|
|
|
|---|---|
|
Tänkte på just ett klipp när tempen bara ökar vid acc till 300 och tycker nästan de ser ut som att om han fortsatt pressa den så hade den stigit ännu mer. Så vart bara nyfiken hur högt dessa motorer går och vad anses vara normalt? | |
|
Det roliga är att bilen är knappt varm innan han pressar den i 300km/h. Mätaren ska stå rakt upp vid drift varm temp. Inget smart drag direkt. |
|
|
Nålen passerar ju aldrig mittenläget ens. En viktigt poäng som kanske alla inte vet om är att mätarnålen ska stå rakt upp vid driftvarm motor, men det betyder inte att motorn håller temperaturen som står där. Säg att det står 100 grader C. Då kan motortempen vara mellan ca 80-120 utan att föraren får reda på det för att nålen är helt still. Det är för föraren inte ska oroa sig och tro att det är något fel. __________ Mvh Grelle |
|
|
Det där är oljetemp, den kommer aldrig upp till mittenläget på min bil iaf.. |
|
|
Precis, vill till en hel del inspirerad körning för att ens komma över 100 grader på oljan.. Kylvätske temperatur mätare a har väl inte funnits på bmw generellt sen e46?! |
|
| Oljetemp på 100 grader är ju inget att direkt oroa sig för. När den börjar närma sig 125 så kanske man ska börja ta det lite lugnare. Men i 300km/h har man ju ganska bra kyleffekt, så det är värre och ligga med hård belastning och höga varvtal men vid lägre hastigheter (typ bankörning på långsamma banor) då kan temperaturen sticka ordentligt. | |
| Tror ni missförstog, jag är ju mästaren av varmkörning av en motor så nå hade jag vetat att tempen ska vara kl 12! Men på nyare så står den ju inte kl 12 utan mera som på e30...alltså åt vänster! Och ganska långt åt vänster vid driftvarm motor! Poängen är att tempen stiger ju rätt mycke när du pressar den! | |
| Oj nu såg jag, haha ok då fattar jag varför den ökar så mycke vid hård körning:) Sitter oljetempen vars vattentempen har suttit på alla bmw tidigare? | |
| Fyfan va efterbliven jag känner mig:) Har jag alltså suttit och kollat på 1 miljon filmklipp och trott de var vattentempen. | |
| Många nya motorer har dessutom oljetermostat för att få upp upp oljetempen och på så vis sänka bränsleförbrukningen. En vanlig temp att sikta på är 115 grader vilket det verkar vara på min 335:a. Vanlig motorvägskörning i ett par mil i typ 120 km/h räcker för att nå 115 grader. Vid mycket entusiastisk körning har jag fått upp den i 120 grader. | |
|
135 grader efter 20 minuters bankörning. Inga problem enligt Castrol om oljan byts ofta. Först över 140 grader kan det börja bli problematiskt med förändringar av oljans egenskaper. BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.