AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.148

Dial bilförsäkring?

Sida 1 av 2
Peter2001
Någon som har eller har haft Dial? Är dom bra att göra med? Ringde runt lite och dom var klart billigare än dom andra. Dom hade inga som helst krav heller på en importerad bil vilket gjorde mig väldigt förvånad...

Froz-523
Jag har själv Dial-BMW försäkring. De har varit bra att ha och göra med.

Om jag inte är helt fel ute så tror jag att Dial numera ingår som en del i IF.
Krister L
Jag har ingen erfarenhet av Dial själv. Däremot vet jag att samma försäkring för mig kostar 8800 kr/år hos If och 5300 kr/år hos Dial....

Krister L
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Har alla försäkringar hos Dial.
Dom är bra att göra med och priserna ligger ofta bra.
Om du är under 24 så är dom INTE billiga dock.

kontrast:
Trygg-Hansa är oftast dyrast och tycker man om att bli behandlad som skit så är deras kundtjänst toppen.

Göran: Jag jobbar själv på THs kuntjänst och jag vill veta varför du tycker att vi behandlat dig som skit.
Beror det på att du fått en hög premie eller för våra krav på importbilar?

Hejsan,

jag har varit i kontakt med TH:s kundtjänst flera ggr. De vägrar att helförsäkra min bil (528i 97:a) eftersom jag har varit en "elaking" och köpt bilen i ett annat land än Sverige. Att jag är en laglydig och ansvarstagande medborgare verkar inte spela någon som helst roll.

Jag skulle kunna bli en bra kund till TH med andra försäkringar om ni inte hade så konstig policy gällande privatimporterade bilar. Endast befintliga kunder få teckna sådan försäkring...hmm, undrar hur logiken är hos den som bestämmer på TH??.... sannolikt vill de inte ens ha mina övriga försäkringar heller eftersom de inte släpper in mig (själv tycker jag att det borde vara intressant för TH att utöka sin kundstock, dock gör de en annan bedömning).

Den pensionsförsäkring som mitt arbete betalar åt mig har jag nu medvetet styrt om så att INTE SEB/TH får förvalta dem åt mig, eftersom de behandlar mig som skräp, bemöter mig med nonschalans och vill sälja en trafikförsäkring åt mig!!!

Tänk efter TH,minst 5% av fordonsparken torde nu bestå privatimporterade bilar,om 5 år kanske 10%. Eran motvilja kan straffa sig i längden....

Simon
De nya reglerna kräver inte kundförhållande. Numera är allt som krävs Immobilizer och att vi besiktigar bilen innan den blir helförsäkring.
Vi tittar ju på vår statistik och enligt den har de direktimporterade bilarna inte varit en bra affär för oss och iom att vi är ett vinstdrivande företag väljer vi själva vilka objekt vi vill försäkra.
Bli behandlad som skräp, är det det personliga bemötandet som du retar dig på eller är det för att den du pratat med följer sina direktiv och upplyser dig om vad vi har för regler ang direktimport?

a
Jag anser att det är att bli behandlad som skräp att få ett erbjudande om trafikförsäkring på min högst normala bil, bmw 528i 97:a, den är värd alldeles för mycket för att endast trafikförsäkra. Själv upplever jag det som att misstänkliggöra mig genom att inte erbjuda helförsäkring som ni hade gjort om jag hade agerat annorlunda och lånat upp 50 000 kr till för att köpa motsvarande svensksåld (så var läget då), själv anser jag det som dålig ekonomi.

TH har ju dock sin rätt att försäkra det ni själva vill, dock "får man alltid den hatt man vill ha hem.passagen.se/turkhits ansiktsmask där det finns en strof "han fick vad han ville för en hatt"", dvs om man behandlar presumtiva kunder dåligt är det svårt att som ni uppenbarligen gör nu förändrar er policy gällande privatimporterade bilar och försöka att vinna kunder....eller vad tror du själv? Nu har ni fått den "hatt" ni ville ha eller hur...?

Simon
Visa användare
605
göran
525ixt-94
superanden,

mitt problem med TH gäller inte bilförsäkring.

En närstående person fick en ungefärlig prisuppgift
av THs ombud (skoterhandlarn) när hon köpte en snöskoter. När räkningen kom var premien den dubbla,
medan alla andra bolag låg omkring den prisuppgift hon fått. När hon ringde TH för diskutera detta fick hon veta att hon var bunden i 1 år oavsett vad som sagt när hon skrev på. När hon ifrågasatte sådana affärsmetoder fick hon veta att hon var dum i huvudet och fick skylla sig själv.

Till saken hör att hon hade hela sitt försäkringsskydd i TH (hem,borätt,stuga,bil,liv) men flyttar nu alla sina affärer vid kommande förfallodagar.

Varken hon eller jag kommer NÅGONSIN att tänka tanken att göra affärer med dessa gangsters igen.

