|
|
|
|---|---|
|
Har hela sommaren haft ett återkommande bekymmer med oljestank inne i kupen då bilen är varm och står på tomgång. Luktar bränd olja som avtar så fort man får upp lite fart. Kör man på återcirkulation i kupen så uppkommer inte någon lukt. I höstas byttes ventilkåpspackning samt vevhusventilation. Men ändå så har jag kvar denna lukt som jag nu tycker börjar bli kraftigare för varje dag. Har spanat omkring runt grenrör och de tunna plåtar som sitter strax ovanför. Allt är rengjort och snustorrt. Går ej att se någon rök eller liknande då motorn står på tomgång. Behöver hjälp med ideer på vart jag ska fortsätta och leta efter läckage. Antar att det endast är kan vara i närheten av grenrör och avgas? Eller kan det vara så pass ett att läckage kring VV ger samma stank trots att det inte är lika varmt där? | |
|
När man monterar ventilkåpspackningen ska man använda extra tätningsmedel på vissa ställen, gjordes det? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kikar man runt halvmånarna så ser man att någon gul tätningsmassa har applicerats. Samt att man även kan se lite av det runt hörnen på ventilkåpan. Har även dragit med en trasa i bakkant på motorn utan att få med något kladd. Antar att det borde fukta en hel del om det är så att det skulle droppa ner. |
|
| Byttes packningarna till skruvarna också`? | |
|
Jajjemen, även distanserna till skruvarna byttes. Nu tror jag även att problemet börjar bli ännu mer påtagande. Räcker att köra bilen några minuter o sen stanna för att få fram lukten. Tycker mig nu även se att de svettas ut olja någonstans kring 5-6 cylinder ner mot grenröret. Någon som demonterat en nyligen monterad packning? Går det att demontera och montera om eller måste man byta packning igen? Funderar på att demontera och montera ihop med packningslim hela varvet runt. |
|
|
Jag hade detta på min 530 och trots att jag bytte ventilkåpspackning så läckte den. Det visade sig att hela ventilkåpan slagit sig och jag blev tvungen att även byta den. Ett annat vanligt ställe där det kan läcka på dessa motorer är mellan oljefilterhuset och blocket. Finns en packning där som blir som bakelit. Fast där finns inget som "bränner" oljan så det är ett långskott. Jag tror på skev ventilkåpa, inte helt ovanligt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Återkopplar då problemet efter lång tid är löst. Efter att packning bytts åter en gång och kåpan skruvats bort flertalet gånger utan någon förbättring så upptäcktes till slut en spricka i ventilkåpan intill ett av skruvhållen vid 5e cylindern. Troligen växte även denna till sig då motorn blev varm med oljeläckage som följd. Med ny packning och en begagnad ventilkåpa är lukten borta och oljeförbrukningen ser även ut att ha gått ner en del. |
|
|
Bra med återkoppling på problemet och bra att det löste sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.