|
|
|
|---|---|
|
Jaha verkar som jag fick ordning på tutbon. Men nu vill den gå varm !?! Det lyser gul kylvätsketemp lampan pendlar mellan gult/rött.... Över kylarslangen blir varm men den nedre är kall fast jag kört ca 7-8 km... Var strular nu då ???? Billy aka Fantômas | |
| Vattenpumpen... | |
|
Precis det råkade jag ut för. Samma med slangarna också. Tempgivaren hade gett upp. Ett vanligt fel på dessa bilar. |
|
|
Men termostaten sitter ju där uppe i slangen ut från motorn så det borde väl vara den eller? Billy aka Fantômas |
|
|
zeb1970: dum menade termostaten va? Billy aka Fantômas |
|
|
Nej, jag menar inte termostaten. Det ska finnas en tempgivare i motorn som styr allt. Den brukar tydligen ge upp. Och då får man dom symtom du har. |
|
|
Oj jag beställde nyss termostat........ Tror lite på den då den nedre kylarslangen är kall och termostaten är ju sas mekanisk dvs inte elstyrd.. Billy aka Fantômas |
|
| Termostaten öppnar när motorn är varm och släpper ut vattnet till kylaren. Är den sönder så blir motorn inte varm. Så att bilen varnar för hög temperatur innebär att vattnet inte cirkulerar eller att tempgivaren är kass. Och börjar motorn koka så kan toppen och packningen gå... | |
|
Men vad lustigt... jag körde max 1 mil övre kylarslangen varm och nedre vid termostaten kall... OBS motorn kokade inte. Kan inte termostaten paja i stängt läge? Billy aka Fantômas |
|
| Det kan den göra men är inte så vanligt.. Då kokar motorn och kylaren är kall. | |
|
Du har nog rätt... flyttade bilen nyss o den är kall och den larma för att den gick varm.. Ska fixa en ny givare. Billy aka Fantômas |
|
|
Sitter det verkligen termostat i 320d?Har för mig att det är en elektrisk vattenpump med variabel hastighet istället. |
|
|
Jag då det sitter en mekanisk termostat o den. Fast även på denna 320d så var felet tempgivaren ! Billy aka Fantômas |
|
| Vart sitter tempgivaren på denna bil? | |
|
Byt givare! Har även jag haft samma problem, men hamnade i säkerhehtsläge a 30 km/h eller fläkten på 28 grader... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.