AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
20.493

När finns det dieselvärmare F36 435d xDrive Gran Coupé - 2014?

Sida 3 av 3
Att BMW enbart erbjuder bränslevärmare som eftermontering på en del bilmodeller beror garanterat på att de inte ser någon vinst i att ta sig an utvecklingskostnaden för att paketera och integrera värmaren i bilen och dess olika system. Det är garanterat en låg procent utav alla BMWs nybilsbyggnationer som har en bränsledriven värmare i kryssad på tillvalslistan.
Istället köper BMW en komplett eftermonteringssats från exempelvis Webasto för en väldigt låg kostnad och säljer den dyrt. Sen tjänar de antagligen en bra slant på att låta auktoriserade verkstäder montera den. Det som biltillverkare tjänar absolut mest på är att sälja reservdelar. Vinstmarginalen på en ny bil är inte särskilt hög. Slår man ut vinstmarginalen på alla BMW-modeller ligger den för BMW på runt 6-8% per bil enligt de rapporter jag har sett.

De som vill ha en bränsledriven värmare som är bra integrerad i bilen och som även värmer motorn får snegla på en Volvo istället.
Min avsikt är inte att anslå en nedsättande ton mot BMWs kunder som knappast kan ställas till svars för BMWs agerande. Det vore djupt beklagligt om BMW uppfattade kunden som en löjlig figur vilken endast efterfrågar dyra M-dekaler, svartmålade grillar, stora fälgar osv samt absolut INTE skulle beväras med temperaturmätare, oljestickor, information om Webastovärmarfunktioner mm.

Så länge BMW inte ger information skriftligt om hur deras version av Webastoinstallationen fungerar går det hela knappast diskutera. Det är dock enligt min mening helt utsiktslöst att hävda att en motor mår bättre av att kallstartas.

Er som är motorintresserade kan jag rekommendera Dr Karlheinz Langes bok "BMW Dimensions The history of Engines" (finns även på tyska) på sid 190 beskriver Dr Lange betydelsen av BMWs världspatent att göra parallellamätningar av kylvätskans olika temperaturer för att minska temperaturkontraster i ett kylsystem. Kanske något att begrunda - BMW har åtminstone varit väldigt kompetent, men i takt med att man blivit större har, i mitt tycke, en mindre trevlig företagskultur utvecklats. Visst handlar det alltid, som Chris87 poängterar, om att tjäna pengar men även där hittar man långt ifrån alltid den smartaste strategin vilket också BMWs internkritik ofta handlar om. Man byter även tvärt ståndpunkt, efter att ha predikat bakhjulsdriftens evangelium in absurdum är nu framhjulsdrift inte längre ett syndens näste. Man måste ta det hela med lite humor! Känn er välkomna med fler synpunkter!

332: Jag delar till fullo din åsikt att det absolut bästa för motorn är att förvärma den. Personligen hade jag önskat att BMW erbjöd en fabriksmonterad bränsledriven värmare till alla sina bilmodeller. Tyvärr är det så att det är förhållandevis få bilar som har detta tillval och få som efterfrågar det. Därav avsaknaden.

Det finns detaljerade beskrivningar för hur värmaren fungerar i de olika BMW-modellerna. Dessa finns i BMWs tekniska dokumentportal och om jag inte missminner mig finns de även i ASAP.
Efterfrågan är som du säger låg globalt sett, men relativ hög på den tyskspråkiga hemmamarkanden (100 milj invånare) USA, Ryssland, Kanada, Norden osv. Som nu BMW krånglar till på det mest egendomliga sätt är detta kanske inte alls konstigt - konkurrenterna har tydligen inte samma bild av efterfrågan. Försäljarnas bild ger ibland enligt diskussionen ovan inte heller den fullständiga bilden.
Den tekniska portalen ger information enligt nedan, OBS " The Cold engine is also preheated by the device"!!!
"Auxiliary heating.

The auxiliary heater with remote control is ideal in winter and for cold days. It can heat the interior quickly to a comfortable temperature without the need to start the engine.

