|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Jag saknar min trea så behöver du nu inte utrymmet och det extra lull-lullet så BYT INTE :). Precis som många redan sagt, är en 335d är en grym bil på alla sätt. | |
Verdi |
_Johan_, Tycker nästan det blir värre de perioder jag springer mycket. Kanske beror på att jag aldrig stretchar... :) Verkar ha sabbat knät när jag sprang 8 km i lördags. Kunde knappt gå i söndags. Nu kan jag nästan gå som vanligt men springa är inte att tänka på. Gör ont på insidan av knät. Den där stretchövningen har jag dock faktiskt googlat fram och provat förr. Får väl försöka göra det varje dag om den hjälper. Marin, Körde gym ganska ihärdigt under vintern. Dock fel övningar verkar det som. Får väl köra mer mage, rumpa, ben och ländrygg och låta bicepsen vara en stund. ;) Tyvärr dras jag med en överansträngd armbåge. Trodde den skulle läka ihop under semestern då jag inte haft tillgång till nåt gym. Tänkte dock försöka dra igång lite smått nu i september igen efter 2 månaders uppehåll. Ska iväg och hämta min 330d från lackeraren nu kl 14.00. Niklas på Mr Cap sa att man ser att det är lagat om man vet om det. Får väl se hur jag uppfattar det. Känns lite tråkigt om försäljningen skulle falla på det här... |
Verdi |
Hämtat bilen. Var bättre än jag trodde först. Nu hade de polerat och tvättat bilen och jag såg ärligt talat inte var skadan hade varit. Dock var den nylackade biten lite blankare och fräschare än det andra som ju rullat ett år och 2000 mil. Men det jämnar ju ut sig efter en vinter. |
|
Hej Verdi Ser att du har problem med ryggen,har själv haft problem och tränat flera ggr i veckan,situps mm. Slutat med situps väldigt lätt att det blir"fel" som ryggövning,nu kör jag bara "plankan" snällare mot ryggslutet men det känns i hela kroppen,,, Har själv sålt f31 328i och bytt till 335i e91 ångrar inte bytet fast den är flera år äldre. |
|
Verdi |
Det är egentligen inte i själva ryggen jag har problem utan mer rumpan och ner genom benet en bit. Eller rättare sagt, utsidan på högra skinkan där nerven verkar komma i kläm av nån anledning. Märks tack och lov bara när jag kör bil. Kontorsstol och annat går bra. Jag tror att det är "falsk ischias" som jag har. Länk Om jag ska ställa närmare diagnos på mig själv så tror jag att det är Ischiadicum Bursit. Eller "svullen slemsäck på sittbensknölen". Har haft det i över 5 år så det är nog tyvärr kroniskt. Utlöstes av alltför hårda sportstolar i min gamla Audi som jag körde 2,5 timme med varje dag då. Jag får väl börja med att stretcha regelbundet och se om det blir bättre. Hmm. Känns som vi är ganska långt OT nu. :-) |
|
Jag har också något liknande som jag enbart känner av vid långkörning. Har inte prövat någon stol där jag inte känner av problemet men tiden jag kan köra med komfortstolarna i E61:an innan jag känner något är betydligt längre än i t ex de sportstolar jag hade i min E39. Då jag även har aktiva stolar (massage) så förlänger det tiden ytterligare. Komforstolarna i E60/E61 är de bästa jag provat men då har jag aldrig kört en F10/F11 med motsvarigheten men jag har svårt att tro att de skulle vara sämre. ___ //Ulf |
|
Verdi |
Programmer, Intressant. Känns som att komfortstolar inte är lösningen för mig trots allt då. Hittade en sida med några styrke/stretch-övningar. Länk |
|
Nej, kanske inte den 100%-iga lösningen men ljusår bättre än t ex sportstolarna i E39. Har inte kört F31 så jag vet inte hur sportstolarna är där. ___ //Ulf |
|
|
Ett förtydligande till dig Verdi gällande skillnaden 535d och 550d. Jag menar att prestandaskillnaden i högre hastigheter på fartfria motorvägar är mindre dvs +130 km/h och uppåt än i hastigheterer under 130 km/h mellan 535d och 550d, (större skillnad 0-100 km/h än mellan 0-200 km/h). Ljudet vid accelaration i 550d är maffigare men det är artificiellt som tidigare omnämnt. Är det ljudet man vill åt finns Audi diesel dubbel turbo eller varför inte en MB AMG, dock ej diesel som faktisk finns både med fyrhjulsdrift och kombi som är närmast att jämföra prestandamässigt med M5. Om 535d är en mellanmodell eller ej kan alltid diskuteras, men självklart att alla de motorer som befinner sig mellan två motparter i dieselutbudet 518d - 550d kan kanske definieras som mellanmodeller. Motsvarande torde exempelvis gälla 550i som befinner sig mellan 520i och M5, motormässigt. Dock går M5 inte beställa med touring eller fyrhjulsdrift och motsvarande skulle man kunna resonera att på dieselsidan går inte 550d beställa utan M-paketet, vilket går utmärkt till en 535d !! |
|
