|
|
|
|---|---|
|
Min däcktryckslampa började lysa rött när jag bytte till nya däck på bilen. Hur släcker man den själv om det går? | |
|
Tack! |
|
| Har du nollat sensorn efter bytet? | |
|
"Om man inte vill fixa det på "riktigt" så går det att programmera av funktionen med rätt diagnosverktyg och programvara exempelvis BMW-scanner 1.4.0.9" Det skrev jag som första svar ovan, det blev raderat. Om någon nu tycker det ensamma "tacket" ser konstigt ut ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jag tryckte och höll in knappen så att däcktryckslampan ändrade sig till gul.Höll inne knappen ett tag till sen slocknade lampan helt i panelen. Klockrent! |
|
|
Skönt! Problemet ur världen! En fråga, sitter det inga däcktrycksgivare alls i dina nya däck? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ingen koll på det alls Ola? |
|
|
Jag tänkte som så att om du inte har däcktrycksgivare i de nya däcken så börjar den kanske larma igen. Eller så flyttade däckfirman över dem men glömde nolla. Min bil: Länk |
|
|
Z4 -03 har inga däcktrycksgivare! "Däcktrycket" mäts med hjälp av ABS-givarna som indikerar förändringar i rullningsomkretsen på hjulen om/när trycket sjunker. Lite av tjusningen med bilkörning är de avundsjuka blickarna från de långsammare trafikanterna... |
|
|
Ha ha åh fan! Är det fler modeller som har det så? |
|
|
För BMW i Sverige tycks däcktrycksgivare blivit infört som standard under 2014. Länk Vet att e46 330d hade det tidigt, eftersom jag råkade köpa en omgång vinter-/parkeringspuckar till min Z4 från en sådan. Det förekom nog också på några av toppmodellerna av e39 också? Det är inget tillbehör som står högt på min lista eftersom batterierna i givarna tar slut efter 4-5 år(?) och då måste ersättas med nya däcktrycksgivare. TPMS-givare kostar från 400 kr/st (+ montering och balansering på däckfirma). Har man otur behöver man till 4 sommar + 4 vinterhjul. Enligt denna artikel Länk skall alla nya bilar vara utrustade med däcktrycksövervakning from 1 november 2014... Lite av tjusningen med bilkörning är de avundsjuka blickarna från de långsammare trafikanterna... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.