vara orsaken.... Mvh Martin |
|
|
Jag märkte också detta fenomen på min 520d -12 också. Får se om det stämmer det där med partikelfilter, motorn vibrerar på tomgång Men märker inget konstigt varken i motor eller växellåda. Precis gjort oljebyte, och brukar inte vänta på några 3000mils intervaller . Byter efter cirka 1000 mil. |
|
|
@Kahn-d @sabbe N47:an går "Hårt" vid tomgång på min F10:a också. Byter också olja+ filter var 1000:e mil,i hopp om att undkomma den ökända kedjerasslet. |
|
|
Men är inte det med kedje rasslet från 07-10 modeller? Jag var inte och dem läste av felkoderna. Visar sig vara lambdan, oxygen sensorn. Sen har jag en vän med samma problem där kylaren till egr:n var kass. Det blir dyrt känns det som men det är nog så det ser ut med dagens bilar. Jag vet bara en sak, BMW är inte vad det var för 20 år sen. Hälsningar Sabbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.