A water heating device acts as the heating source, which is supplied with energy by the fuel system. The cold engine is also pre-heated by the device. This further reduces fuel consumption during the warm-up phase. The auxiliary heater can be set to switch on when the outdoor temperature gets below 15 °C and may also be directly turned on at any temperature."
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bränsledriven värmare säljs inte alls i USA. Här är det remote-start som gäller.

Dessutom tror jag att kundgruppen för just parkeringsvärmare prioterar snabb och bra kupevärme högre, än en varm motor. Kundgruppen är folk i kostym som inte vill frysa och skrapa rutor. Inte folk som tycker synd om motorn kallstartas.
332: Det du klistrat in är vad som står på BMWs hemsida. Jag syftar på den tekniska beskrivning som finns i BMWs verkstadssystem. I det systemet finns en dokumentportal med teknisk dokumentation enbart avsedd för internt bruk. Den finns inte öppet tillgänglig på internet.
Ibland dyker det upp tekniska beskrivningar på de amerikanska forumen mot BMWs vilja.

Sim: Bränsledriven värmare är inte laglig att sälja i flertalet delstater i USA. Att lyckas certifiera en bil i USA med bränsledriven värmare är nästintill omöjligt på grund utav CARB.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Chris87: Jag trodde faktiskt att vi pratade om info från verkstadssystemet, synd att jag inte var mer källkritisk. Info från webbsidor kan det mycket väl finnas grova fel i.
Givetvis är verkstadssystemet inte intressant för kunden, min poäng var att BMW trots allt är medvetna om vikten av förvärmning. Men varför inte informera och motivera inför kunden hur det hela fungerar?

Visst är, som jag sagt, marknaderna med kallt klimat inte dominerande, men det är mycket, mycket farligt för BMW att som nu låta ÅF avslöja att man efter nationalitet/etnisk tillhörighet delar in marknaden i A-lag/B-lag! ALLA kunder/återförsäljare måste känna sig lika önskvärda (även om givetvis så inte är fallet).

Nu finns ju dock tekniken och möjligheterna på plats så varför ska onödiga, tillskapade marknadshinder där kundförlusterna till konkurrenterna förblir ett mörkertal få bli rådande? Det handlar om ett makroperspektiv på hälsa och säkerhet (där BMW tex dessutom misslyckas med 25% off set)!

Lite off topic, nedan Webastos US site "CARB Approved and EPA SmartWay verified" gäller "trucks" men texten nedan "cars":

Parking heaters for automobiles. Our product portfolio includes solutions for diesel or gasoline vehicles. Webasto parking heaters quickly free car windows of ice and snow, prevent re-freezing, and ensure comfortable temperatures inside the vehicle. In addition, they can also preheat the engine. The advantage is that emissions of carbon monoxide and nitrogen oxide are reduced by around 50 percent compared with a cold start. A low voltage protection circuit ensures that there is always enough battery power available to start the vehicle. In addition, our highly efficient burner technology guarantees that the heaters consume very little fuel – an important contribution to climate protection.

Från München kommer följande information, (vilken jag även fått muntligen) hämtad från BMW AG tyska hemsida gällande Webastofunktionen:

"Die Standheizung mit Fernbedienung ist ideal im Winter und für kalte Tage. Mit ihr lässt sich der Innenraum schnell auf eine angenehme Temperatur bringen, ohne dass der Motor dafür gestartet werden muss. Gesteuert wird die Standheizung wahlweise über den iDrive Controller oder die Fernbedienung. Die Einstellungen der Standheizung werden dabei auf dem zentralen Control Display angezeigt.Als Heizquelle wird ein Wasserheizgerät verwendet, das über das Kraftstoffsystem mit Energie versorgt wird. Der kalte Motor wird über das Kühlsystem ebenfalls vorgewärmt. Das reduziert den Kraftstoffverbrauch in der Warmlaufphase zusätzlich. Die Standheizung ist bei vorgewählter Einschaltzeit unter einer Außentemperatur von 15 °C sowie bei direktem Einschalten bei jeder Temperatur einsatzbereit.
Hej!

