AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.556

Hur ska jag laga en "pluggad/svetsad" oljeplugg s50b32 E36 M3 - 1996?

Sida 1 av 2
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Hade in bilen på verkstaden för service och lite annat.
När jag hämtade bilen så sa de att de inte kunde hitta oljepluggen på motorn först efter lite letande. Det visade sig att pluggen är "igensvetsad" med kemisk metall. De berättade att de fick tömma oljan genom att ta bort oljenivågivaren.
Nu vet jag inte hur jag ska göra med detta.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Antagligen någon som dragit sönder gängorna och fulfixat. Går ju att ta bort den kemiska metallen och gänga upp ett större hål i lämplig M-dimension?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Köp en sån här och sug upp via oljesticksröret!

Länk

Min bil:

Länk

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

ett tredje alternativ är att byta oljetråg nästa gång det är dags för oljeservice.
Fr
51
Fredrik8
M3 Coupe -96
335IX Sedan -10
328IAM Touring -13
I3 -22
Det finns två olje pluggar på s50b32, antar att den främre är pluggad då kan du tappa ur via den på förarsidan lite längre bak.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag förstår inte varför folk envisas med att dra oljepluggarna så infernaliskt hårt. Var och varannan bil har ju gängpaj där.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, är inte alternativet med att byta oljetråg nästa gång den åker in på service enklare?

Det är med oljepluggen är väl samma sak som med ventilkåpspackningar? En del drar dem så hårt så packningen trycks ut. Proffsen gör det själv med rätt moment, eller låter BMW göra det.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror helt enkelt att det är ligger i sakens natur. Det är viktigt att inte oljan rinner ut, de vet de flesta. Lösningen blir då att dra åt bulten, sen lite till och sen ännu mer efter det... Fast de såklart skulle nöjts sig tidigare.

AlexanderK, jag har aldrig sett ett proffs som låter BMW dra åt pluggen. Då är man inte ett proffs, utan närmare en amatör.

Visst finns det ett specifikt moment den ska dras åt med, men det är en detalj som inte lever under någon direkt belastning, varken cyklisk eller enskild, så har man bara lite normal känsla är det en ickefråga. Dock är inte känsla något som alla begåvats med.

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter lite märkligt att det är så många som drar gängpaj i tråget - oljepluggen har ju en försvagning som skall ge sig innan gängorna gör det om man drar den för hårt.

Jag har själv dragit sönder en plugg och den gick sönder där den skulle = det var "bara" att skruva ur biten som satt kvar och sätta dit en ny plugg.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B. Finns nog förklaringar som att den riktiga försvann vid ett oljebyte och man satte i en annan plugg och vips så sitter där en utan försvagningar. Mycket kan ju hända på bilar som levt 10 år plus.

sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Drog även av min oljeplugg som gick av där den skulle :)

Beställde ny och den kom utan försvagning så det kanske är slut på det?
32
176
328Robban
M3 E36 -96
"Fredrik8" Det är den bakre som är igenlagd. nr. 6 på bilden Länk Så de går att tömma oljan genom den främre också?

Såhär ser de ut på bild. Länk Lite suddig bild, taskig mobilkamera.
32
176
328Robban
M3 E36 -96
"Daniel123" De kanske skulle fungera. Men om man borrar i tråget så borde de ju bli en del spån inne i tråget som kan bli svårt att få ur så man inte skadar motorn?
32
176
328Robban
M3 E36 -96
"olaO" Får nog bli en sådan även om jag fixar tråget på annat sätt.
Men blir all olja tömd med en sådan oljesug? Tycker de borde bli lite kvar på botten iaf.
32
176
328Robban
M3 E36 -96
"Alpinabiturbo" Jag har kollat lite efter ett bättre begagnat tråg, men kan inte hitta något vettigt, och ett nytt gissar jag på kostar minst 5-6000 kr.
De ser ut att vara mycket krångligt att byta tråget också.
Det behövs knappast nån momentnyckel för att dra åt en oljeplugg, verkstäderna använder ju inte momentnyckeln till allt bara för att det står i boken.
Det ska mycket till innan det blir gängpaj det sitter en mjuk kopparring som plattas ut.
Jobbigt att folk inte kan använda sunt förnuft, man gör ju inte likadant med vattenkranarna hemma, varför göra det med oljepluggen.

Trött man blir.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Robban, har inte provat min än faktiskt. Men man få mäta hur mycket man får ut första gången man gör det. Sen är det ju alltid lite olja kvar i en motor även när man tappar ur på ett normalt sätt. I mina bilar har jag aldrig fått i stipulerad mängd. Alltid dryga halvlitern "för lite" när jag fyller på ny.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

32
176
328Robban
M3 E36 -96
"olaO" Du har rätt i att man får ut det mesta av oljan och att det alltid blir kvar lite på botten. Det jag tänker på är att den olja som ligger kvar längst ner i tråget och som kommer ut först när man tömmer på vanligt sätt genom pluggen innehåller en del eventuellt "metallslitage" från motorn, och som kanske inte följer med upp med oljesugen.
Proffsen drar oftast inte med moment heller utan på känsla så det är ingen garanti.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Robban, det kanske kan vara så men jag blev mycket förvånad över utformningen på tråget när jag bytte trågpackning på min 540. Den hade stått med öppen plugg en hel dag medan jag gjorde andra jobb på bilen. När jag sen tog ner tråget så var där 2-3 dl olja som pga av utformningen omöjligen kan rinna ut. Så på min bil så får man ändå inte ut det där sista.
Man kan ju tilta bilen lite från sidorna om man vill få ut det där sista men jag tror man kan komma långt ner i tråget med slangen från oljebytarpumpen.

Min bil:

Länk

gO
1.407
gOry
335i Touring
Dom 0,75-1 liter olja som är kvar i oljekylaren är också svåra att få ur.. :)

Så här reparerade jag mitt slita oljetråg.. Länk
Har även hjälpt en annan med samma problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.