|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
På vilket sätt blev komfortstolarna sämre? Jämför man på X5 F15 kontra X5 E70 så är ju komfortstolarna i F15 mycket bättre, men det är iofs större åldersskillnad mellan dessa modeller än på F11 LCI och prefacelift. Annars tycker jag att 530d passar helt utmärkt i en F11, men med X-drive. Oerhört mycket bil för pengarna skulle jag säga. Sen Verdi att det "bara" är motorn som skiljer är ju inte "bara". Det är ju en viktig detalj för många och M50d motorn är helt suverän tycker jag själv och alla dieselhatare har fått något att bita i där. /Anders |
|
Verdi |
jhellstrom, Kanske inbillning men 35d-motorn med sina dubbla turboaggregat tycker jag har ett bredare register och är helt enkelt roligare att köra. Åtminstone i F31-tappning. Därför föredrar jag en 535d om jag får välja. Fast det kanske inte spelar lika stor roll i en större och tyngre bil? Är ju egentligen mest ute efter bättre (sitt-)komfort. Det här med avgasrören har det ändå gått sån inflation i så det bryr jag mig inte alls om. Har sett Volvo V60 D2 med avgasrör på båda sidor. Och XC90 D5 finns med fyra pipor. Vilket skämt. :-) Med känsla, Klart att M550d vore det optimala på många sätt. Får väl se om det dyker upp några fina utan att jag behöver spräcka budgeten alltför mycket. :) |
|
Den här känns ju betydligt mera prisvärd än den som länkades ovan Länk /Anders |
|
Verdi |
Mailade på en M550d hos UCars i Eslöv i somras men fick inget svar. Det var en äldre som de hade ute för 559 tkr eller liknande. Sen HÖJDE de priset på den i omgångar. Förra veckan låg den ute för 649 tkr och nu är den borta. Kändes jäkligt skumt. Nån här som har handlat hos den firman? |
|
Nej, vet bara att jag själv för länge länge sedan var lite intresserad av den här M6-an hos dem Länk som spontant känns rätt så hyggligt prissatt med en förväntad god prutmån eftersom de haft bilen lääänge i lager nu, men bilen blir inte såld, en import iofs som jag vill minnas kommer via Autoropa som inte vill sälja vissa inbyten som då Ucars köper. De har ju väldigt många bilar i lager av de mest skilda slag... Skrev för någon månad sen till säljaren som svarade på mitt mail (17/7) att det kanske hade varit smart att ta mitt bud den 22/2 och han skyllde på att bilen varit såld flera gånger men köpare hade inte fått kreditgodkännande mm. Lite märkligt känns det. /Anders |
|
|
Hittar ganska lite om UCars och det är väl bra på ett sätt? Länk Verdi - varför inte köpa en från en tysk BMW-handlare? Då är du nere i den prisregionen som du önskar. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
UCars verkar vara väldigt stora och är säkert seriösa. Tyckte det bara var en konstig strategi att höja priset. :) Narvselius, Mums. Länk 59,900€ ~ 550 tkr. Byggd 06/13, 1900 mil och i mina ögon en mer än godkänd spec. Synd, bara dagar från att vara en LCI. :) Men nog måste den vara relativt billig jämfört mot svenska priser? Inte utan att man blir frestad. |
|
Ja, denna är ju inte dum: Länk 7h bil kan säkert hjälpa till att ta in den också. |
|
|
Den sista har ju väldigt många mil så då är isåfall den som Verdi länkade till mera intressant. /Anders |
|
| Dom höjer priset stegvis för att komma runt kontantinsatsen på 20%. Ett vanligt knep bland bilhandlare. | |
| Bilen hos Ultimate Cars kommer ursprungligen från Proauto i Nyköping. | |
| Bilen hos Ultimate Cars kommer ursprungligen från Proauto i Nyköping. | |
| Verdi, den är registrerad för första gången 06/13 men kan vara byggd långt dessförinnan. Det är lite lurigt att tyskarna ofta bara anger första registreringsdatum och inte när bilen är byggd... /Arvid | |
|
@marin Hur menar du att det hjälper att höja priset för att komma runt kontantinsatsen? Jag tvivlar inte på att det kan vara så, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar i praktiken? |
