|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag börjar bli nervös då min bil har börjat rycka ett par gånger när jag har kört bilen. Jag har tvättat ur hela motorn med "Lufttryck" sen "Avfettning" osv. Imorse så fick jag vit rök från avgassystemet sen när jag åkte några km till så började det små rycka i motor och luktar bränt olja. jag har bytt olja samt oljefilter för 4 månader sen. jag har bytt tändstift och luftfilter också. Bilen är 523IA 2006 (ca 17500 mil) Är tacksam för all hjälp jag kan få! | |
| jahopp okej då letar man någon annanstans.. | |
|
Vanligt är läckande ventilkåpspackningar som förorsakar oljedropp ner på grenröret. Har jag haft på min 530 -01 som har en liknande motor. Rök ordentligt i motorrummet och luktar bränt. Men du sa att du hade vit rök från avgaserna? Om bilen var kall kan det vara kondens i avgassystemet som förångas. Ingen fara med det. Är bilen genomvarm och du får vit rök är det värre. Då misstänker man att den tar vatten in i förbränningen nånstans. Har du tagit ut några felkoder från bilen? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Okej! Tack så hemskt mycket jag ska kolla upp det med koderna osv. För den besiktades inte för så länge sen och antar att dem kollar också det. |
|
|
Kom problemen före eller efter motortvätten? Om de kom efter tvätten kan det vara så enkelt att det står vatten i en tändstiftsbrunn! Det är lätt att vattnet kryper ner i dem och då blir det knas! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du får nog ha lite längre tålamod än 3 tim och 32 min sådär mitt på en måndag :-) Iallafall några stycken av oss här på forumet jobbar tex på vardagar :-) Vill du däremot få respons direkt så är det en dedikerad serviceanläggning du letar efter - men nackdelen med dessa är att de inte är gratis. Men Johan B har helt rätt - det är viktigt att summera omständigheterna kring när felet uppstod och om det kan relateras till någon speciell händelse. Tex motortvätt kan lätt orsaka diverse problem om man inte lägger en del tid på för- och efterarbetet med att skydda mot att vatten inte kommer på olämpliga ställen. @Darre11 : Du har helt rätt, på besiktningen läser de ut felkoder. Men det är bara de miljörelaterade felkoderna (P0001-P0499 och P0650) som kan orsaka en anmärkning. Däremot ska övriga felkoder vara med i protokollet som bra-att-veta info. Fast de felkoder som läses ut är endast de standardiserade felkoderna, varje biltillverkade har en stor mängd egna felkoder som inte kan läsas ut på en vanlig besiktning. Men hade du några av de symptomen du nämner (ryckig motor, oljerök/lukt, vit rök från avgassystem) när de besiktigade bilen? Det kan ju faktiskt vara multipla fel du har. Som tex att den rycker pga den fått vatten i en tändstiftsbrunn, ryker olja pga att den faktiskt läcker olja och droppar ned på grenröret (har råkat ut för detta både på min E34 518i och E87 120i - det behövs inte mycket för att det ska ryka och lukta) och den vita röken är helt vanlig kondens pga att man är lite extra uppmärksam på allt som ser ovanligt ut pga de övriga felen. Annars får nog fokusera på en sak i taget. Tex orsaken till oljelukten/röken bör du kunna hitta runtomkring de heta delarna såsom grenrör eller avgasssystem. Nästa gång du känner lukt, och har möjlighet, stanna gärna direkt och öppna motorhuven och ta dig en titt med en ficklampa för att få en uppfattning om var röken kommer ifrån. |
|
Ber så hemsk mycket om ursäkt att jag stressade. Inte meningen. felet uppstod för långt tid sen när man fyllde på olja så kunde man missa oljehålet... (Vilket min bror gjorde hela tiden) Och då rann det olja under kåpan och sen så samlades det på en klumt och det blev mer och mer och mer... Till slut började det rycka som satan för mig och jag ringde min vän och vi tvättade motorn då. Och genast försvann problemen. och nu kom det igen och när "olaO" sa att det kan va "ventilkåpspackningar" så tittade jag igår på motor och jag märkte att det är spår utav olja och att det är där det läcker olja så jag tänkte byta det. Förut hade jag problem med tomgång och det var att den gick i otakt och misstände då bytte jag tändstift och luftfilter och nu är det borta men nu är det vibrationer som kommer då och då. Men det är inte alltid det läcker olja nu bara ibland då och då men man blir ju väldigt nervös när det kommer till motorn då det är min första bil. |
