AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.675

Byta topplockspackning på en E46 318i N42 - 2002

am
4
ampo
318i Touring -02
Hej!
Mitt första inlägg här då jag nyligen blev med bmw.
Bilen är en 318i Touring e46 -02.
Motorn är en n42b20a.

Verkar tyvärr som om jag fått en trasig topplockspackning.
Jag grundar det på att jag har fått majo på oljestickan, det har försvunnit en hel del kylarvätskan ur expansionkärlet, samt att den vitröker ganska mkt vid gas. Verkar även som att den verkar ha förbrukat en hel del olja, är dock osäker på om det är relaterat till topplockspackningen.

Min fundering är nu, hur jäkligt är det att byta denna? Finns det specialverktyg som är ett måste eller går det att komma runt det på något sätt?
Vad mer bör jag byta samtidigt?

Väldigt tacksam för lite tips och idéer då jag aldrig petat på en bmw tidigare.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har inte gjort det på E46 men gjort på 318i E36 med kamrem vilket är betydligt lättare. Det du egentligen behöver är väl momentnyckel (utöver dom vanliga verktyg ).
Förutom topplockspackningen ska du även byta topplocksbultar.
Sedan är väl lite andra packningar så som grenrörspackning, ventilkåpspackning och lite annat som kan vara bra att byta.

Innan du börjar riva motor skulle jag rekommendera först konstatera till 100% att det är topplockspackningen som är fel.
Majo på stickan kan innebära att man kör korta sträckor med bilen vilket gör att det bildas kondens inne i motor.
Att kylvätska försvinner kan bero på ett litet läckage (försvinner det fort?)

am
4
ampo
318i Touring -02
Hej!

Tack för svar!!
Jag har också haft funderingar på om det kan vara något annat, ,som tex läckage. Hittar dock inget.
Sen är det ju det med vitröken. Den är ganska påtaglig när man står på tomgång och ger lite gas. Det blir en vit dimma som inte går att missa. Finns det något annat än topplockspackningen som orsakar det? Dock inget bubbel.från expansionkärlet, men det är väl inte alltid ett måste?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
I en sån situation skulle jag bytta olja (köpa billig 10-40 mineral på biltema för 149kr 4l elr vad det nu kostar), tömma kylaren och fylla vanlig vatten nu när det är fortfarande varmt samt att vatten är tunnare än glykol/vatten och sedan köra några mil och se vad som händer (om hur fort vatten försvinner samt om det händer något med olja)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du behöver specialverktyg för att tajma kammarna. Finns på Feltema eller eBay. Du är 200% rökt utan dem.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
am
4
ampo
318i Touring -02
Hittade dem på nätet, beställer dem under veckan!
Tack för tipset :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.