/G
Ur
148
Urslund
528iA Touring 1999
Jag måste också hålla med om att TH har en lustig inställning till importbilar, har haft TH innan i flera år men när de vill ha minst 2000kr mer än LF för att försäkra min importbil så tvekar jag inte att byta. LF hade som krav att jag skulle flytta över även villa-försäkringen men vad gjorde det när det visade sig att den var 1000kr billigare än TH. Så lätt man kan spara lite pengar 3000/år på ett telefonsamtal. Jag tycker även att den personen på TH lät väldigt ointresserad när jag sa att det var en importbil.
Göran:En närstående person fick en ungefärlig prisuppgift
av THs ombud (skoterhandlarn) när hon köpte en snöskoter.
****Ungefärlig prisuppgift är inget man kan lita på eftersom detta antingen räknades utan Regnr eller så tog handlaren en gammal premie och gav kunden som "Ungefärlig"
Den enda premie som vi kan stå för är ifall det räknats med regnr för då kommer alla uppgifter som vi behöver in från bilregistret och då blir det rätt.

När räkningen kom var premien den dubbla,
medan alla andra bolag låg omkring den prisuppgift hon fått. När hon ringde TH för diskutera detta fick hon veta att hon var bunden i 1 år oavsett vad som sagt när hon skrev på.
Hade hon ordnat en försäkring i något annat bolag från det datum som skotern köptes och sett till att det bolaget lagt in bevis i CBR så hade vi kunnat ta bort den from Begdat.

När hon ifrågasatte sådana affärsmetoder fick hon veta att hon var dum i huvudet och fick skylla sig själv.

Att hon blivit kallad för dum i huvudet betvivlar jag starkt...

Till saken hör att hon hade hela sitt försäkringsskydd i TH (hem,borätt,stuga,bil,liv) men flyttar nu alla sina affärer vid kommande förfallodagar.

Varken hon eller jag kommer NÅGONSIN att tänka tanken att göra affärer med dessa gangsters

Kontentan av det hela är:
Låt aldrig någon handlare fixa försäkring och lita inte på en premie som räknats utan regnr då detta kan slå extermt fel.
Om det nu var så att hon blev kallad för dum i huvudet skulle jag å THs vägnar be om ursäkt.
Vill du diskutera detta vidare tar vi det här eller så ringer du mig på jobbet så kan vi se om vi kan reda ut det hela.

a
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Normal anständighet säger att har en part blivit vilsefört så river man avtalet utan knussel.

Normalt förnuft säger att har man blivit blåst en gång så gör man inte om det.
1/ Skriv aldrig på "in blanco" baserat på muntliga
uppgifter med försäkringsbolag.
2/ Gör aldrig affärer med TH igen.
Det verkar som om TH har en lång uppförsbacke att vinna tillbaka förtroeendet hos många. Skulle tro att många av oss som importerar bilar själva är intressanta att ha som kunder eftersom BMW t ex inte är den billigaste bilen att ha, förutsätter en hyfsad ekonomi...finns ofta villa, fritidshus, båt etc att försäkra. Dessutom är många unga och har ett långt försäkringsliv framför sig.... Som tur är verkar det som att TH inklusive en del andra vaknat med denna insikt nu och agerer, vill bara säga,kör hårt och lycka till!

Simon
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag har numera Dial som försäkringsbolag och betalar cirka 2 200 per år för halvförsäkring (bilen är ny och har vagnskadegaranti). Hittills (tre månader) bara goda erfarenheter. Rekommenderade

Beträffande diskussionen om T-H kan jag bara instämma i kritiken. Lämnade bolaget när jag fick en faktura på 40% premiehöjning på min förra bil (320 -94) utan förklaring. När jag sedan ringde kundtjänst fick jag veta att jag får skylla mig själv som kör BMW. T-H får skylla sig själva som behandlar sina kunder så.

Jag vet att sakförsäkring inte är någon lysande affär, och jag har förståelse för att man då och då behöver höja premierna. Men det sätt som vissa bolag (bl.a. T-H) bemöter sina kunder på är helt åt h-e - ursäkta franskan!

Arbetar själv som managementkonsult, bla med strategier för kundorientering som specialitet. Jag har två reflektioner: Dels hur stora företag som lägger ner miljoner i reklam och marknadsföring inte kan lära sig vanligt folkvett i bemötandet av sina kunder. Dels att om jag behandlade mina kunder på samma sätt skulle jag inte ha några uppdrag (och följaktligen ingen BMW).
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Till superanden på TH: (ej personligt)

Klart att ägarna vill tjäna så mkt pengar som möjligt. Men inte förlorar väl TH pengar på privatimporterade bilar?

Företaget jag jobbar på, brukar dra ner kostnaderna och FÖRSÖKER att höja priserna lite (2-3%) för att kunna vara konkurrenskraftiga om nån enher går lite sämre. Då jobbar jag på ett av börsens "vinstmaskiner".

Hoppas verkligen att vi inom en snar framtid kan teckna utländska försäkringar i Sverige på bilar. Det kommer att drabba dessa bolag mkt, som inte kan hålla ens vettiga bilpremier på vissa bilar.

