|
|
|
|---|---|
|
Har precis råkat köpa mig en gammal 530 diesel från 2001 med motorproblem. Vänder mig till visdomens källa här för tips och råd, har provat sökfunktionen utan att finna det jag söker. Enligt tidigare ägare ska bilen under färd ha blivit orkeslös, eller åtminstone inte kuskat på som vanligt. Därefter bogserades den till verkstad, där det konstaterades att det blandades olja i kylvattnet. Utan vidare efterforskning gissade mekanikern på dålig toppackning. Så, frågan min är alltså... Kan jag utesluta allt annat och konstatera att det är toppackningen som är slut, eller kan detta ha andra felkällor, som turbohaveri eller annat? Motorn går jämnt och bra vid provstart, inte haft den igång en längre tid så kan inte vare sig bekräfta eller dementera att motorn går i kok. Den låter väl ungefär som alla dieselbilar med många mil på mätaren gör, men verkar inte ge ifrån sig några extrema oljud. Som om inte detta vore problem nog så lyser (!) ilsket rött, men det står något i den halvkasst pixlade displayen om bremsbelag så antar att det är en ganska snabb slutsats att dra att dessa behöver bytas. Vore oerhört tacksam för svar om någon har erfarenhet av just detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.