| Låter förnuftigt, hur du än gör kan du ju inte få köregenskaperna från din 335d i en femma, oavsett. Kanske kan du få kontakt med någon idrottsläkare eller annat som tar dina problem på allvar? | |
|
Om vi jämför dessa 535d LCI är väl ändå den senare något bättre utrustad och ett bättre köp? Länk Länk Tanken för min del är att ha den 6-8 mån för att sedan byta den mot en M5 till våren Jag kommer köra c:a 1000 mil. Min fundering är om värdeminskningen eventuellt är större jämfört en M550d, tex det ex jag länkade till tidigare hos Shiftgear. Då är det antagligen lite roligare att köra runt en M550d. Eller vad tycker ni? /gustav |
|
Verdi |
Programmer, Får jag inte till rumpan så får jag väl köpa en bil med aktiva komfortstolar. :-) Vore dock bra om jag slapp. Gillar verkligen F31 i övrigt. Är perfekt för mina behov. Har dessutom en särskild känsla för de här bilarna då jag specat de själv och kört hem dem från England. Limbro, Låter ändå konstigt. Är det så eller en känsla du har? Rent teoretiskt så bör den extra effekten komma mer till sin rätt ju fortare det går. Det där med mellanmodell skrev jag bara för att så många klumpade ihop den med 530d och sa att då kunde man lika gärna ta den. Nån j#¤la Audi lär det iaf inte bli. :-) Hade en spekulant från norrland på 330:n som ringde från en ny Audi A6 3.0 TDI han fått låna och som han skulle köra 20 mil hem. Han sa att den gick väldigt tyst och bekvämt. Men någon BMW var det absolut inte. Tyvärr tror jag hans fru övertalade honom att inte köpa min bil... Då frågade jag om det blev Audin istället. Då skrattade han bara och sa "nej, för i helvete...". jhellstrom, Ja, får nog försöka få tag i bra hjälp och fixa problemet i grunden. GuOs, Vilken som håller värdet bäst över vintern är omöjligt att säga. Ta den som du blir lyckligast över. Chansen är stor att någon annan gör samma prioritering till våren som du gör nu. :-) |
|
GuOs: Behåll E63:an istället! :) |
|
|
Angående skillnaderna mellan 550d och 535d minskar ju högre hastigheten blir är uppmätta testvärden från Automotor und sport som jag tidigare refererat till inlägget på denna "tråd" samt upplevd erfarenhet på fartfria tyska motorvägar. Normalt brukar skillnaden öka med farten mellan en motorstarkare och motorsvagare modell, men så är inte fallet mellan 535d och 550d, men väl gentemot 530d i förhållande till 535d. Förutom denna fakta är det av egen erfarenhet och upplevelse när jag kört både 550d och 530d. Har självt haft min 535d i över tre år och är mycket nöjd med prestandan även om nu 550d finns att köpa vilket inte var fallet när jag beställde min 535d. Det är väl så att man försöker försvara sin "investering" i bil man valt för att känna att man gjort ett korrekt val vilket torde ha framgått i mina inlägg där jag redovisat argumenten för 535d, som åtminstone för mig är det bästa valet just nu om man väljer en dieselmotor. Har aldrig tidigare ägt en bil med dieselmotor och uppfattar fortfarande gången lite "traktoraktig" på tomgång och vid lägre farter, men vridmoment/kraft överväger detta även om jag vid ett eventuellt kommande bilbyte troligen åter kommer välja en bensinmotor framför en diesel , så länge som "traktorljudet" infinner sig vid tomgång. En 550d har lika "traktoraktigt" ljud vid tomgång som övriga av BMW:s dielsenmotorer. |
|
|
Av de siffror du visar för 535d och 550d så tycker jag inte skillnaden minskar med fart däremot är de väl ganska konstanta. 0-100 så är 550d 0,6s snabbare 100-200 så är 550d 1,2s snabbare Att räkna om skillnader till procent och sedan jämföra blir inte riktigt bra. 530d däremot hänger med hyffsat till 100 men tappar en 4-5 sekunder mellan 100 och 200. Det tiderna för 535d och 550d dock visar är ju att 535d ger mer fart för pengarna än 550d :) ___ //Ulf |
|
Verdi |
Trevligt att se att 35d får lite upprättelse här i tråden. :) Skillnaden mot 30d finns och är tydlig. Minst lika stor som skillnaden mellan 35d och 50d. Den här 535d xDrive är i min smak och rätt bra prissatt: Länk Carbonsvart, tonade rutor, komfortstolar... och svensksåld. Dock. Den är snart 3 år gammal och har rullat en bit. Vill nog ändå gärna göra ett till försök med 335:an innan jag kastar in handduken. :-) |
|
Den där var helt klart fin Verdi. Antagligen ett bättre val om den är riktigt fin jämfört de jag länkade till eftersom den tagit en rejäl smäll ner till dryga 400' kr. Saknar dock Head-Up, men det är ingen livsavgörande. /gustav |
|
| Problemet är ju nu att PRE LCI ser ju gamla ut vad gäller ratten :) | |
|
Håller helt med jhellstrom :-) /Janne |
|
| Det går att eftermontera 2014års ratt i äldre. Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.