|
|
|
|---|---|
|
Har fått problem med kylarlampan som börjat lysa. Efter ca 5-10 min körning med kall motor börjar den lysa. Men slocknar nästan på en gång om man stannar till, men tänds nästan direkt när man börjar köra igen. Har tillräckligt med glykol i systemet och både övre och nedre slangen är varma när motorn kommit upp i temp, så då borde väl termostaten öppnat? Bytte termostat och vattenpump för ca 1,5 år sedan då jag hade liknande problem med att kylarlampan tändes och släcktes lite närsom under färd. Blev då av med problemet och det har varit frid och fröjd tills nu. Någon som har en bra idé om vad det kan vara, termostaten/pumpen kan väl inte redan gett upp? | |
| dålig givare, kanske? | |
|
Håller med - troligen dålig givare. Den sitter i botten/underifrån i expansionskärlet. Lossas utifrån utan verktyg med bajonettfattning. Givaren sitter i ett "rör" och är inte exponerad för kylarvätskan utan givaren arbetar "induktivt" med en magnet i flottören och ett litet tungelement i givaren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, tack för tipset! Ska ta o kolla givaren. Har märkt att den undre slangen från kylaren inte är helt tät i kopplingen till termostaten. Är det möjligt att det kan ha smygit sig in luft i systemet som orsakar detta? |
|
| Det är övertryck i systemet, om det hade varit otät så skulle det läcka glykol där istället | |
| Ja, det har du ju rätt i. Men ändå skumt att det alltid kommer just när motorn kommer upp i temp. Hör även ett kluckande ljud som jag inte tänkt på tidigare, när bilen står på tomgång. | |
| Då är säkert värmeventilem till kupevärme som är slutkörd. Den brukar klicka när den är paj. | |
|
Tack för tipset mina herrar! Bytte givare och det blev bättre, men inte helt bra tyvärr :( Lampan börjar inte längre lysa direkt efter att motorn blivit varm men ibland kan den lysa till för en kort stund bara. En ren amatörgissning från mitt håll är att det ändå verkar ha nåt samband med givaren, kan det vara nåt knas med expansionskärl/flottör? Eller vad tror ni andra som har lite mer koll på bilsläktet? |
|
|
Du kanske har luft i systemet...? När motor är kall så är termostaten avstängd men när motor blir varmt så öppnas termostaten och vatten från behållaren försvinner in i motor men finns det något luftbubbla någonstans så kommer inget vatten tillbaka till behållaren. Det är bara min gissning. Har provat att öppna locket till behållaren och kolla nivå i samma stund som lampan lyser? |
|
|
Tror att du gissade helt rätt Tomas! Luftade lite och problemet verkar ha försvunnit. Tänk om det alltid kunde vara så lätt :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.