|
|
|
|---|---|
|
Väntar på min X3 2015 och har valt automatväxel för första gången. Går det att "Göra fel" ex.vis lägga i backen utan att stå still (om man alltså trycker på knappen på sidan när man kör) eller liknande "nybörjartavlor"? | |
| Nej | |
|
Man kan inte göra fel som sagt. Jag kan också rekommendera att dra spaken åt vänster (till manuell) innan omkörning, då växlar lådan ner till lagom växel för omkörning. Den växlar även automatiskt i manuellt läge om du skulle glömma att växla själv. |
|
|
En fundering som slagit mej, vad händer om jag råkar trycka på "P" under färd på motorvägen? Ignorerar bilen min input eller låser den lådan? //David |
|
| Ja det gör den, det är e elektroniskt spak inte vajer. | |
| Enda "felet" man kan göra är att lägga i neutral | |
|
Men om man drar i "handbromsen" och drar den uppåt under färd ? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Det torde fungera som nödbroms. Minns att en kund gjorde så i hög fart på en demo-Passat när jag jobbade på VW för 9 år sedan. Bakdäcken fick ett par rejäla "plattor"... /Masten |
|
|
Men låser den bakdäcket? Eller blir det som en vanlig tvärnit med alla fyra däck? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| är det någon som provat med BMW och handbroms i fart? | |
|
Handbromsen nyper direkt. Går inte att moderera. Jag provade min F11 i mycket låg fart (kanske 5 till 10 km/h). I rather go ponding |
|
|
Notera att xDrive:en blir urkopplad då man lägger i N:läget på A-lådan. I rather go ponding |
|
| Om jag minns rätt så hade min X3 ett "idiotsystem" där det exempelvis inte gick att lägga i backen eller parkeringsbroms vid färd. Och man behöver inte heller lägga i P för att stänga av bilen, det sköts automatiskt vilket är smidigt. | |
|
Om jag trycker på handbromsen i min volvo i hög fart så "nödbromsar" den med alla 4a hjul, men om jag gör som Waterlily beskriver och trycker i låg fart så tar det tvärstopp på bakjulen. Har dock ingen bmw att prova med. |
|
| Rättelse ovan: menade P-läget i automatlådan och inte parkeringsbromsen... | |
|
Drar du i parkeringsbromsen under normal färdhastighet så bromsar DSC-systemet med en särskild nödbromssekvens. Det ska inte låsa däcken, och bromsljuset tänds. Mer detaljer än man förmodligen vill ha (se särskilt stycket Dynamic Emergency Braking): Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.