AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.150

Dial bilförsäkring?

Sida 2 av 2
Om någon vill ha hjälp med något ang försäkringar på TH så få ni gärna höra av er till mig så ska jag hjälpa er.

Andreas
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Superanden

Jag har nu ringt till Trygg Hansas Kund Service och uttryckt mitt missnöje och de höll med att en sån viktig sak som att maskinskadeförsäkringen inte skulle innefattas av delkaskot p.g.a. att min bil är en begagnad importerad bil, borde ha nämnts. Jag har dessutom krävt dels att Trygg Hansa i så fall inte tar betalt för maskinskadeförsäkring, dels att detta skall redovisas detaljerat i försäkringsbrevet, d.v.s. det skall framgå tydligt att delkaskot minskas med det belopp som maskinskadeförsäkringen motsvarar. Detta ansåg man också vara ett rimligt krav från min sida och lovade att undersöka saken närmare och ringa tillbaka. Men man ringde aldrig. Två dagar senare ringde jag igen och då fick jag höra att maskinskadedelen var redan borträknad från delkaskot men att deras system inte klarar att redovisa detta utan det bästa de kunde åstadkomma var en handskriven redovisning. Tro det eller inte, men så sa han! Någon där kommer alltså att sätta sig ned och räkna allt detta för hand, kladda ned det på ett papper, skicka det hem till mig och sedan kräva att jag skall lita på det! Jag vet inte om detta är sant men om du vill så kan du alltid göra en intern undersökning på ditt jobb för att ta reda om det är så ni går till väga i sådana eller liknande fall, eller om din kollega bara hittar på. Angående den statistik som du åberopar och som ligger till grund för Trygg Hansas beslut att inte maskinförsäkra begagnade importerade bilar, vill jag påstå att Trygg Hansa har all möjlighet att kontrollera konditionen på dessa bilar på ett mycket tillförlitligt sätt och sedan antingen inkludera eller inte maskinskadeförsäkringen. Nu väljer man på ett mycket diskriminerande sätt att lägga alla importerade bilar i kategorin ”Skrotbilar” och alla oss som äger dessa till kategorin ”Försäkringsbedragare”. Jag vill informera både dig och alla på Trygg Hansa att många av er skulle gärna vilja äga en bil som min. Anledningen till att jag åkte till Tyskland och köpte den var att jag hade inte råd att köpa den i Sverige p.g.a. den prisnivå som råder här. Till sist vill jag informera dig att Folksam erbjuder faktiskt maskinskadeförsäkring på begagnade importerade bilar även om på sistone har gjort vissa justeringar. De har nämligen höjd gränsen för 1500 kronors självrisk från 6000 mil till 8000 mil men annars gäller försäkringen upp till 10000 mil som tidigare. Men de ville titta på bilen och göra en bedömning av dess kondition när jag tog kontakt med dem för c:a ett år sedan. Varför kan Trygg Hansa inte göra det om det är en seriös försäkringsverksamhet de sysslar med?

Ha det gott

Ellinas
Elias,

535 har dessutom inte sålts i Sverige....:-)

Simon
Det den du pratat med säger är sant. I tariffen för delkasko-momentet på direktimporter ingår inte debitering för maskinskadeförsäkring. Att sedan folksam inkluderar detta är upp till dem.

"Nu väljer man på ett mycket diskriminerande sätt att lägga alla importerade bilar i kategorin ”Skrotbilar” och alla oss som äger dessa till kategorin ”Försäkringsbedragare"

Detta tycker jag var ett mycket barnsligt påstående.
Vi ser inte import som skrotbilar och ägarna som bedragare. Det enda är att vi ser importbilar som en större risk.
Sedan står jag fast vid det jag skrivit tidigare om kartellbildning mellan svenska handlare och försäkringsbolagen.

Ett försäkringsbolag är precis som alla andra företag intresserade av att tjäna pengar och det enda som man är skylldig att erbjuda en kund är trafikförsäkring då det är lagstadgat att man ska trafikförsäkra sitt fordon.
I övrigt har bolaget rätt att kalylera en risk och neka moment i försäkringar.

Jag har diskuterat maskinskada med mina överordnade och de ska titta på det nästa gång villkor skrivs. Det är allt jag kan göra just nu.

Hoppas det löser sig men tyvärr kommer du i dagsläget inte få maskinskada på din bil.

a
skyldig ska det vara, inte skylldig :-)
2mas
Angående Dials försäkring för nybilar!

Har ni nånsin råkat ut för något på eran nya bil så vet ni att försäkringen är riktigt dålig! Självrisken är på över 3500 kr sen försöker Dial även ta moms av privatpersoner! Tecknar man försäkring normal är självrisken 1500 kr! Men det är väl billigare för BMW att teckna med en så hög självrisk, då är ju premien lägre! Tycker det är lite små vidrigt!

Nja, självrisken för vagnskadeförsäkringen som följer med nybilar (de som nu har kvar det) är hög för alla märken. Kanske därför vissa märken lägger ner det; det är ju ofta bättre och billigare om kunden får gå till sitt eget bolag och försäkra.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej superanden

Detta skriver jag till dig för att lägga lock på denna diskussionsserie:

Det är ganska vanligt att man i brist på annan övertygande argumentation angriper sin diskussionspartner genom mindre begåvade påståenden som t.ex. genom att påstå att det han/hon säger är ”barnsligt”. Men jag är övertygad att du skulle uppleva det på samma sätt som vi gör, om du skaffade dig en importerad bil och försökte försäkra den. Jag är övertygad om att försäkringsbolagen har haft stora kostnader främst i samband med att man begick diverse försäkringsbedrägerier genom t.ex. planerade stölder o.s.v. Brottligheten kan man aldrig skydda sig mot. Den griper tag på alla möjliga sätt och i det här fallet var det import av bilar. Men varför skall hederliga bilägare drabbas av detta? Varför försöker försäkringsbolagen känna tillbaka sina förlorade pengar på oss? Jag har hört att min bil ligger i en omotiverad hög premieklass p.g.a. just den modelen har varit inblandad i diverse bedrägerier. Menar man då att jag och alla andra ägare av 535i har ärvt skulden till att betala skyhöga premier tills försäkringsbolagen går med vinst igen? Jag tror att du innerst inne förstår var jag och alla andra försöker säga.

Till sist. Jag kunde inte acceptera Trygg Hansas villkor angående maskinskadeförsäkringen och skaffade mig en försäkring hos OK, som till skillnad mot föra året nu försäkrar även importerade bilar. Premiet är endast några kronor högre än Trygg Hansas, men delkaskot inkluderar även maskinskadeförsäkring. I slutändan blir dock OK försäkringen billigare eftersom jag får återbäring på c:a 3% på erlagd premium. Det ser ut som om jag så småningom kommer jag att försäkra även huset där.

Ha det gott

Ellians

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.