|
|
Jag tycker också det låter märkligt eftersom kontantinsatsen beräknas på avtalat pris i avtalet och inte begärt pris. Men kanske ett sätt att bryta mot konsumentkreditlagen. /Anders |
|
|
verkar inte den m500d som Med Känsla länkade vara lite för "sliten" på ratten efter 2000 mil? Pappas F11 med 5000 mil på mätaren börjar man se små drag utav det som är på m50d Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| Det var intressant fråga där en hel del återkoppling getts att 530d skulle vara ett utmärkt alternativ. Jag har kört alla varianter som BMW har att erbjuda från 518d till M5 och det finns absolut motorer efter olika behov och smak. Angående huvudfrågan mellan 535d och 550d är skillnaden i prestanda mindre än mellan 530d och 535d på fartfria motorvägar. Det finns en artikel från tyska; Automotor und Sport där 530d, 535d, 550d och Alpina D5 jämfördes. Lite teoretiska värden som 0-100 km/h uppmättes för 530d; 5,9 sek, 5,6 sek (535d), 5,0 sek (550d) och 5,2 sek (Alpina D5). Motsvarande siffror vid 0-200km/h var siffrorna; 26,4 sek (530d), 21,9 sek (535d), 20,1 sek (550d) och 21,3 sek (Alpina D5). För att vara fortsatt teoretisk är skillnanden 0-100 km/h mellan 530d och 535d, ca 5% och vid 0-200 km/h är skillnanden 17%. Motsvarande förhållande mellan 535d och 550d vid 0-100 km/h är ca 10% och vid 0-200 km/h 8% och slutligen Alpina D5 mot 535d är skillnaden 0-100 km/h 7% och 0-200 km/h ca 3% till Alpinas fördel. Detta är också den praktiska erfarenhet jag har när jag kört dessa olika motorer både här hemma och i Tyskland. Som andra skrivet är ljudupplevelsen i 550d bättre än 535d, men motsvarande om inte bättre ljud har en Audi med Biturbo diesel, där man dessutom kan ställa in ljudet efter behov. Dock är ljudet inget naturligt som i 530d, 535d och Alpinas D5. Jag tycker prisskillnaden i förhållande till enbart prestanda mellan 535d och 550d är omotiverat hög. Priset på en ny 550d ligger för nära priset mot en M5 som är en helt annan motor med betydligt bättre prestanda. Både en 518d och 520d duger utmärkt för svenska vägar och med lite utrustning (M-paket) mm kan få ett utseende lika 550d om det är som eftersöks. Vill man ha en 6-cylindrig diesel duger 530d utmärkt i det flesta fall så länge man kör i Sverige, men skillnaden är påtaglig på fartfria motorvägar som vida överstiger skillnaden att 535d har ett avgasrör på var sida gentemot 530 dubbla på samma sida. Panamera har jag också kört och denna bil har en helt att "sättning" än en 5-serie och upplevs styvare/hårdare men inte lika bekväm. Sen var det ju det här med utseendet på Panamera, men det är ju individuellt. | |
|
Ja, det vore väl extremt märkligt om det inte märktes något mellan de tre olika alternativen. Min poäng vara bara att skillnaden mellan 530d och 535d inte märks särskilt mycket när man kör. Själv har jag väldigt svårt att känna en skillnad på 0,3s 0-100km/h. Kompletterar man då med Performance Kit så har man mer effekt från låga varv än i en 535d. Detta kombinerat med att de skiljer 72000:- i nypris mellan 535xd och 530xd gör att det "förnuftigaste" är att välja en 530d. Om man sen tänkt ha den som tjänstebil blir skillnaden dramatiskt större tack vare att BMW har en Comfort edition av 530xd så förmånsvärdet räknas på det rabatterade priset. Förmånsvärdet för en ren 530xd är 6866:- Förmånsvärdet för en ren 535xd är 8000:- |
|
| Verdi: Klart du ska ha en M550d, måste vara den ultimata familjebilen bortsett från inköpspris. | |
|
En fundering för mig som går i samma banor är ju utbudet och vilken värdeminskning som kommer med att köp av en 530d, 535d eller M550d. Känns som det finns bra utbud av M550d jämfört 530d med avseende på topputrustade exemplar. /gustav |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.