AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.143

helljusassistent vägrar att fungera (E91 325d - 2009)

Xa
47
Xash
325D E91 -10
Hej
Har nyligen köpt en bmw med helljusassistent, och det har fungerat bra fram tilla nu.
Den visar att den är på (symbol med ett A och helljussymbolen) men vill inte sätta på helljusen, utan jag får till slut göra det manuellt. (Väldigt mörkt ute).
Assistenten är på i idriven och ljusen är satt på auto.
Finns det något man kan själv testa, felsöka innan man lämnar in bilen.

Tacksam för svar.

Mvh Sasa
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Du har säkert gjort det, men rutan är ren och så? :)

Min laggar lite ibland och funkar inte 100%, ibland när det finns gatulampor går den igång och ibland i total mörker så går den inte igång.

Jag vet inte riktigt hur stor yta kameran "ser", men kan det vara så att det finns en ljuskälla vid sidan av vägen? För då brukar den lägga av.
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Hehe, ja rutan är ren :-)

Det är inte det att den laggar, utan den vägrar att funka överhuvud taget..
Har kört på nätter nu, samma sträckor som den tidigare fungerat på. Men vägrar att starta. Så tråkigt nu, när jag upplevde funktion väldigt häftig.
Har testat att hålla handen för kameran, men vet inte om det går att göra så?
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Hehe brukar vara min första fråga (är tjej) :)

Ja den är ju cool och hjälpsam! Om du håller för med handen så borde den ju uppleva mörker enligt min gissning. Hände något när du gjorde det? Jag vet inte hur vanligt det är med att kameran går sönder. Man kanske kan göra någon felkodssökning? Det behöver du inte dra till en bmw-verkstad för. Dock vet jag inte om det finns någon felkod för det.
Xa
47
Xash
325D E91 -10
hehe då förstår jag :-)
Vet faktisk inte om kameran kombinerar med något annat.
Finns inte så mycket att läsa om det, eller så hittar jag bara inte :-(
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Har du googlat på det? Jag sökte på "high beam assistant stopped working" nu på google och det kom upp några foruminlägg. Men folk skriver bara att man ska göra som du redan gjort.
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Lästa oxå dessa inlägg på highbeam assist, men kom inte fram till något jag inte redan visste.
Dock så hittade jag ett inlägg om att man kan stänga av det i cam bus, eller vad det nu heter.
Undrar nu dock om det kan vara så, att efter att jag lämnat in bilen på service hos bmw att de av någon anledning råkade stänga av den där. Långsökt kanske men då man inget vet, kan man ju spekulera hehe
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Okej jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för något :). Men åk dit och kolla med dem. Meningen är ju att det ska funka, speciellt om man har användning för det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.