AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.079

Spekulera kring köp av en BMW 525 E12 -74

Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Hejsan.
Jag vet inte om tråden ska ligga i 5-serien eller Oldtimer, men jag tyckte den passade bäst här.
Nåväl, jag behöver lite rådgivning och vill spekulera med andra om en gammal BMW E12.

Jag är spekulant på en BMW 525 E12 -74 Automatic som har utbytt motor till en M30B30 med dubbla förgasare, samt utbytt växellåda till 4-växlad manuell. Pedalstället är även det utbytt men mätarhuset är kvar.
Det sitter även ett extraktorgrenrör monterat på den. Motorbytet gjordes nångång på 80-talet.

Besiktigad senast 2012 u.a. och är "i trafik" nu, dock inne i perioden och ska snart besiktigas igen.

I övrigt hel och relativt komplett i originalskick (förutom motorn och växellådan då).
Har inte rullat nånting nästan sedan 1994, några hundra mil, stått i varmgarage hela tiden.
Dock dammig, smutstig, "sliten", gulnade partier i innertak, lite mögelangrepp,
smutsig. Förarstolen är obehaglig, som att sitta på en stålborste.
Behöver en rejäl omgång in och utvändigt med rengöringsmedel och polermaskin som ett första steg.

Fönster, dörrar, etc. öppnar och stänger som dom ska och sluter tätt.
Eltaklucka som sluter tätt men inte fungerar.

Extremt lite rost, nästan ingen alls. Ingenting i skärmar, ingenting i baljan i bagaget,
ingenting i dörrar, huv, eller under vad jag kan se.
Lite rost i bakkant tröskel upp mot bakdörrarna där flera plåtar går ihop.
Kromet på kofångare och backspeglar etc. är helt och fint, inget rostangrepp där heller.
Således väldigt fräsch ur det perspektivet.

Fälgarna som sitter på är 14" krysseker BBS, superfina! :)

Bilen behöver en allmän översyn, rengöring, polering, nya däck, oljebyten,
filterbyten, tändstift, byta en och annan bussning, lufta bromsar etc. etc. Ett par tusen måste läggas på den alltså.

Körde bilen på en provtur, motorn går väldigt ruffigt på tomgång vid kall motor, den tvekar vid mellangas, känns som den får för lite soppa, som om den vill ge mer. Förgasarna verkar som dom behöver ställas in. Går betydligt bättre när den är varm.

I övrigt går den väldigt fint i motorn, inga missljud eller läckage, koppling tar fint, växellådan känns frisk.
Svajig på vägen, dock är ju däcken från sent 80-tal, bussningar torra, dämpare bör förmodligen bytas.

Med detta som bakrund har jag några konkreta frågor:

1. Reservdelar, vart får jag tag på det bäst? Hur är tillgängligheten på delar till dessa bilar?
Tänk bromsbelägg, stötdämpare, handbromsvire, bromskivor, och liknande fordonspecifika slitdetaljer.

2. Vad är den värd? Nuvarande ägare vill att jag ska ge ett bud. Inte en enda finns på blocket.se som referens.
Jag har en siffra i huvudet men jag vill höra här först hur ni resonerar. Bilen är ju hel och komplett,
nära originalskick, men motorn är bytt och växellådan är bytt, så ur den aspekten är det ingen originalbil.
Den behöver en översyn, en polering, lättare renovering, en rejäl städning, men objektet är mycket friskt.

3. Funkar E12 att bruksköra? Under min provkörning så gick den ju "OK", men när man väl får det att lira 100% med förgasarna och fått på nya däck och fått ordning på chassit lite bättre, är dom trevliga att åka i?
Köper jag den kommer jag i första hand bruka den som en entusiastbil, men jag vill ju även njuta av den i Göteborgstrafiken till och från jobbet några gånger, t.ex.

4. Kompabilitet med andra modeller. Vad kan man plocka från exempelvis E28? Kan man lyfta över toppen från en med insprutare t.ex. och således enkelt konvertera den till insprutningsmotor?

Tacksam för svar och spekulationer :)

Mvh. Michael
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
1) Walloth nesch eller BMW alt Ebay.
2) Omöjligt att säga, men generellt så är väl en automaare ev 525 E12 i rostfritt bruksskick värd runt 20 kkr.
3) Klart att dom funkar att bruksköra, men dom rostar fortare än dom går.
4) alla M30 delar är kompatibla så det är bara att hitta lämplig donatorbil/motor och flytta över insprutningen.

Den ryckiga gången har säkerligen med skit i förgasare att göra i kombination med automatchoken som är ett RPITA på dessa zenithförgasare.

/Johan
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Låter som en bil min gamle jobbarkompis
i Uppsala gjort. Är den möjligtvis mörk (svart/blå)
Upptill och silver nertill?? Mörkblå plysch invändigt?

Bara en fråga.

Mvh Jonas B
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Johnor> Tack för dina svar.
Den är dock ingen automatare längre då växellådan är utbytt mot en fyrväxlad manuell. Även motorn är utbytt, till en 3.0.
Tror du det påverkar priset? Det är ju ingen originalbil längre.

Brynet> Hej. Nej, det är troligtvis inte samma bil. Denna hör hemma i Göteborg och är mörkblå med grå inredning.
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Här är ett foto på fordonet ifråga.

Länk
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Då bilen inte är en lågmilad bil i superskick påverkar det inte mycket, snarare i positiv riktning då den blivit klart roligare.

Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.