|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Var ute och körde en sväng när batterilampan plötsligt tändes, när jag skulle vända hem var även servon ur funktion visste då att det var remen som gått. Nu till frågan är detta något man klarar att byta själv, ser ju rätt trångt ut. Är det något mer än bara remen man ska byta? Läste någonting om hydralisk spännare hur gör man med den? Bilen har gått nästan 29tusen mil och jag har ingen dokumentation på att något kring detta är bytt nydligen. Eller är det bätte att lämna in till en verkstad? Vad kan kostnaden bli? Går i 540i/6 tankar så vill ju inte lägga ut allt för mycket kosing =) Mvh Magnus | |
|
Om du kan byta själv? Det beror på vem du är. Att det är lite trångt är inte ovanligt vid mekande. Du kan gå till ditt bibliotek för att försöka hitta en verkstadsbok. Rullen bör gå att snurra på utan oljud och inte gå att rycka som skulle kunna antyda att lagerbanan är slut. Efter 29 kmil kan det vara dax men det är tillståndet i din bil som gäller. |
|
|
Hej Råkade ut för detta elände i min gamla 530xd-07. Där fick man montera ner fronten, samtliga spännare bytas, fläkten bytas osv. Var på semester och det gick på 2500€ (ca 22 000:-). Mitt försäkringsbolag tog detta då bilen endast gått 7000 mil. Min misstanke är att någon spännare hade blivit dålig som i sin tur förstörde resten. Men det måste finnas billigare lösningar. Vet ej hur man kontrollerar spännarna. /mården |
|
|
Bytte fläktrem och kollade alla rullar innan semestern, allt verkade OK men ett hjul sa upp sig efter ca 400 mil. Snopet när man kollat allt för säkerhets skull.... Lagret till stödrullen vid generatorn sa upp sig och den eller remmen slog sönder kylaren (vilket man inte upptäckte direkt)... Har bytt kylare och samtliga spännare inklusive den stödrullen, bytte även vattenpump när jag ändå hade bort kylaren :-( Diesel och bensin luktar inte som förr! |
|
|
Frågade min lokala BMW-verkstad som sa att det finns ingen service inlagd i varken tid eller mil när spänn/länkrulle ska bytas. Mvh Jonas B |
|
|
Inget svårt på varken E60 eller E39 tycker jag. Finns flera bra beskrivningar. Jag köpte haynes E60 diesel. Mvh Jonas B |
|
|
Tackar för svaren. Jag har kollat närmare på detta och verkar ju vara väldigt lätt. Trodde först att kylarn mm skulle bort innan man kom åt. räker ju att ta bort fläkt och plastkåpan runt kylarn. Spännrullarna låter som snurrande skateboard hjul, antagligen inget fett i dem de glappade lite med. dagen innan remen gick hörde jag ett ljud som lät som ojämn tomgång, hittade ett klipp på youtube där samma ljud hördes och det var remen. Men är det den hydraliska spännaren som gett sig när remen plötsligt inte är spänd? (remen såg fruktansvärt torr och sprucken ut) |
|
|
Det är säkert en av rullar som skurit som gjor att remmen gått av oavsett så byter du både spännrullar och spännare, kostnaden är väldigt liten om du beställer delarna på nätet. Jag köpte min remsats för 495kr på MR-Auto då ingick rem + spännare sedan tillkom hjulen. |
|
|
Behöver ja byta vattenpumpen också när man byter remen? |
|
|
Nej men den är enkel att byta när man ändå håller på. Jag gjorde det inte. |
|
|
Okej, du behövde inte byta den efter några hundra mil eller så? Var ute och kände på axeln som viscofläkten sitter på det glappade lite, väldigt lite. Läste nån stans att det blev större påfrästningar på lagren till vattenpumpen när man bytt rem och då kunde de skära. |
|
|
Nej har inte bytt den. Den drivs inte av remmen så det borde inte påverka lagren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.