|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Verdi - så länge M550dx finns tror jag att du aldrig kommer att bli nöjd i en 535d. Jag hade själv samma problem tidigare; det gick kanske ett halvår efter att jag tagit ut en ny bil innan jag började funderade på en modellversion ett snäpp högre upp, exempelvis 325->330 osv. Nu har jag haft min F11:a i nästan precis ett år och har inte en enda gång känt något köpsug... Tar du en 535d så kommer det snart en ny tråd där du letar efter en M550dx... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Det finns ju en del M550d som ligger hyggligt bra i pris tycker jag. Man bör väl satsa på en LCI och jämfört nypriset har de ju kommit ner en del. Med viss sannolikhet så blir dock värdeminskningen i kronor högre än på ex. vis 530d men det är ju ofta rätt givet när det är en dyrare bil. Det är just därför som jag tycker att antingen väljer man en 530d X-drive då det är en superbt fin och trevlig bil med fullkomligt tillräckliga prestanda för våra förhållanden eller också går man på top of the line och väljer en M550d, där man får en ännu roligare bil med en skön känsla. /Anders |
|
Verdi |
Jag får ju en 330xd -06 i inbyte på min 330d F31. Kanske ska köra den över vintern och vänta på att F11 LCI kommer ner lite i pris? Om nu inte köparen hoppar av. Mr Cap brände lacken på fronten igår så nu är den inne på spot-lackering på bekostnad av Mr Cap. Händer "en gång på kanske 10 tusen bilar" enligt dem. Så jävla typiskt mig nuförtiden. Har inget flyt alls. Köparen verkade inte alls uppskatta det här så han ringer kanske efter jobbet och hoppar av. Fick lite sån känsla av hans sms som jag fick när jag skickade en bild på skadan och en beskrivning av vad som hänt. |
|
Men jisses, snacka om otur. Är det Niklas du pratat med? Jag har ju lämnat mina bilar många gånger dit och som sagt bara varit nöjd. Du har verkligen max otur! Väntar du på att köpa en annan bil så blir ju även den bil som du åker i mindre värd och du kommer närmare "nya" kommande 5-serien och så vill du säkert ha den istället som det nästa år börjar komma många news om... osv :-) /Anders |
|
Verdi |
Ja, det var Niklas. Har inget att anmärka på. De betalar lagningen och ordnade omedelbar tid hos lackeringsfirma. Det enda är att jag får betala hyrbil själv. Lite snålt av dem kanske men inga större pengar. Fick bra pris genom dem på Sixt. Jo, så är det ju. Men värdeminskningen på en 330xd -06 lär ju vara hanterbar i sammanhanget. :) |
|
Verdi: Den tyska du länkade är byggd 2013-04-24, D325539. Ovanlig färgkombination med Schwarz II/Oyster, snyggt utan takreling. Jag hade låtit rätt exemplar avgöra vad det blir under förutsättning du godkänner både 535d och M550d. Trist med poleringen, hoppas det löser sig med köparen. Mvh Stephan |
|
| Ett kort inlägg kring 550d och 535d men även jämfört 530. Skillnaden mellan 530d och 535d i svensk motorvägsfart upptill 120 km/h är marginell och motiverar säkert inte prisskillnaden mellan dessa om man nu skall köpa dessa nya. Hör man till dem som använder bilen på fartfria motorvägar mer regelbundet är skillnaden betydande mellan 530d och 535d samt ökar med farten. 550d i förhållande 535d är skillnaden större på svenska vägar än på Tyska autobahn. Dock har jag förstått från frågeställaren att det är ingen ny bil som skall köpas varför prisskillnaden mellan 530d och 535d torde krympa betydligt. I förhållande mot 550d där utbudet är mindre kan det vara betydligt svårare att få en riktigt fin bil för 500 kkr. Beaktat hade jag valt antingen en 535d eller 530d beroende på hur ¨man tänkt använda bilen. Att 535d skulle vara en "mellan modell" uppfattar jag den inte som. Dock finns det väl en tendens att den som har mycket vill ha mer. Det torde väl även gälla 550i i förhållande till M5. Skillnaden är att M5 inte erbjuds i touring eller med fyrhjulsdrift. | |
|
Hakar på då jag också är ute efter en 535d eller M550d med Xdrive till vintern. Vad tycker panalen om ett sånt här ex: Länk Vad jag kan se kan man få tag på en bra utrustad 535d LCI demo med c:a 1000 mil för strax över 650' kr. Jag tänker ofta i form av värdeminskning och har jag fel när jag tror att vid försäljning så är det ganska liten skillnad efter c:a 1,5-1 år på 2012 M550d jämfört 2014 535d? Tänker att M550d har tagit en rejäl smäll de första 1-2 åren. /gustav |
|
|
Trisst att en köpare kan hoppa av pga omlack av en liten del pga en lackskada. Det är ju inte så, att bilen varit med om någon olycka. En del nya bilar lackas lite här och var efter transport från fabriken, då de står extremt thight... Ingen som märker det. Verdi: M5'a? :D Lite mkt mil, men billigt Länk Underbart att få köra 135.000 km i en M5'a på 2.5 år !! Annars är denna väldigt fin också. Otrolig spec: Länk |
|