Finns numera att beställa till dessa, eftermontering i hamnen;

Vi kan nu glädjande meddela att vi kan erbjuda värmare till följande bensin och dieselmodeller,

1 serien , ( ej M Sport)
2 serien , ( ej Active Tourer och Gran Tourer)
3 serien , ( ej M model)
4 serien , ( ej M model)

Återkom till mig för pris :)
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Vad kostar det på 4-serie 2015?
Jag skulle bara begära att värme ska ingå på samma sätt som andra tillverkare erbjuder! Logistiken bakom att folk stå och installera i hamnen är ovärdig BMW. Företaget bör sluta tro att BMW-kunden är en halvidiot med stor plånbok som endast önskar två svarta hål i grillen och överdimensionerade fälgar. Självfallet är de flesta 4-seriekunder vuxna individer som inte vill sätta sig i en kall bil år 2016!
På åter förekommen anledning har jag just idag talat med en av landets största återförsäljarkedjor med exklusiv BMW-representation och enligt denna slår det aldrig fel, så här års frågar 80-90% efter Webasto.

Varför just tex. 4-serien samt 2-serien Gran Tourer (familjebilarnas främsta BMW) ska förvägras originalmonterad värmare är oursäktligt ur ett rent kommersiellt perspektiv! "Vi kunde lika väl lägga ut Mercedesbroschyrer" i BMW-hallarna" sa en BMW-försäljare irriterat!

De begagnade bilar vi har inne med Webasto säljer i regel direkt så ursprungskostnaden för kunden kommer till stor del tillbaka i form av lite högre andrahandsvärde. Givetvis är även det faktum att bilen blir mer snabbsåld inte ointressant i sammanhanget.

En annan återförsäljare sa för en tid sedan att deras egen verkstad ofta tvingas eftermontera Webasto på nya bilar innan leverans till långt under självkostnadspris för få affären i hamn.

Jag tror att vissa ÅF är rädda för att bråka med Solna/München som just nu är inne i ett skede där man försöker övertyga (skrämma) ÅF till jätteinvesteringar i enorma lokaler mycket nära de stora Europavägarna senast 2017. "Webastoproblematiken" är liten i det sammanhanget, men det återstår för BMW att förklara varför så många av deras kunder ska hela tiden utsättas för stark kyla helt i onödan i sina "Pemiumprisatta produkter"! BMW behöver en helt ny företagskultur där man tex rensar ut all ovetenskaplighet i reklamen, jämför allt det här "adrenalintramset"!
Jag försvarar på inget sätt BMW men om nu en bränsledriven parkeringsvärmare är så viktigt är det väl enklare att köpa en bil från någon annan biltillverkare som erbjuder det? BMW har ju uppenbarligen valt att köpa en eftermonteringssats utav Webasto till 4-serien och nedåt som inte går att integrera i bilens system.
Personligen tycker jag också det är förvånansvärt att detta tillval inte finns.

Sen tror jag personligen inte att några gnälliga svenska återförsäljare resulterar i något. Sverige är en för liten marknad för kunna ha en påverkan. Hade det däremot funnits en stor efterfrågan från de större marknaderna om att erbjuda en bränsledriven parkeringsvärmare hade det garanterat funnits som tillval.

Utav egen erfarenhet kring bränsledrivna parkeringsvärmare skulle jag inte låta eftermontera en. Det krävs håltagning i bränsletanken med gott om plastspån som resultat. Dessa plastspån letar sig sedan in i filter, bränslepumpar och ledningar och leder till problem och eventuellt dyra reparationskostnader vilket det företag som monterade sakerna mer än gärna avskriver sig ifrån.
Go
83
Gorschek
435i Gran Coupé 2015 M-pkt, M-performance allt;)
Hej.

Tittar på en 435d i skrivande stund, den har det mesta men inte "dieselvärmare". (aux heater tror jag den benäms som i utr. listan för BMW). Prod datum för bilen är: 2014-08-07 (2015 års modell).
Finns det vettiga alternativ för BRA dieselvärmare som värmer själva motorn? Såg det var en stund sedan som tråden användes så tänkte fråga om uppdatering.

MVH

T

TG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.