AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.650

Erfarenheter av slangvärmare till E60 545i - 2004?

Sida 1 av 2
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Hej!
Jag har läst runt som en tok på forum och andra sidor om en slangvärmare till min 545i. Ringde även i Mekonomen och frågade men dom rekommenderade inte det till min bil för det kan bli fel på någon givare osv och inga garantier kunde ges.

Jag frågar er istället.. är det någon här som har satt en slangvärmare på sin 545 v8 eller någon liknande bil. Hur tycker ni det fungerar?
Vad rekommenderar ni annars för värmare?

Tacksam för svar!
/Niicce
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Hej
Visserligen har jag en 6 cylindrig diesel men det spelar ingen roll. Jag har monterat en slangvärmare på 1200 watt med termostat och inbyggd cirkulationspump. Väldigt nöjd. I vårt Skåne klimat så räcker det med ca 45 minuter för att motorn ska bli 40 grader. Din V8 får man kanske köra lite längre. Jag köpte min på 123igniton. Googla det ihop med slangvärmare så kan du läsa mer.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Samma här, ringde till både calix o defa.
Båda sa samma sak som du fick till svar.
Tänkte så här: bilen måste starta utan felkoder
när den är halvvarm utan att bråka.
Mitt funkar kanon precis som Henrik ovan.

Mvh Jonas B
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har en slangvärmare på min e39 540. Funkar klockrent. Vad är det för felkoder som kan komma upp på e60 av detta?
Här lite bilder från monteringen:
Länk

Min bil:

Länk

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Har du en slangvärmare med cirkulationspump så blir motorn "jämnvarm".
Det finns bilar som kan strula om man bara använder slangvärmare utan cirkpump eller doppvärmare som kan göra att du inte lyckas få själv cirkulation i systemet. Då kan tex motorns kylvätske temperaturmätare inte bli varm men en del av motorn är varm. Fördelen med cikpump är ju att du kan ha mycket högre effekt utan att vattnet kokar precis vid elpatronen.

Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Okej, då ska jag inte bry mig så mycket vad dom säger.
Litar hellre på folk som verkligen använt det och provat. :)
Tack för svar!

Tack också för bilderna olaO, det kan komma till hjälp sen!
Sätter man värmaren på nedre kylarslangen eller övre?

Mvh
Niclas
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Man monterar den på utgående från värmepaketet.

Min bil:

Länk

Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Hej igen

Funderar lite på värmaren du har satt in olaO.
Det sitter en 12v kabel på den istället för defa kontakt. Hur löste du det?

Sen tänkte jag fråga samtidigt vad ni tycker om dom här slangvärmarna:
Länk

Länk

Förmodligen samma fast med olika dimensioner.
Men vad tror ni, är dom heeeeelt värdelös och rent av kass för motorn?
Kan nämligen få tag på sån billigt + alla grenkontakter osv..

Läste någonstans också att bilens elektroniska cirkulationspump startar också med en sån.. startar den av sig själv vid en viss temperatur eller måste man göra det manuellt? isåfall hur?

Sen skulle jag vilja ha någon typ av bild på själva slangen mellan värmepaket och motor, då jag har noll koll på hur fan det ser ut, OM någon har en sån bild :) Såg inte riktigt på dina bilder olaO vars dom satt.

/Nicce

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, 12V kabel? Nej en 220 kabel och sen skarvade jag ihop den med en defa kabel. Krympslang runt ledarna sen silkon och sist ett plasthölje.
De du länkar till kräver att bilens egen pump går som du säger. Vet inte hur lätt eller svårt det är att fixa. Du kopplar in den som sagt på utgående från värmepaketet helst. I mitt fall bakom motorn. Kan ju se väldigt olika ut från modell till modell.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Oj, menar naturligtvis 220v.
Ska fundera lite på det och isåfall köper jag den. Den ser stor ut för att få plats i det trånga utrymmet, men det kanske bara är bilden?
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
olaO, vet du vilken slang man ska koppla in den på?
Är det nummer 2? Känns fel på nå sätt.. eller så kollar jag på heelt fel bild :p
Länk

Sen undrar jag en sak till.. uttaget som följer med om man köper ett grenledningskit, som man drar in till kupévärmaren.. kan man inte koppla in den 220v kabeln från slangvärmaren, i det uttaget och sen dra en kabel från genledningen och ut till fronten?
dåligt förklarat men... är det fel att göra så? Tänkte att man slipper skarva något då :)
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Kolladr under tiden huven och försökte söka mig till vars det var och tror jag har hittat det. Frågan är... är det rätt? Vilken av slangarna ska jag koppla in värmaren på? Hur vet jag vilken som är retur och inte?

En slang går till en koppling framme vid kylaren.
Den som är längst bort och högst upp går in i kupén, samt den som är längst mot fronten går också åt kupé hållet, men ser ej om den går in eller inte.
Vad tror ni? Lite dålig bild men..

Sitter till höger om motorn nästan under luftfiltret.
Kanske borde säga om det inte är gjort att det är en bmw 545i V8 -04
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Glömde bilderna....

Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Niice, som jag ser det så är det nr 2 (eller 1 och 3 givetvis) du ska koppla in dig på.
Visst kan du göra så med strömförsörjningen som du beskriver!
Grenuttaget måste vara skyddat då, det har inte klassning att sitta öppet i motorrummet. Jag la det i utrymmet under kupéfilterboxen. Vet ej hur det ser ut där på e60. Du ser det uppochnervänt på denna bild: Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Tack, då vet jag ungefär vars jag ska titta.
Måste nog under bilen för det är så grymt trångt! :)
Är det samma storlek på den slangen på alla bilar, eller v8er?
18mm eller vad det nu var för anslutning på värmaren?
Så man inte står där med tummen utdragen och fel anslutning :)

Tack för det. Får se hur jag gör om jag kopplar den sådär eller skarvar ihop för att få tätt.
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Va tror du olaO, är det alltid 18mm? Enklast är ju att hissa upp bilen och titta naturligtvis, men lite jobb är det ju ;)

Börjar bli kallt här i norr nu och ska beställa den nu snart.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror det är 18mm, men man kan ju inte vara helt hundra utan att kolla.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Står nu med bilen i garaget och ska montera motorvärmaren. Inser nu att det nog inte kommer att gå, att koppla in sig på nr 2 på bilden. Värmarn får inte plats bakom motorn. Alternativt att jag drar en skarv slang och sen kopplar på den igen på returslangen. Blir lite mer jobb dock..

Är det fel att koppla in sig på nr 1? Eller är nummer 2 bättre? Kanske inte så bra att värmaren sitter i en sväng, eller så nära ingången till motorn. Vad tror du? Tacksam för snabbt svar då jag står och funderar nu :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Såg inte inlägget förrän nu.
Det viktiga är att den sitter på returen från värmepaketet, exakt var spelar ju ingen roll men där du bedömer det som bra helt enkelt. Svårt att ge ett exakt svar då jag inte vet hur det ser ut i ditt motorrum.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Tack för att du bekräftar det. Jag satt nämligen värmaren på den slangen närmast motorn då det var lättast att komma åt. Däremot är jag osäker på vilket håll jag skulle sätta värmaren jag inre vet vilken riktning vattnet flödar (väldigt lite kunskap).
Kollade dock på bilderna på din installation och satt ingången från värmepaketet och ut gången mot motorn. Var det rätt? Tänkte att 2st är ingångar till värmepaketet och 1st är utgången (returen), är det rätt tänk?

Mvh
Niicce
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du tänker helt rätt!!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.