|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 320i M-sport -03 som snart rullar 21000 mil. Hade rullar 15400 mil när jag köpte den. Nu till problemet. Det är så att varvtalet är väldigt oroligt. Det tar en stund för den att stabilisera sig när jag ställer mig på tomgång. Den vandrar upp och ner mellan kankse 1100-500rpm (höftat ur minnet). Ibland när jag kört längre sträckor och stannar så sjunker varvtalet så lågt att den inte orkar hämta sig och dör istället. Som att den inte hinner reagera på att den ska gå på tomgång. Jag minns att jag på en besiktning för 2-3 år sedan valde att göra en diagnostik-test och då nämnde bes.mannen att värdet på ena lambdan va lite dåligt men att det kunde bero på fukt (?). Jag tänkte inte så mycket på det då utan va glad att bilen i övrigt fungerade finnemang. Jag har dock hela tiden haft detta i huvudet när jag väl stannar och ska stå på tomgång. Men eftersom problemet inte blivit sämre så har jag inte gjort något åt det. Men nu vill jag fråga er vad ni har för tankar. Kan det vara lambdan? Eller kan det bero på någon packning som gått eller kassa stift? Bilen tycker jag drar mycket olja. Får fylla på 1 liter på 1-2 månader. Hoppas ni orkar svara :) | |
![]() 13.396 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har du haft någon felkod? Eftersom din bil troligtvis är tagen i bruk efter 2002-01-01 så ska avgasrelaterade felkoder läsas ut vid besiktning. Så hade det funnits några felkoder kopplat till lambdasonden eller styrsystemet uppbyggt runtomkring denna så hade du fått reda på det vid besiktningen. Lambdasonden har liten påverkan på tomgången. Ditt fel är troligtvis inom områden som luftmassamätaren, tomgångsstyrning/tomgångsmotor eller tjuvluft någonstans. |
|
M54-motorerna drar ofta en del olja utan att det är något egentligt "fel" på dem. Hur långt kör du mellan påfyllningarna och hur mycket olja slår du i? Vilken olja använder du? Tippar på tjuvluft i insugningsbälgen efter LMM - vanligt att de spricker i "blindtarmen" som går upp till vakuumsystemet. Smyg hela insuget noga med fingrarna och känn särskilt noga i alla veck på den lilla "blindtarmen"/förgreningen som sitter rätt långt in och en bit ner. Kan givetvis vara annat också, så en felkodsavläsning är nog bra att göra, särskilt om du inte hittar någon läcka i insugsbälgen. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Tack för generösa svar! Bilen är från 2003 (facelift) Jag har fått fina avgasvärden vid besiktningen och inga anmärkningar. Det va just den gången jag valde extra diagnostik på bilens datasystem som dom märkte av något med lambdan. Pappret kan jag nog gräva fram ur handsfacket för att se om det står något särskillt. Annars ska jag ta tipset och smyga över med fingrarna faktiskt. Jag får felsöka en sak i taget så hoppas jag att det uppenbarar sig :-) Hur vet man om tomgångsstyrning/motorn är kass? Vad gäller oljan så kör i snitt ca 120-150 mil i månaden. Jag hade stora planer på att logga påfyllningstillfällena, men det blev ju av lika mycket som stretching efter gympassen...... ;-) Men uppskattningen är att jag får fylla på 1L av OK's M-long life W5-40 efter 1½ - 2 månader (typ 250 mil). bra eller anus? Den blåryker inget och jag tycker inte den går dåligt och det finns inga spår av olja under bilen heller. Så jag antar att den bara är törstig. |
|
![]() 13.396 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är inte årsmodellen som avgör om felkoder skall utläsas elektroniskt eller inte. Det är när den är tagen i bruk. Alla bilar som är TAGNA I BRUK 2002-01-01 eller senare skall felkoder utläsas elektroniskt. Fast om bilen är av tex 2009 års modell så är den ju garanterat tagen i bruk efter 2002-01-01 :-) Och eftersom din bil är från 2003 så är den tillverkad någon gång mellan hösten 2002 och hösten 2003, så den är garanterat tagen i bruk efter 2002-01-01. Som exempel kan vi ta min E34 535i 1989 års modell som tillverkades den 7 Juli 1988. Ren infoupplysning då det råder lite förvirring om vilka modeller som det är krav på elektronisk felkodsläsning på. Den här elektroniska felkodsutläsningen tar bara hänsyn till vissa specifika felkoder. Endast de miljörelaterade felkoderna (P0001-P0499 och P0650) kan leda till anmärkning. Övriga felkoder ska endast anges som notering. Om felkoder läses ut elektroniskt så utför man inte avgasmätning (CO och HC) vid tomgång, man gör endast avgasmätning (CO2500 och LAMBDA) vid förhöjt tomgångsvarvtal (2500 rpm). Ja, gräv gärna fram pappret. All info och spår kan vara av nytta. Men jag tror det är mer sannolikt det är fel på LMM, tomgångsmotor eller tjuvluft - precis som Johan B var inne på. Skulle rekommendera precis som Johan B gjorde att kolla efter tjuvluft. Du kanske har multipla fel, men har du tjuvluft så måste du ändåså börja där och fixa det innan du går vidare. |
|
Symptomen passar även in på felaktig kamaxelgivare på insugssidan. Efter det att du sökt efter vakuumläcka kan en felkodsavläsning vara lämpligt. Dålig/slut lambdasond brukar sällan döda motorn och dessa fel ger alltid en gul motorlampa i instrumentpanelen när de är dåliga då dessa har med miljön att göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.