AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.095

Hål i turboslang E60 530d - 2005: konsekvenser på sikt?

Hej!

Är ny på forumet och har lite frågor om en 530d -05. Köpte den precis av en bilfirma och den har strulat en del. Bilfirman har skött sig exemplariskt och stått för precis allt så all heder åt han.

För att göra en lång historia kort så råkade jag ut för något igår. Bilen vart slöare än slöast och gick som en potta skit. Låg med farthållare en lång strecka så detta var inget jag märkte förrän jag skulle ge mig på en omkörning så jag vet inte hur "länge" den varit slö. Ingen motorlampa eller dyl tändes dock.

När jag lyfter på huven så ser jag att turboslangen (antar att den heter så trots att den är gjord i hårdplast) har smält. Dvs smält plast på insidan mot motorblocket. Hur är det ens möjligt?

När jag sedan startade bilen så tändes motorlampan (orange) och Idriven klagade på emissions fel. Bilen står nu åter på bilfirman där jag köpte den.

Nu är jag ingen mästermekare så min fundering är om det kan innebära att saker kan dyka upp på sikt pga detta? Även om de byter slangen menar jag. Är det risk att turbon tagit skada pga att det ej funnits något motstånd? Antar att blandningen luft/diesel varit tokfel på en bra bit med lite otur? Om inte det förbränns kan det påverka partikelfilter osv? Vill verkligen inte står där med en bil när garantin gått ut och allt detta ger sig på en och samma gång :).

Som sagt jag är ganska halvkass på bilmoterer så jag tänkte att jag ställer frågan här för att se så jag inte går på en mina :)

Tack på förhand
Bo
1
Boppaman
530D -04
hej
har själv precis haft trassel pga sprucken slang från intercoolern som sitter närmast insug.
Att din kändes orkeslös är för att turbotrycket "läckte"ut och den ställde sig i
#limp home mode" el halta hem läge på ren svenska.jag tror att den ställer om till magrare bränsleblandning
går bilen bra efter rep är det nog ingen fara m partikelfiltret om det är BMW verkstad kan du väl be dom köra den och starta en regenerering (tror jag det heter) manuellt , dvs en reningcykel för filtret som bilen gör automatiskt annars.

hur plaströret kan smälta vetesjutton men kolla om det läcker heta gaser fr röret
som sitter strax jämte som går till EGR ventil har jag för mig .det kanske har en spricka?

Turbo klarar nog att gå utan belastning.

hoppas detta hjälpt dig lite

mvh
B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.