|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, börjar bli dags och serva bilen med ny motorolja, microfilter etc etc. Men har också tänkt byta oljan i växellådan. Lådan går riktigt bra, men har tänkt byta i förebyggande iom bilen har rullat över 16K utan oljebyten i lådan. Vet att det finns en massa olika trådar om detta, men tycker att ingen av dessa besvarar frågan jag är ute efter, dvs. VILKEN olja går att använda till detta ändamål? Har sett i vissa trådar att bla Ravenols 6HP26 olja, Castrol ATF DEX3 etc varit uppe på tapeten. Dock har ingen riktigt besvarat frågan på vilken olja har ni fyllt på med som bytt och hur har det fungerat? Alla har ju olika åsikter om oljor som vanligt, men är det någon som kört på en annan olja än den ZF rekommenderar?(som jag fattart tillverkas av Shell till alla bilmodeller med ZF-lådor , i detta fall med art.nr M.1375.4 som inte går att få tag i någonstans, förutom ev. BMW ÅF för multum). | |
|
Du kan köpa ZF Lifeguard 6 olja i tyskland till hyfsat rimliga priser. Den finns på BMW också men kostar då ca 400 kr per liter. Jag köpte ett kit på Ebay med 8 liter olja och Filter(tråget) för ca 2600 kronor. Chansa inte på annan olja. |
|
| Henrik77, kan man lita på att det är orginalgrejer som kommer då? | |
|
Köp oljan på bavaria/BMW. Det är ngt du bara byter en gång. |
|
| Ja, det är orginal förpackningar allt ihop. Tror jag gav ca 170 kr/ liter. Men jag klanta mig med en flaska så jag fick åka in till förenade bil i Malmö och köpa en till den kosta ca 390 kronor. Så det skiljer en del. | |
| Ja, det verkar skilja även i Tyskland, hittade en åf genom tyska ebay, oljetråg/filter och 8L ZF olja för 265 euro, bra pris måste jag säga jämfört med vad jag hittat hittills. | |
|
Oljan 1375.4 finns på din lokala mekonomen från tillverkaren MTM för cirka 250:- litern. Har precis köpt och ska ge mig på ett byte, men är lite osäker hur jag får ur all olja, även den i momentomvandlaren som inte följer med när man tömmer tråget? |
|
| Du får inte ut mer än 4 liter tror jag det var. Jag har beskrivit exakt i en annan liknande tråd hur jag gjorde. Jag gjorde det i våras. Leta inlägg från maj juni om du är intresserad. Du får alltså byta två gånger. Lite surt för det blir ju att man spär den nya oljan med den gamla. Vad fick du betala för tråget? | |
|
Är övertygad om att ingen annan olja än ZF original ska användas. ZF och många andra experter säger att endast ZF godkända oljor ska användas. MPM 1375.4 är inte godkänd vad jag vet. Finns många fall där annan motsvarande olja (Mecron SP, mfl) använts med bra resultat, men jag skulle inte chansa på en sådan dyr del. Lista på godkända oljor: Länk Bra leverantör av ZF 6HP originalolja: Länk (De har även ZF originalfilter inkl olja.) |
|
|
di99dajo, låter bra, tänkt beställta därifrån. Henrik77: Okej, verkar som att vissa får lite olika resultat med hur mycket man får ut. 8 Liter olja + Filter/tråg för 265 euro totalt via tyska ebay, TCI-parts, verkar vara tillförlitlig säljare som ovan är länkat. |
|
|
Denna tråg är väl komplett, tycker mig se en tätring runtom, eller måste man ännu köpa nån packning till? Länk |
|
|
Packning och filter är integrerat i tråget, så det behövs inte köpa extra. Tråget är även ZF original. |
|
| Det var det kitet för 265 euro jag köpte från TCI parts. Du behöver inga extra packningar. Allt som du behöver följer med. Rapportera gärna hur många liter du fick ut första tömningen. Jag mätte upp allt för att ha kolla sen när jag pumpade i den nya oljan. | |
|
Så här gör du Video: Manual: Länk |
|
| Henrik 77, grejerna har skickats idag så borde anlända inom en snar framtid. Kommer göra en spolning av lådan, beställt 12 liter olja. | |
| Det är rätt. Det skulle jag också gjort men det blev inte så. | |
| Hur gör man en spolning av lådan? | |
| Är de samma som till en 2004? Länka gärna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.