|
|
|
|---|---|
|
Tja! Börjar snart bli dags att köpa bil och är lite sugen på en e60. Har kollat mest på 530d då det verkar vara en trevlig motor med en hel del vrid, men jag vet inte riktigt vad jag bör kolla efter och vad som är bra och dåligt. Dom flesta verkar vara ganska bra utrustade med en hel del komfort, men jag antar att dom är rätt bra utrustade redan från grunden men bra komfort. Jag har kollat på årsmodell 04-06 ungefär mellan 85-100k, och dom flesta verkar ha gått mellan 13-18k mil. Visst har jag hört att diesel motorer går mycket längre än så, men frågan är vad annat som kan börja strula och behöver servas, börjar dom bli risiga och slöa i chassie? Jag har hört om spjällen som sitter vid insuget som kan ramla loss och orsaka totalt motorhaveri, men det här kanske är något som dom flesta åtgärdat redan? Har även kollat på e46 330ci, men inte alls lika mycket. Skulle vara trevligt med råd och svar på mina frågor:) | |
|
Hej! Jag har en 530xd Touring 08 och har haft 330xd Touring 02 båda med automatlåda. För det första skulle jag läsa begagnatguiderna som finns här på Autopower både för E60/61 och E46, där kan du se vad du skall se upp med när du kollar de här BMW-modellerna. Min 530 har gått 15000 mil och den förra 330 har gått 25000 mil. Jag är ingen expert på de omtalade spjällen men vi rev ner insuget på 330 vid ca 20000 mil för att byta spjällen, men då fick man byta mkt, varför vi monterade ihop igen, eftersom spjällen såg OK ut. Om detta var dumt kan man ju inte veta säkert, men än så länge har inget hänt! Många här på forumet ger rådet att ta bort spjällen, vilket inte är särskilt svårt. Jag skulle inte vara det minsta orolig för kvaliteten på chassie eller motor på E60. Jag ser även min gamla E46 dagligen och den håller betydligt bättre kvalitetskänsla jämfört med vår Passat TDI samma årsmodell och miltal. Om du funderar på E46 så skall du se upp mer med rost, särskilt på de tidiga årsmodellerna. 530 är en stor bil med mycket komfort, 330 betydligt smidigare med lite mindre komfort. MVH Lansman45 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.