| Den insikt jag kunnat få fram från att både själv sålt egna bilar och regelbundet följt värdefall på bilar generellt, är ju dyrare en bil är med undantag vissa nisch och specifika modeller som i mindre utsträckning kan räknas som en massprodukt, ju högre blir värdefallet. Det gäller också bilar som är "maxade med utrustning" där värdetappet är högre. BMW är en massproducerad bil oberoende motoralternativ varför de är föga unika på marknaden. Marknaden styrs i hög grad av trender och produkter som "sticker ut". När 550d hade premiär för lite mer än två år sedan var den unik på marknaden med sina 3 turbon, varför man kunde ha en betydande prisskillnad mot exempelvis 535d. Jag är tveksam om det finns tillräckligt många idag (marknaden) som uppfattar 550d som unik. En vanligare bil står normalt bättre mot ett värdefall än en massproducerad "Top of the line modell/motor" på sikt. Därför är jag tveksam om att ett begnat köp (2 år) av en 550d skulle klara sig bättre än en nästan ny 535d. | |
|
Den sistnämnda vill jag minnas att Shiftgear haft till salu säkert snart ett halvår. Man ser även på bilderna att det är lite snödrivor i bakgrunden om jag inte ser helt fel, märkligt att man iaf inte orkar byta bilder... Men den har fin spec helt klart och nu är ju priset sänkt och kan säkert prutas lite ytterligare, men det är ju bara försäljningsuppdrag som han kör. Jag tror du tänker i rätt banor Gustav. Sen tycker jag nog att Shiftgears M550d -12 ligger för högt i pris, samt lite trist att den har aluminiumlister och inte shadowline, men det är ju en högst personlig uppfattning. /Anders |
|
|
Anders: Såg det. Trisst med snön på bilderna, men de blir snart aktuella igen ;-) Föll över den, då jag tyckte spec'en var riktigt fin! |
|
Verdi |
Köparen verkar i alla fall lugnad. Jag ska skicka en bild på lagningen. Blir säkert bra. Limbro, Förstår inte varför skillnaden mellan 550d och 535d skulle vara högre på svenska vägar än på autobahn. Menar du utseende, ljud osv? För prestandamässigt lär det inte vara så. 535d är 21,3% starkare än 530d. 550d är 21,7% starkare än 535d. 0-100 för årsmodell -12: 530d xDrive: 6,2 sekunder 535d xDrive: 5,5 sekunder 550d xDrive: 4,9 sekunder Bubblare: 535i xDrive: 5,9 sekunder Mina referenser: 330d xDrive: 5,4 sekunder 335d xDrive: 4,9 sekunder Visst är 535d en mellanmodell. Men det är väl inget fel med det? Det skiljer nästan exakt lika mycket i prestanda ner till 530d som upp till 550d. Så det är ju fel att bunta ihop 535d och 530d. I verkligheten tror jag nog att den prestandaförbättring 535d har över 530d är mer värd än den ytterligare prestandan man får i 550d. Även om jag nog säkert står ut i en "långsam" 530d också. :-) Kanske bästa och billigaste lösningen är att köpa nån form av sittkudde till 335:an? Blev lite sugen på den nu helt plötsligt när jag ser hur bra den står sig prestandamässigt mot 550d. :-) Angående Shiftgears 535i så har jag kollat på den många gånger. Den har legat ute länge. Ser fin ut, synd att det "bara" är dakota-skinnet på en bil som de annars plockat på det mesta på. |
|
Du betalar en hel del för pseudo M-märkningen. Har man en budget så är en 535xDrive det bättre valet, och jag tyckte att skillnaden mellan 530xDrive och 535xDrive är större i verkligheten än på pappret (jag ändrade min beställning från 530xDrive till 535xDrive efter längre provkörning). Tittar man på begagnatmarknaden så behöver inte prisdifferensen heller bli speciellt stor mellan 30 och 35. Billigast är väl att behålla 335:an om du inte behöver utrymmet. |
|
Verdi |
acey, behöver inte utrymmet. Tvärtom faktiskt. Skulle klara mig med en mindre bil framöver. Men jag sitter inte bra pga ischias-problem. Märks framförallt på långkörning. Kanske bättre att försöka träna/stretcha bort ischiasproblemen än att byta bil... :) Har ju faktiskt inga garantier på att jag inte får ont i komfortstolarna heller. |
|
Behåll 335xd! Billigare och mer långsiktigt att lösa årskort på gymet och träna upp den speniga ryggen. |
|
Verdi |
Marin, kanske lite OT men har du erfarenhet av just det här problemet? Vilka övningar bör man köra? Fast jag vet inte om det är så mycket billigare att behålla 335:an. Den är värd över 500 tkr också. :-) |
|
Äsch, byt bil istället :) Har en del erfarenhet av ischiasproblem. Mitt är i princip borta genom viss träning (löpning) men framförallt stretchning av höftböjare, lår och piriform (speciellt piriform). Google på Piriform stretching så hittar du massvis. |
|
|
Verdi: Du borde prova om aktiva komfortstolar löser ryggproblemet bättre än standard komfortstolar. Pappas E60 har aktiva stolar vilket inte min har och jag saknar den detaljen. 535in, ERP831/C296282 har varit till salu sedan november-13 då med 2300mil och för 579tkr. Den är bra utrustad men saknar många tillval, intagen av handlare och såld ett drygt halvår efter den tillverkades. De verkligt maxutrustade är kundbeställda eller BMW München bilar. Mvh Stephan |
|
|
Lite OT Hade själv problem ischias 2007. Men det var så illa att ingen komfortstol i världen hade hjälpt. Framstupa sidoläge var den enda positionen det inte gjorde ont i. Övervägde operation, men efter 3mån och stora mängder diklofenak, så gick det tillbaka. Anledningen till ischias är oftast för klen core styrka, alltså bålen (magmuskler och korsryggen) Kolla med en gyminstruktör vilka övningr som bygger corestyrka. Och sen behåller du dunderkombin garvar hela vägen till gymet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.