|
| Alltså att det rann ner olja på varma rör och då började det rycka. Men det rann ner bara när jag svängde kraftigt. | |
Ingen fara - med ett bilägande lär du bygga upp ett tålamod utan dess like :-) Men jag förstår dig, att det ryker bränd olja känns inte helt bekvämt (vet själv hur det var när jag första gången fyllde på olja och råkade spilla en droppe på grenröret utan att märka det). Det är däremot bra att tvätta rent vid läckage, det gör felsökningen mycket enklare genom att man enklare kan se var det läcker ifrån. Ja, ventilkåpor och packboxar är vanliga ställen för oljeläckage. Men som du själv säger så kan det ju ha läckt ett tag, samlat på sig i en liten grop och till slut så rinner det över (antingen att det inte får plats mer eller att man svänger kraftigt med bilen). När det stänkt ut så fylls det så sakteliga på med lite mer och det skvalpar ut när man svänger kraftigt osv osv osv. @Darre11 : När du bytte stiften pga att motorn gick dåligt, hur såg stiften ut? Var det några tecken på onormal förbränning? Var det någon cylinders tändstift som skiljde sig från de andra? @Darre11 : Ryker eller rycker motorn? De något krångliga svenska språkreglerna är inte helt lätta att hålla koll på :-) När jag lusläser dina inlägg så tror jag faktiskt att du bara beskriver ett problem - nämligen att det kommer oljerök från motorutrymmet. Är det rätt uppfattat? |
|
Ja Exakt! Ja men jag tittar lite närmare idag på morgonen ifall det är ventilkåpor eller packboxar och det är det som är felet tror jag för det är spår utav olja och gegga som rinner ner ibland... Precis under är det en grenrör. Ja mina tändstift var så dåliga så att den började misstända och det var ju därför jag bytte tändstiften och felet var löst. Ja 1-2 st tändstift såg väldigt dåligt ut tycker jag men alla hade lite rost på platsen som växte uppåt. (Jag kan tyväär inte lägga upp någon bild då jag inte vet hur...) Ja det är helt korrekt att det ryker (Ursäkta felstavning) Men det är bara ibland och man får ju panik och blir rädd. Men annars funkar ju bilen felfritt förutom att det kommer vibrationer från motor till ratten osv och jag tittade runt lite och jag märkte att det var "eccentric sensor" Då det har runnit in olja och det vibrerar kraftigt ibland. Bilen besiktigades i mars denna året. Tvättade motorn för ungefär 6 veckor sedan och då försvann problemet med rykig motor men nu är det tillbaka igen. |
|
Oj, måste ju varit original tändstift från fabrik om de var i så bedrövligt skick (såvida inte motorn gått dåligt för länge sen i dess historia och slitit ut tändstiften i förtid). Bytte nyss på min E87 120i -06 nu vid 10 000 mil och de såg riktigt fräscha ut för att vara 10 000 mil (det är ordinarie bytesintervall på denna motor). Länk Ok, då läcker det antingen från skarven mellan blocket och toppen (ganska ovanligt) eller så är det från ventilkåpan (det gör på alla bilar förr eller senare). På lite äldre motorer som M20 och M30 tar det bara 5 min att byta ventilkåpspackningen - det gjorde man lätt medans man väntade på att tex oljan skull rinna ut helt vid ett oljebyte. På modernare motorer är det som vanligt trångt och krångligt - en halvtimme bara för att plocka bort all plast och skit. Om det inte finns olja högre upp än skarven mellan blocket och toppen så kan man ju misstänka att det är någonstans från denna skarven det läcker. Men det är som sagt ganska ovanligt. Om det finns olja ovanför denna skarven så är de ju garanterat ventilkåpspackningen som läcker, vilket är mer vanligare. Så som poängteras tidigare så är det bara att börja försöka identifiera var oljan kommer ifrån. Den rinner dock aldrig uppåt så det får man utnyttja i sitt sökande (men sedan kan olja i princip ta vilken riktning som helst beroende på lutning, konturer och luftdrag). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.