AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.492

DRL (day light running light) på 320d -08

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Enl instruktionsboken ska man kunna (i settings på datorn) tända och släcka det som kalla day time running light. Det går i datorn, men jag ser ingen skillnad fram.
Det som kallas Angel Eyes (ringarna i strålkastarna) borde inte vara det som kalla DRL. Detta är väl ändå bara varselljus/positionsljus eller???

Skulle någon kunna föklara DRL är för något?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
DRL är till för att slippa köra runt med halvljuset tänt och är ett sorts varselljus. På faceliften för E90 så gjordes "angel eyes" starka nog att klassas som DRL, därför räcker det att ha de tända. Innan faceliften är änglaögonen inte starka nog att klassas som DRL, därför tänds vad jag vet halvljuset om du kryssar i att ha DRL aktiva på en E90 innan facelift.

Faceliften kom från modellår -09 så på bilen enligt rubriken så bör det inte bli någon skillnad om du kryssar i det, utan resultatet blir att ditt halvljus är tänt.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Då var det som jag misstänkte!
Finns det då ett enkelt sätt att sätta skarpare lampa i angel Eyes?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Finns ett flertal eftermarknadslösningar för starkara angeleyes, bara att google lite. Xenonkungen brukar nämnas som leverantör. Med det finns mycket i USA som är riktigt starkt. Dock är prislappen 1300+ kr lite skarp.

//Anders

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Aha....verkar bara vara själva lampan man byter och inte hela ringen.
Nja, skiter nog i de :)
Jag har en 320d E91 2010 (byggd sep 2009). Jag kan gå in i inställningarna och ändra för automatisk halvljusstyrning. När den är aktiverad så lyser halvljus och AE (angel eyes), när den är inaktiverad så lyser ingenting!? Det där med att bara få angel eyes att lysa gäller nog bara LCI (face lift) med xenon (Rätta mig gärna om jag har fel.)? Enda sättet för mig att bara få AE att lysa är om jag väljer parkeringsljus.
Det hjälper inte med enbart lampbyte, om än aldrig så starka lysdioder osv. Ringarna i bilar med DRL-funktion (varselljus på svenska) är av helt annan konstruktion med prismor i materialet som släpper ut ljuset framåt på helt annat sätt än standard ljusringar för positionsljus (parkeringsljus).
Tyvärr upplyser inte stylingfirmorna och ljuskungarna alltid så speciellt tydligt om detta, men de säljer gärna dyra lysdioder eller HID-lampor för original ljusringar.

FP
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Denaxe har rätt. Jag har en 2009 LCI (ej xenon) och den har ingen Angel eyes DRL. Angel eyes lyser när man öppnar bilen, när man kör i halv eller helljus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.