AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.715

Hur noga är den privata bilprovningen?

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
En av mina bilar gick igenom med helt slut framdämpare som läckte, en av länkarmbustningarna var helt slut samt bältet rullade inte upp. Inga påpekanden.

Hur upplever ni noggrannheten hos de privata bilbesiktningarna?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har bara erfarenhet av Opus och det är samma lokaler och anställda som den statliga. Ingen som helst skillnad är min erfarenhet.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En skillnad jag noterat är att Opus och Clearcar ofta inte loggar mätarställningen, något som Bilprovningen och Besikta allt som oftast gör. Bra att den står med när man slår på Transportstyrelsen...

Det är inget som blivit bättre sen monopolet löstes upp, blir bara dyrare på sikt. Sen ser vissa firmor chansen att anmärka för att sedan själv åtgärda och utföra efterkontrollen.

Vissa saker bör drivas i statlig regi...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är väl bara att fortsätta hos SBP? De finns ju kvar. Stöd dem genom att boka era besök där.

-------
//Lövet
En nackdel för begagnatköpare är ju att man inte lika enkelt kan rekonstruera historiken, tidigare kunde man ju maila SBP och få alla protokoll, det går ju inte riktigt numera...
Opus i Linköping är usla de godkände kraftigt oljeläckage, helt slut främre stötdämpare och extremt bullrigt hemmagjort avgassystem. Enligt Opus får de inte olja på sig under besiktningen är det ok med oljeläckage.

Så Opus lämnar jag inte till längre.

Carspect och bilprovningen är däremot ok.

Håller med om historiken, en klar försämring.

Mvh Stephan
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Av de privata alternativen har jag bara använt mig av Carspect hittills och är mycket nöjd. Trevligt bemötande och det känns som att de är noggranna.
Upplever bara fördelar sen monopolet avreglerades, framförallt är det extremt mycket lättare att få en besiktningstid. Att det är något dyrare än tidigare kan jag leva med, den kostnaden är en droppe i havet när det gäller totalkostnad för en bil ändå...

/Masten
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Opus är det som tagit över "min" station och jag har fortsatt åka dit med bil och hojar.
Har inte märkt minsta skillnad mot när SBP drev anläggningen.
Dock var jag förra året ute efter en andrabil och tittade på en gammal Volvo som var nybesiktigad hos Carspect i Sätra UA. Avgassystem helt igenomrostat och bromsarna tog i stort sett inte alls. Helt livsfarlig faktiskt. Så dom har jag inget förtroende för kan jag säga.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
För att späda på med min erfarenhet så bytte jag igår länkarmar på en Volvo jag har pga att bilen drar åt höger när jag gasar. Länkarmarnas kulled var rätt dåliga men det jag upptäckte var att vänster spindelled var så jävla lös att den glappade, detta ca 100 mil efter besiktningen.

Jag har väl bara haft otur.
Personligen tycker jag de var för hårda och nitiska innan, en del skulle man egentligen ha slagit på käften för att de jävlades med en.

En del letade fel till förbannelse, minsta ytrost på ett bromsrör så gick in min bil igenom, gång innan hade jag åkte in med min mazda 323 från 91 som hade enorma mängder utrost på rören, fick bara anmärkning på infästning balk.

Men dom flesta rötäggen är nog borta nu med all rätt.
delorian: Håller med dig till fullo. Dessa typer borde ha fått en box på näsan och ett samtal till deras chef. Har under årens lopp råkat ut för en hel del överdrivet störiga stroppar som letat och letat och letat och gemensamt är att alla dessa varit "gubbar". Det är inte deras uppgift att jävlas med folk utan att, inom riktlinjerna, se till att fordonet är trafiksäkert.

Tramsigaste var när det slutade med att tre stycken stod framför datorn och letade och letade för att hitta någonstans det stod att "ögonlock" (på en E36) var strikt förbjudet.

En rolig fråga då är vart alla dessa surgubbar jobbar idag? Står de vid hamnen på havets botten med cementskor?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De är bortpensionerade gissar jag. Sista "besiktningsgubbarna" jag har haft har snarare varit i 20-års åldern.

-------
//Lövet
Det har nog snarare med viklet individuellt ställe vi snackar om mer än om det är privat eller gammal offentlig verksamhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.