AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
4.670

Vilka delar krävs för att byta till M-look front E61 530xd - 2009?

Ma
7
MacOsX
530xd -09
Hej!

Nybliven BMW ägare av en 530xd -09. Nöjd än så länge förutom utseendet. Vill "styla" till den lite för att få en lite snyggare look.

Vill byta till en M front eller liknande. Har kollat runt lite på ebay och det finns ju lite att välja på men tydligen så behövs det en hel hög med prylar för att byta front.
Körde på ett rådjur och fronten blev lite lackskadad plus att dimljus pajade så var in med bilen på besiktning av skador hos plåtniklas och fick då erbjudandet att fixa fram det som behövs så lackar dom och monterar den nya fronten istället för att fixa den gamla.
Han nämnde då att det behövs lite andra delar än bara fronten för att byta. Kunde inte säga vad som behövs till just min bil.

Okej tänkte jag. Åker på BMW för att få hjälp med vad som behövs. Grisnit! Där var dom inte ett dugg intresserad av att hjälpa till. Sa bara att det var ett j***la jobb och kostade minst 25.000:-

Mycket troligt att det kostar det hos BMW. Det skulle inte förvåna mig.

Men det jag undrar är om någon vet vad som behövs för att byta från originalfront till en eftermarknads M-front.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
På E60/61 LCI är det inte bara att byta front. Hållarna samt PDC'n måste också bytas.

Vissa käller säger att det är andra PDC-sensorer på en icke M-Sport och en M-Sport.

Så det bästa är att köpa en M-front där de gamla PDC sensorerna passar, om det nu finns.

Denna kanske fungerar:
Länk

Har du inte PDC är det lite enklare.

Köp hem en och se vilka monteringsdetaljer du saknar :-)
Ma
7
MacOsX
530xd -09
Har PDC på bilen.
Känns lite konstigt att det ska vara olika sensorer men man vet ju inte. Biltillverkarna har så mycket konstigt för sig.

Men rent spontant så känns det som att en eftermarknadsfront för en "vanlig BMW" borde funka med befintliga sensorer.
Får väl beställa hem ett kit och se hur det ser ut.

Fick höra idag när jag gjorde ett nytt försök hos BMW att stötfångarbalken också måste bytas på min bil.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det var här jag läste lite om det:

Länk
Det är olika artikelnummer på PDC-sensorerna.

Utan S715A Aerodynamikpaket Länk

Med S715A Aerodynamikpaket Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.