AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.725

Någon som har 6AM Real Time Traffic Information?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag sitter med en specifikation på en ny BMW (3-serie) och har bl.a. valt navigationspaketet, head-up och speed-limit. Jag har även lagt med "Real Time Traffic information" efter rekommendation från säljaren, men har egentligen ingen uppfattning om det fungerar bra i Sverige. Någon som har detta tillval som kan ge feedback - är det värt att lägga till?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag antar att detta är samma info som finns i flera upkopplade naviatorer nuförtiden - tror även google maps visar bilars hastighet på större vägar (I Sverige gissninsvis Europa och en del tvåsiffriga riksvägar) och bygger på att jag med flera tillåter min navigator skicka min hastighet anonymt till en server som sedan räkanr lite medelvärde och ser om det skiljer mycket från skyltad hastighet och då rapoorteras det, i min navigatoraspp wisepilot med färg: Grön = normalt, orange - lite lägre och rätt rejlt under eller stopp. Har jag dessutom en navigering igång kan appen föreslå kringgång via alternativ väg och dessutom meddela hur långsamt det går (i km/h) där det går sakta.
Jag har ingen aning om BMWs ingenjörer stoppat in samma sak i deras navigator men annat vore väl nästan tjänstefel om man utvecklar navigator för ett premium-märke.
Men indata beror på att många bidrar via sina mobiler/uppkopplade navigatorer så jag vill uppmana alla att göra det men var och en får värdera sin integritet.

/Patrik, storebror ser dig nog ändå men här får jag något tillbaka med min öppenhet

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack för svar, där lärde jag mig något. Hittade också liknande information på BMW:s hemsida. Vet som sagt inte hur bra detta fungerar i Sverige, men jag får helt enkelt testa. Det blir många mil varje år och då känns det bra med så många stödsystem som hjälper till i trafiken. 1500 kronor är väl inte så mycket att orda om.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har det och det fungerar bättre och bättre i Sverige. Hämtade ut bilen i november förra året och jag tycker trafikinformationen har blivit bättre sedan dess. I somras fick jag varning om en trafikolycka på E4:an strax utanför Mjölby. Det var tvärstopp och jag kunde se på kartan precis var olyckan var så jag lämnade motorvägen och körde på igen precis efter olyckan.

Funktionen räknar även bra på ankomsttider så jag använder den varje dag till och från jobbet. Jag har även kört med funktionen i Tyskland och där fick man ännu mer information om fler vägar.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Att få reda på en olycka är nog kopplat till RDS-ssyemet - samma som när de bryter SR P4 i radion och berättar om trafikolyckor, älgar på vägen mm. DEnna info poppar upp även i min uppkopplade navigator liksom planerade störningar som vägarbete, vägavstängninar pga vasaloppet etc.
Är det 1500 pix hade jag också köpt det - särskilt om du kör mycket - då vill man inte fastna i köer i onödan.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Bra, då vet jag att det fungerar skarpt även i Sverige. Jag har också kört med systemet i Tyskland och där är det oerhört bra. Min oro var att det var "pengarna i sjön" om det inte fungerade i Sverige.

Nu gäller det bara att hitta en tid med säljaren så att vi kan avsluta affären.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.