AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.103

Nackdelar med start stop?

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Som rubriken lyder vad är nackdelarna med start stop?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
De som tillverkar startmotorer lär ha framtiden säkrad. Även batterierna tar mer stryk, även om det numer finns batterier som är anpassade för star och stopp.

MVH Christofer
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Som crille82 skriver, man kanske måste byta startmotor efter ett tag.
Annars tycker jag att motorn stoppar i olämpliga lägen t.ex. när man just stannat vid rödljus innan det slår om till grönt, och om man måste vänta i rondell. Det går dock att stänga av funktionen. Vid vinterkörning behövs motorn mer så då aktiveras sällas start/stop, och vid lång väntan på grönt ljus i sommarvärme så brukar motorn dra igång rätt snart för att dra runt ac kompressorn.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En risk är ökat slitage på vevlager och vevstakslager. Smörjning kommer av rotationen och i samband med att motorn står still och startar så går det en kort tidsperiod när det inte smörjs. Hur stor risken är vet jag inte, men en bekant som jobbar med start & stopp sa att detta är ett problem de uppmärksammat på hans företag och de funderar på att byta lager på sina motorer med start stopp.

jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Misstänkte det också, men pappa "envisas" att använda det. Han tycker det är jobbigt att varje gång stänga av den. Men jag har hört att BMW kan koda in så att den startar på OFF, någon som vet till 100% att det går ?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har inte hört någon i Sverige som fått det kodat av Bmw, men det går. Amerikanerna får det åtgärdat utan kostnad, men än så lämge verkar inte svenska Bmw göra det. Olika regler möjligen. Det är inte så svårt att göra själv, men det kräver ett par program och en kabel. Finns bra trådar på bimmerpost om vad som går att "koda" själv.

Intressant för övrigt att det i amerikanska instruktionsböcker står att start/stopp-systemet kan leda till ökat slitage på vissa delar, medan den svenska instruktionsboken inte alls nämner det.

Jag brukar stänga av systemet samtidigt som jag startar, knapparna sitter ju väldigt nära varandra.
Att det står i amerikanska instruktionsmanualen är väl för att försöka hålla ryggen fri OM något skulle hända. Ungefär som att inte tvätta husdjur i tvättmaskinen :-)

Start-stopp har ju funnits i rätt många år på BMW (sedan 2007?) och några större problem med utbytta startmotorer verkar inte ha inträffat hittills, men det kanske kommer. Däremot tar säkert många batterier stryk men som redan skrivits är systemet bara aktivt när motorn är genomvarm och batteriet uppladdat.

Jag tycker egentligen det är ett bra system, att bara stå och bränna soppa vid stillastående är ju rätt onödigt även om vinsten per bil är liten. Sen har tyvärr BMW ett ganska abrupt system jämfört med tex MB och VAG som startar/stoppar mycket snabbare och smidigare tycker jag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
På en nyare bil skulle jag använda det utan att oroa mig, trots att jag är medveten om riskerna. Det är snarare 4:e eller 5:e ägaren som drabbas av problemen.

Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Måste inflika efter att ha provat många mil med MB, BMW, Jaguar, Evoque samt såklart min Passats (170 4M DSG) start/stopp så har VW lite att förbättra främst jmfrt MB (E220 -13). Stänger oftast av mitt system då jag är osäker på om jag hinner ut i korsningar med annan trafik etc. MB:s system arbetade precis så som jag skulle vilja ha det, utan att man behöver tänka på det eller vill stänga av.

Mvh Thomas
Jag är delad i frågan.

Positivt; skönt ner det är helt tyst i bilen vid rödljus etc, sparar kanske lite soppa, skönt för gångtrafikanter osv i stadsmiljö

Negativt; onödigt slitage på lager i motorn (har lärt mig att det är skadligt att starta motorn med kopplingen nertryckt just på grund av den extra belastningen ihop med bristen på smörjning), blir lite ryckigt i vissa situationer när motorn stängs av precis när växel läggs i igen och man ska köra iväg, försämrad kylning till turbo komponenter som utsätts för onödiga temperarturvariationer
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det där med att systemet bara stänger av motorn när den är varm stämmer inte, inte på de bilar (BMW) som jag kört iaf. Både nuvarande bil och två lånebilar jag kört stänger av vid första stoppet på väg till jobbet, bara någon km hemifrån. Det är en anledning till att jag stänger av systemet, blir onödiga kallstarter.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har en kompis som fått systemet programmerat till OFF som standard. Jag vet inte hur han lyckades eller vilka argument han framförde men det går alltså.

Bilen flång ny och såld på en ganska stor handlare i mellansverige.

Han får själv kommentera hur och var om han ser tråden men det går alltså.

Niklas

Fransosen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Samuel2> Kan du inte utveckla och förklara det här lite närmare?

"har lärt mig att det är skadligt att starta motorn med kopplingen nertryckt just på grund av den extra belastningen ihop med bristen på smörjning"

klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Jag startar alltid bilar med kopplingen nedtryckt!! Även lastbilar,har alltid gjort kommer alltid att göra! Enda gångerna jag inte gör det är när en lastbil har tappat trycket,då orkar man helt enkelt inte trycka ned kopplingen!!

Klabbarparn
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nyare bilar med manuell låda går i regel inte att starta utan att trampa ned kopplingen...

MVH Christofer
Wiberg: det är inte så enkelt som svart/vitt :-) systemet kan precis som du säger aktiveras relativt tidigt men det beror på batteriets kapacitet vid ögonblicket. Har du parkerat bilen en varm dag och ACn går igång väntar systemet med att aktiveras,likaså om det är kallt ute (<3 grader). Att de bilar du kört gjort som du säger beror på hur mycket kapacitet batteriet haft vid det tillfället.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kristoffer_L: Jo, det köper jag. Men jag tycker ändå att systemet ska vänta tills motorn nått driftstemperatur innan den väljer att stänga av den, även om övriga villkor säger att det är ok att stänga av motorn. Det har den inte gjort på de bilar jag kört.
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Hej,

Ser att det diskuteras om programmering av Auto Start/Stop så att den startar på off. Detta är fullt möjligt med BMWhat att göra, är inte hundra på just era bilar men på min E90 LCI har jag gjort det.

Eller snarare, bilen minns vilket läge jag använde senast på funktionen och startar på det läge som var valt när jag stängde av bilen. Riktigt skönt!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Om du hälller ner kopplingen vid t ex rödljus så går start/stopp inte in.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.