AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
428

Skönheten & Odjuret (330 cab el. M5)

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Till sommaren -03 hägrar förhoppningsvis ett inköp av en drömbil. Gnetandet fram till dess skall förhoppningsvis ge råd åt en av de i rubriken nåmnda bilarna, dvs max 300 tKr får d kosta! Nu är dilemmat att man ju både är cab-freak, M-frälst och far till en femåring...M3 E46 Cab hade varit idealet men...
Jag måste veta om 330:n rör på sig ??(man/SMG) Har kört en 330 sedan (facelift, man) o tyckte att det räckte, men slöare än så får den inte bli, cabben alltså! Men siffrorna (vikten/accet) talar ju sitt tydliga språk...Ngn som har erfarenhet av prestandan i en 330 cab? Både subjektiva o objektiva åsikter välkomnas. Tills sist kan nämnas att M-B 430 CLK också är ett alternativ, mest pga V8:an...[förlåt].
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Klart du skall ta en M5!
Körde en 330 cab-02 för ett tag sen och måste säga att visst är det en trevlig bil, dock blev jag inte impad över prestandan. Hade hört att 330 skulle gå som f*n men det kan jag inte hålla med om, det var inte som första gången jag körde 540 E39 och hade världens största leende på läpparna. Nu har jag iofs inte kört en M5 E39 men med 540:n i färskt minne skulle jag utan att tveka välja M5 framför 330.

www.malte-racing.com
Asken (AutoPower)
Jag har mycket goda erfarenheter av 330 cab. Reultatet kommer strax till en site nära dig, dvs här:)
Mvh
Asken
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det är inte ofta man säger emot Asken, men klart grabben ska ha en em-femma!

Frågan är förstås vad du prioriterar i ditt bilägande (att det inte är ekonomi och lastutrymme har väl framgått). OK, är det att sitta i bilkö på Strandvägen och spana snygga tjejer - välj cabben. Är det att få en maxad kör- och bilupplevelse - välj M5.

Jag är själv löjligt nöjd med min 330 Ci (ej cab) men i dina kläder skulle jag utan tvekan välja M5. Möjligen är kruxet att det är svårt att hitta en M5 för max 300 som inte är vanskött och misshandlad. Men det är en annan sak.

CLK, är det en bil?

Lycka till!

My Bimmer is my mistress
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Efter ha provkört 330ix iof. inte en cab men ändå. skulle jag välja M5 alla dagar i veckan. Mao jag var inte speciellt imponerad av 330.
Visa användare
3.753
Sani
Tack för era synpunkter, jag känner tyvärr att det är två upplevelser som är lika starka, dvs känslan av solljus i hela kupen och säkerhetsbältet som fladdrar i vinden (hade en 325 E36 cab innan), men även att mullra fram vetandes att man har 400 kusar till sitt förfogande...Har kört M3 3.2 Coupé en del och känner att det blir svårt att välja bort M-magin! Till cabbens fördel talat också det faktum att man är lite av en exhibitionist...Än så länge väcker M5:n mkt uppmärksamhet, men hur är det om tre år? Se hur det gick med den förra generationen...Inte så imponerande längre? ("status"mässigt) Hoppas ingen tar illa vid sig :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du svarar ju lite på din egna fråga här. Köp 330in på med solbrillorna och glid runt cruisa aaavenyn. Ta med mig så bjuder jag på en öl ;)

Allvarlig talat så är ju m5an en bättre bil på alla punkter men som härlig sommar bil och ut till stranden (som du verkar vara sugen på) så är 330in klockren.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Sani,

En poser som du skall givetvis ha en cabrio. ;)
Visa användare
3.753
Sani
Johann:
Missförstå mig rätt, jag betalar inte bara för prestanda, nej. (Då hade jag köpt en E36/RS2+100' i trim ex.) Men jag vill inte bara ha en statussymbol heller! Jag vill kunna köra "aktivt" med denna bil, vilket oxå talar för M5:an, då den med fördel kan rattas runt i Ringen...Så frågan är ju eg.: En 330 cab med 19", ställbart chassi, filter, chip, sp.system osv.= Räcker det för en gasglad kille som mig?! Till skillnad från dig räcker mina pengar (i bästa fall) till en enda bil, och då försöker jag få med så många av de attribut jag uppskattar som möjligt. Jag hade offrat kroppsdelar för att få råd med E46 M3 Cab SMG II !!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Cabben är ju knappast lättare en sedanen då det går åt förstärkningar mm.Visst rör en 330 på sig rätt så duktigt, men ändå inte så stor skillnaden i jämförelse mot en 528 trots 40 hkr mer förvånade mig faktiskt.
Men att ställe en 330cab mot en M5 sedan verkar lite lustigt.Antingen så är det cab som gäller eller inte.
En 330C el. sedan, verkar ju vettigare för en förälder om man nu ska vara vettig förstås,för då sjunker ju kulfaktorn .M5 är ju en betydligt dyrare bil i allt, en extremvagn som man blir lyrisk när man kommer i närheten av.Kan kanske räcka med 300 nästa år för att få en vettig vagn i välbehållet skick men 330 blir ett ekonomiskare val vilket också igår i kulfaktorn.

MVH
Hasso
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Sani,

Jag tror inte du blir nöjd med en 330 Cabrio om du är van vid M-bilar. Varför inte köpa en M5 med sollucka, då får du ju in lite sol samtidigt som du får en bra bil.

Ett annat alternativ kan väl vara en E36 M3 Cabrio.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Sani,

Glömde säga att jag inte heller har obegränsat med pengar, tyvärr.
Visa användare
3.753
Sani
Ni har alla rätt, på sätt o vis! Man kan inte ställa dessa två mot varandra egentligen...men de är alternativen. Jag får ge mig till tåls till april, och sen känna efter: M eller Cab. E36 M3 Cab är jag tyvärr trött att se på...var och varannan har ju en dylik. Det gnager lite på ägarglädjen, man vill ju vara Individual! M5 E39 med taklucka låter som den bästa kompromissen idag. I o med att denna debatt bara bygger på min velighet är det nog bäst att vi lägger ner det? ASKEN: Som jag tolkar det har du en 330cab på ingång? Det ska bli intressant att höra dina åsikter.
sl
67
sliver
BMW 325is -87
Angående SMG-lådan på 330'n så har jag hört från BMW att den ej gör sig speciellt bra (den har ej tillräckligt med effekt). Det är först i M3:an (E46) som den kommer till sin fulla nytta. Dock har ej kört 330'n med SMG-låda, enbart manuell.

Mvh,
Fred.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är inte samma SMG låda i 330 och M3 E36, den är mer lik den som sitter i e36 M3 om än något modifierad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.