AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.256

Bästa sättet att skydda bilen mot tjuvar?

Hejsan!

Jag har kollat runt lite efter olika typer av skydd mot sin bil. Och jag såg nyligen en video från ett företag i UK som verkar använda sig utav GPS och även larm (via telefon), såg väldigt händigt ut... det trista är att dom endast verkar installera detta på plats och ej i Sverige.

Och som jag förstått efter att ha tittat mig runt i YouTube djungeln är att om en erfaren biltjuv ger sig på bilen man äger tar det inte mer än 30-40 sekunder innan bilen är startad och färdig att åka därifrån.

Går det att installera något som får tjuven att ge upp och avbryta stölden?

MVH
nextlevel
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Manuell strömbrytare som är ett bra tips.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Larm med GPS är inte raketvetenskap - det finns både till båtar och bilar - kallas ofta geo-fence på svengelska -geografisk staket - dvs nrä bilen flyttas utanför ett av ägaren definierat område så går larmet och har larmet en mobil-modul så får du larm i mobilen. Nackdelen är att du sannolikt ibland kommer att få falsklarm pga att GPS ibland kan få för sig att bilen inte är där den är - GPS är ju inte 100% korrekt - sateliterna rör sig och iblnad kan en GPSmottagare tappa kontakt eller då den byter satliter att prata med så kan ibland GPS-positionen hoppa till innan den är åter på korrekt plats.
T ex Defa har detta i pkaet med värmegrejor:
Länk

Annars är väl rattkrycka en tydlig signal som försvårar för en tjuv och en väldigt ljudstarj siren gö det otrevligt att vara i eller nära bilen då larmet gått och väcker dessutom andra människors uppmärksamhet. Elektronisk startspärr kräver försäkringsbolag iblnad på importbilar för att man ska få teckna helförsäkring.

Läste om en trött bilägare som fått stereon plockad flera gånger - han monterade rakblad runt stereon och fick behålla den i sin nedblodade bil - vet inte om det är lagligt i Sverige att göra.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Elektronisk startspärr har BMW haft som standard sedan 1994 på alla marknader.

Kontakta svenska företag som monterar spårutrustning, på stöldskadade X5:or monterar man DNA-spårning vid montering av den nya utrustningen, vilket görs av BMW.

Rattkrycka hjälper inte speciellt, en kompis fick sin ratt söndersågad, som tur var klarade den eftermonterade startspärren stöldförsöket (en 93a). Nu senaste läste jag om en RR Sport som stals med troliga skador på ratten efter borttagning av kryckan.

Jag tror på DNA-märkning och GPS-tracker installerat av en seriös firma.

Mvh Stephan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tracker fungerar inte speciellt bra heller. De flesta proffs har GSM-störare med sig när de hämtar bilar.
Lus, vad skulle du föredra isåfall? Om de flesta använder sig utav GSM störare.

MVH
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är väl det bästa man kan ha idag, speciellt i kombo med låst, eget garage, men vill någon ha ens bil så kvittar det ju. Nu är inte mina i riskgrupp som nyare X5, X6 och Range Rover är, så jag behöver inte bry mig så hårt.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Beror på vad man ska skydda sig mot.

Inte praktiskt, men tar man bort relä eller säkring till bränslepumpen rullar bilen ingenstans. Kanske naivt, men letar tjuvar och har de med sig sådana reservdelar?

Upphämtning och bortforsling av bil där är en GPS-tracker lämplig. Är bilen på privat område kan man sätta upp en "jaktvideokamera" som startar inspelning och reagerar på rörelse i avkänningsområdet. Blir bilen stulen kan kameran ha gärningsmännen förevigade.
Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Hej!

De flesta nya bilar stjäls genom att man kopplar upp sig genom diagnostiken och kodar in en ny nyckel ... och startar bilen utan problem.

Det som jag har gjort på min X6 när jag åkte ner till balkan ..... kopplade loss diagnostikuttaget helt och hållet, hade godkänd rattkrycka och även gömde mobiltelefon (den var kopplad till laddning) med kontantkort i från den lokala landet ... enkelt och spåra :)

Så här kan det se ut :

Länk

Ezi
Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Manuell strömbrytare som man gömmer på ett lämpligt ställe i kupen är också ett väldigt bra skydd.... för att koppla bort bensinpumpen .....

Ezi
ne
20
nesa743
BMW F01 730d
Ändra på OBD kontakten och uppdatera Cas till det senaste mjukvara
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.