AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.993

Vad ska man tänka på om man ska köpa en E90 320d - 2008?

Ch
6
Christer82
BMW 525i Touring E34 års 93
Hejsan ja har funderingar på att köpa en Bmw 320d års 08. och undrar om de finns några kända sjukdomar eller liknade på dom? är det en bra bil att äga? tacksam för svar
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Rost i bagageluckan är vanligt. Det tar Bmw på rostskyddsgarantin om den är servad rätt på Bmw. N47 motorn är överlag ganska bra men kamkedjeras kan förekomma. Morsan hade just en 08 och hon hade problem med dieselvärmaren, den var drabbad av tillverkningsfel på glödstiftet.
Vissa som kör väldigt försiktigt har råkat ut för problem med turbon. Den elektriskt styrda regleringen kärvar fast när den inte får arbeta på många olika varvtal.

I övrigt är det en bra bil att äga som går bra och billigt.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Standardfelet på manuella ryckande koppling vid dragläge. Betyder oftast byte av svänghjul = dyrt.

-------
//Lövet
Ch
6
Christer82
Den bilen som ja har hittat har inte gått mer än 4600 Mil. Hur vanligt är de med kamkjedjeras och svänghjuls byte då? Är vid något vist mil antal som de brukar hända. Så om man gör alla service på bmw så står dom för rost på bakluckan?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hej, när det gäller dubbelmassesvänghjulet (och kopplingen) så byttes båda på grantin på min bil. Den hade då gått ca 3000mil. Ingen förslitningsskada alltså. Överväg att köpa en bil med automatlåda så slipper du det problemet i alla fall.

Kopplingsproblem och svänghjulsbyte är vanligt men drabbar bara manuellt växlade bilar. Rost har börjat dyka upp så smått på tidiga modeller men E91 börjar ju bli gammal nu, de första bilarna har ju rullat i 8-9 år så det är egentligen inget konstigt.

Kamkedjeras är mycket ovanligt, visst kan man tycka konstruktionen är bristfällig men oavsett är det löjligt få bilar som drabbats sett till hur många dieslar som byggts sedan 2005. Så frågan är om det inte i många fall är relaterat till ägaren eller föraren. Däremot har internet varit bra på att förstora upp det :-)

Jag var mycket nöjd med min 08 som jag körde ca 5000mil med. Inga problem, bara att tanka vilket man gjorde väldigt sällan :-)
Ch
6
Christer82
De här med koppling å kamkejda gäller de även 325d? eller är de bara på 320d
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Håller med Kristoffer_L angående kedjerasen, jag anser att det är mycket mer vanligt på bensinfyrorna. Jag har jobbat på bmw verkstad och vi bytte kedja på nån vid 3000 mil men det ter sig vara ganska ovanligt oavsett miltal tycker jag. Dock är det vanligt att det hörs ett rasslande ljud från mer eller mindre alla N47or.

Christer82: Koppling på dieselsexorna har jag inte så mycket vetskap om. Däremot så är dem inte präglade över kedjeproblemen. Dieselsexorna är dem absolut bästa motorerna från bmw just nu. Sen att dem är mycket trevligare att köra är ju ett plus. Frågar du mig så satsa på 325da istället!
ni
2
nisse74
320d Touring-08
Hej åker en 320d 08 kört 12000 mil, skit bra bil, snål snabb o billig, lite ryckig, när den är kall, bytt nån lampa smort vindrutetorkaren bak, lite rost i sidan på bagage luckan. Rikigt nöjd efter 4 år, angående dubbelmasse sväng hjul så låter det illa när de är på gång, råkade ut för detta på en saab.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.