/Edvard
BMW CS # 4503
Vad det gäller priser på importbilar så får vi dagligen höra att det beror på dåligt skaderesultat. Och detta är de direktiv som vi måste gå efter. MEN jag personligen tro inte ett skit på dessa argument. Jag tror att det är en stor kartellbildning mellan svenska bilhandlare och försäkringsbolagen. Jag har länge luskat i detta men jag har ännu inga konkreta bevis. Återkommer när jag vet. Inte bara misstänker.
Lycka till med era försäkringar... Jag skulle personligen aldrig försäkra i varken Lita, Dial eller Safe då jag av erfarenhet, både personlig och via kunder vet att de håller bra premier men när skadan väl är framme är det inte lika roligt längre... I de flesta fall får man vad man betalar för utom när det gäller direktimport som inget bolag är speciellt glad åt. Se ovan ang kartellbildning.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Jag blev inspirerad av att läsa diskussionen mellan ”göran”, ”superanden” och ”simon_en” angående Trygg Hansa och vill delta i debatten genom detta inlägg. Jag vill särskilt adressera detta till ”superanden” eftersom han representerar Trygg Hansa. Min bil är en 535i/99 och har importerat den själv för c:a ett år sedan.

Själv blev jag uppringd för några dagar sen av en av deras försäljare som undrade om jag ville flyta min bilförsäkring till dem. Bilen är försäkrad hos Folksam tills vidare. Eftersom mina erfarenheter av att ha att göra med Folksam under året inte var de absolut bästa och eftersom de dessutom har nyligen höjd sina premier kraftigt, nappade jag på erbjudandet. Premien på Trygg Hansa kommer att bli klart lägre gemfört med Folksam men definitivt inte på grund av att de är billigare, utan p.g.a. att jag kan tillgodogöra mig rabatt via SIF medlemskap, plus p.g.a. att jag har huset försäkrat där sedan tidigare. Gissa dock om jag blev besviken och förbannad när jag igår fick hem försäkringsvillkoren och försäkringsbrevet. Av det framgår att ”Maskin skada i delkaskoförsäkringen inte gäller för begagnade direktimporterade bilar” och det fick jag ingen information om av försäljaren trots att vi faktiskt pratade om maskinförsäkring i samband med att jag ville veta varför en 535i kostar så mycket att försäkra gemfört med en t.ex. 523i med samma utrustning, eftersom det är endast motorn som skiljer mellan dessa. Jag tycker att detta är ett ytterst oetiskt sätt att saluföra tjänster av ett företag som påstå sig vara ett seriöst företag. Så får det inte gå till. Och varför skall importerade bilar diskrimineras vad gäller försäkringsomfattningen? Min är verifierad av auktoriserad verkstad i Sverige beträffande körsträckan så det borde inte vara någon skillnad. Eller tycker Trygg Hansa att t.ex. tyskarna är sämre bilägare än svenskar, eller att ”svensksåld” är lika med ”guldkantad”?. Själv köpte jag en gång en Volvo 744/16V av en auktoriserad återförsäljare och blev riktigt blåst. Bilen hade säkert gått 10000 mil mer än vad mätaren visade, men den bedömningen kunde jag göra först när jag började använda bilen. Jag kommer nu att prata med Trygg Hansa och har jag några nyheter att berätta så återkommer jag.

Ha det gott

Ellinas
Detta är ytterst beklaglig och jag föreslår att du ringer oss och ber att få tala med den som sålde försäkringen till dig så kan ni kanske få rätsida på problemet. Löser det inte sig med säljaren kan ni tala med säljarens chef.

Att maskinskadeförsäkring inte ingår för direktimporterade bilar beror på att det enligt statistiken sker fler maskinskador på importerade bilar och därför har vi valt att exkludera detta i försäkringen. De flesta bolagen på marknaden har så vitt jag vet utelämnat detta i delkaskomomentet.

A
Froz-523
När någon kommer på (vilket inte är så svårt)försäkringbolagens metoder så är det alltid standardsvaret som kommer -"Detta är ytterst beklagligt". Jaja, vad säger man? Är det inte lite patetiskt?
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Till superandens försvar måste jag säga:

Han är givetvis inte personligen ansvarig öfr vad alla
hans kollegor gör och inte gör.
Även jag har jobbat på ftg där ibland någon kollega
inte gjort bra insatser, det har vi nog alla. Det ÄR
beklagligt särskilt om man anstränger sig själv.

När man ser ett mönster av dåliga insater från många
sitter dock problemet ofta högre upp. Det är iaf INTE
den som försöker göra ett bra jobb som skall ha skiten.

Skäll på TH, skäll på den som bluffar, skäll på hans chef, byt bolag. Men om någon försöker hjälpa till och rätta till, var glad!

trevlig helg,
göran
li
1.959
liste
535i -89
Angående Trygg-Hansa:
Hade klart lägst preime och dessutom en mycket trevlig kundtjänstarbetare som villigt faxade över offerten (inga andra bolag gör det vad jag vet).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.