AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
20.485

När finns det dieselvärmare F36 435d xDrive Gran Coupé - 2014?

Sida 1 av 3
An
1
Ante74
BMW 435d xDrive Gran Coupé
Jag får min nya 435d xDrive Gran Coupé levererad under vecka 36 och i dagsläget finns ingen dieselvärmare tillgänglig för montering. Är det någon som vet när det kan finnas tillgängligt? Jag vore även tacksam för tips på modell samt övrigt att tänka på när det gäller dieselvärmare.

Tack på förhand.

//Ante
Värmaren lär nu finnas för eftermontering efter en tids försening, kolla med din BMW-verkstad. Tillbehöret är enligt många bland det viktigaste på hela bilen i vårt klimat. Själv skulle jag aldrig köpa en ny BMW utan.
Th
7
Thomas M-sport
430d xDrive GC -15
120d -06
Beställde en 430d x-drive GC i somras och då fanns det ingen värmare anpassad för modellen. Har jagat både på BMW och Webasto sedan dess utan resultat.

Har ni någon info om vart man kan beställa, är jag mer än tacksam!

/Thomas
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jag pratade med min BMW-ÅF och enligt dom finns det nu för eftermontering. Priset var dock lite väl saftigt, 36-38000kr.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Du kan även söka på 4 GC här under interiör --> klimatanläggning så ser du det som tillbehör, dock utan angivet pris.
Th
7
Thomas M-sport
430d xDrive GC -15
120d -06
Tack för hjälpen, ringed och tjatade på BMW-ÅF. Inväntar svar. Skicka gärna en lank om du har dit du hittat det.

Tack för hjälpen!!
Th
7
Thomas M-sport
430d xDrive GC -15
120d -06
Hittade länken på hemisdan, men BMW har hittills meddelat att det är nog tänkt att ta fram en men att det inte finns än.
Länk

Finns det någon som faktiskt monterat en värmare på en 4-serie?
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Ja jag glömde ju posta med länken, men det är precis den du skickade. Jag pratade med Bendt Bil i Halmstad om detta och dom plockade fram priser m.m. Kommer inte ihåg exakt men var någonstans kring vad jag skrev tidigare.

Otroligt dyrt men är 2 dagarna jobb för verkstaden + material då. Surt när man får det för mindre än halva pengen fabriksmonterat i ex 5 och 6 serien.

Ska faktiskt kolla med BMW Tyskland och se vad dom vill ha för det.
Th
7
Thomas M-sport
430d xDrive GC -15
120d -06
Jo, det verkar som att tillbehörslistan tas fram innan utrustningen tagits fram.

Det är ju galna priser men som du nämner är det en del jobb, synd bara att det inte fanns som tillval från fabrik. Hade definitivt valt till det.

Vore intressant att veta vad det skulle kosta i Tyskland. Uppdatera gärna så meddelar jag vad jag får för pris hos BMW i Norrköping.
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Lite OT men hur nöjda är ni med era 430/435d Gran Coupé ? Lurar på att byta.. Tack på förhand!
Th
7
Thomas M-sport
430d xDrive GC -15
120d -06
Är väldigt nöjd med bilen. xDrive är ett stort plus, speciellt såhär års. Adaptiva LED-ljus var ett ganska dyrt tillval men värt varenda krona med tanke på hur snyggt det är OCH hur praktiskt.

Enda jag har att påpeka är komfortöppningen, backluckan fryser fast under natten vid minusgrader och går inte att öppna. Någon som upplevt samma sak?

4-serien GC är ju en dyrare 3-serie egentligen. Men det är snyggare bil (i mitt tycke) och man känner sig inte lika speciell i en 3-serie :)

Lurande ganska mycket på utrustningsval när jag beställde min, hör av dig om du har funderingar kring det. Har det mesta förutom kamerorna.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jag håller på att jaga BMW i Tyskland för att få svar så meddelar direkt vad jag får för pris.

Instämmer helt med Thomas ovan, är väldigt nöjd med bilen. Den känns väldigt satt och sportigare än 3 serie i mitt tycke. Den är betydligt snyggare, vilket är en smaksak givetvis, och ändå ganska praktisk med halvkombiluckan.

Har haft F11 innan och var faktiskt inte helt nöjd efter att ha haft E60 innan. Dom har ju riktat in sig på mer komfort på F11 och tappat lite av den sportiga nerven som E60 hade. 4GC är fortfarande väldigt komfortabel tycker jag men en helt annan körmaskin jämfört med F10/11. Jämfört med 3-serien så känns 4GC något snäpp mer förarorienterad och alert. Faktum är att min GC blev något billigare än motsvarande 3 serie kombi/GT med den utrustning jag valde. M-paketet är ju vettigt prissatt på 4GC samt att det möjligtvis är något mer som ingår i standardutrustningen i den.

LED-ljus har jag diskuterat i en annan tråd. Har man inte använt det förr så kommer man troligtvis in att sakna det, men när man nu kört och använt LED så är det faktiskt en stor skillnad när man går tillbaka till xenon.

Dom karmlösa dörrarna var väl mitt stora frågetecken efter att ha haft coupéer förr och minns att de varit lite svårt vid kallt väderlag. Tyvärr är det så även på 4GC, dom fryser fast ibland men går att öppna om man tar det lite försiktigt. Det är väl en av anledningarna till denna tråden, kupevärmare hade man velat ha redan från fabrik.

Har nu kört knappa 2000 mil och är riktigt nöjd med bilen, förbrukningen ligger på mellan 0,65-0.70 långkörning mätt vid tankning. Helt ok anser jag.

Så ut och provkör bara!!
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Har nu pratat med BMW i Tyskland och det är ingen större prisskillnad vad jag förstår, men fick lite rabatt på arbetet iaf och det gör ju en del men det är dessvärre inte tillräckligt.

Thomas, vad fick du för pris av din ÅF?

Webasto: 1595EUR
Thermocall: 495EUR+40EUR
Installation: 1400EUR (Fick rabatt, normalpriset är 2040EUR för jobbet)
Th
7
Thomas M-sport
430d xDrive GC -15
120d -06
Fick också tag på min ÅF i Norrköping, nu finns grejerna att beställa!!

Webasto + Thermocall: 22000sek med 10% rabatt

När det gäller arbetet rekommenderade han mig faktiskt att kontakta en auktoriserad Webasto-verkstad som han vet att jag har god kontakt med. Han sa att det skulle bli billigare än att ta det hos dom. Återkommer efter resultat.

Men det är ju ingen större skillnad på materialet och jag förväntar mig inte att min mek. vill ha mer än 1400EUR.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Intressant info, tack för den. Det var faktiskt min nästa tanke, att kontakta Webasto direkt och höra. Vad jag förstår så kommer värmaren ändå inte att inkorporeras med iDrive och bli en komplett BMW "lösning" på det sättet.

Du får gärna posta här vad Webasto säger om jobbet med priser etc. Jag återkommer om jag hittar alternativ.
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Tack för svaren Velgro och Thomas M-Sport!! Håller med om att 5 Serien (F10/11) tyvärr inte är förarens bil längre, jag hade också en E60 innan och den hade en helt annan närvaro och nerv. Dagens 5:a har blivit för mjuk och sävlig och styrningen påminner mer om en Toyota Yaris än en BMW. Min förhoppning är att 4GC ska kännas som en BMW skall.
Th
7
Thomas M-sport
430d xDrive GC -15
120d -06
Hej igen!
Fick kostanden för monteringen av värmare + app-styrningen: 7.125sek

Grejerna är beställda och jag ska få det monterat på tisdag. Uppdaterar med resultat.
Svårt att förstå varför BMW ständigt krånglar med detta problem vilket ÅF klagar på hela tiden! Webasto har ju funnits som fabriksmonterat tillval på tex 5-serien sedan 1982!

Skoda tar ca 9000:- för en fabriksmonterad Webasto, Mercedes erbjuder även de fabriksmonterad sådan för ca 14 000:- osv.

OBS - eftetermonterad Webasto har tydligen inskränkningar på funktionerna, kolla upp innan ni beställer. PÅ E90 fanns det ju som fabrikstillval och nu hör man talas om de som fått ge 54 000:- för en eftermontering på en F30!

Det går tydligen alldeles för bra för BMW som nu använder en "vi-säljer-bilar-ändå-attityden"!
Bra tråd, lite tragiskt att en stor tillverkare som bmw inte kan erbjuda en
enkel sak som denna som tillval. Volvo tätt bara 10k extra och den är även kopplat till appen. Tyvärr tror jag också att bmw säljer för bra för att bry sig om vad vi tycker. majoriteten av köpare betalar nog inte för värmare ändå
Någon som har erfarenhet av eftermonterad Webasto nu i vinterkylan?

Kollade motortemperaturen i CID (krångligt!) på vår 10 år gamla E90 med fabriks-Webasto i minus 9 grader och fick upp 64 plusgrader, kupétemperaturen var ca 22 grader efter 30min.

Att Webastovärmaren minskar på slitage på såväl människan som motorn är ju uppenbart. Det bättre andrahandsvärdet är ju ytterligare en bonus! Det ryktas om att BMW tänker om när det gäller den slopade fabriksmonteringen nu vår.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Verkar finnas här: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.