AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.699

Köpråd E90 330i vs 335i

Sida 1 av 2
Hej

Har bestämt mig för att det är dags att lämna audi-träsket och komma tillbaka till BMW :)

Då jag haft både en E46 328 och 330 så är jag nu sugen på att testa en e90.
Och det står mellan 330i och 335i

335an är givetvis lite dyrare att köpa in samt försäkra men har mer kraft och förmodligen roligast att köra.
Men vet inte om jag är så sugen på att ha turbo, ser det som att driftkostnaderna kan öka
och blir dyrt med eventuellt turboras.
Medans en 330 bör ha rätt låga driftkostnader.
330 verkar även dra marginellt mindre soppa.
Men prestandan i 335an är ju rätt brutal.
På e46an är det väldigt lätt att se om en bil har m-paket,(kjolpaket, lister, svart innertak osv)
medans på e90 tycker jag det verkar vara betydligt svårare.
Finns det flera olika paket till e90? Någon som kan ge exempel på en bil med fullt m-paket mot en som inte har.

Hjälp mig välja rätt bil :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det finns bara ett M-paket till E90. Inget lilla och inget stora. Det som vissa ibland tror är att om de köper lös utrustning som ingår i M-paketet så har de "invändigt M-paket" eller liknande. Men det är i mitt tycke fel .Antingen har man det eller så har man det inte. Sen kan såklart utrustning köpas separat för det, men det ändrar inget.

Med M-paket: Länk

Utan M-paket: Länk

Med M-paket, facelift: Länk

Utan M-paket, facelift: Länk

M-paket innehåller: Annan exteriör (se bilder) m-sport ratt och växelspak, svart innertak, sportstolar, sportchassi, annan interiörlist och speciella fälgar. Om någon har eftermonterat ett M-paket syns det enklast genom att det svara innertaket saknas.

För min egen del hade jag accepterat både 330i och 335i. Det hade hängt på det specifika exemplaret. Men 330i är en ganska udda fågel, speciellt efter facelift. Den är svagare ja, men utan turbo, så ett plus och ett minus för min del.

Denna kändes ju rätt ok
dock så ser ju klimatanläggningen ut som hittat från en nissan micra....

Vet inte riktigt vad en 330 och 335 bör ligga i pris då det kan skilja 100 000kr mellan olika exemplar på blocket.

Extremt dålig utrustning på bilen du länkar till.

Saknar xenon, comfortpaket och förvaringspaket.

Alltså ingen ACC/klima, PDC eller ens mugghållare mm. Det är därför panelen ser ut som från en Nissan Micra.
Ang motor:
Provkör och bestäm själv. Personligen tycker jag 325i med nya 3-literssexan räcker gott och väl.

Ang utrustning: Se nedan.
(kan skilja ngt beroende på årsmodell och motoralternativ)

Advantage (utgick i samband med LCI/facelift):
16" alu
Dimljus
Läderratt
Multifunktionsratt

Comfort:
Takrails (Touring)
Automatiskt avbländande backspegel, invändigt
Armstöd fram
PDC bak
Regnsensor
Klimatautomatik
Farthållare (4-cyl)
Farthållare med bromsfunktion (6-cyl)
Radio Professional
Fällbart ryggstöd (sedan)

Dynamic:
Lädersportratt
Lättmetallfälg 17"
Sportstolar fram
Xenonstrålkastare
Belysningspaket
M Sportfjädring

M-sport:
Lättmetallfälg - Dubbeleker 194 M, 17"
Sportstolar
Interiörlist Aluminium
M Sportfjädring
M Lädersportratt
M Aerodynamikpaket
Shadowline högglans
Innertak i antracit
Instegslister med M-emblem och M-fotstöd på förarsidan
Tyg "Blue Shadow"/alcantara

Belysningspaket:
Innerbelysning med läslampa centrerad i baksätet , läslampor fram samt belysta sminkspeglar. Indirekt belysning fram och bak, belysning i främre fotutrymmena. Exteriör belysning av dörrområdet från ljus i dörrhandtaget (inkluderar dörrhandtag i bilens färg).

Förvaringspaket:
Dryckeshållare fram
Förvaringsfack på förarsidan
Två 12V-uttag i bakkant på mittkonsolen
Förvaringsnät på baksidan av framstolarna

Fanns även ett paket som heter Advantage Edition till årsmodell 2011-12. Det är inte samma sak som Advantagepaket ovan.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Förvaringspaket inkluderar väl även 12v i trunk. Kanske bara på kombin.

Jag ångrar inte en sekund att jag valde 335i, dock svåra att få tag i med den utrustning jag ville ha. Motorn är en pärla, annat avgassystem som ger gött ljud med Golf-tee Mod.

Jag vill aldrig kliva ur min bil...
Hej

Tack för ett utförligt svar angående utrustning.

Belysnings och förvaringspaket är inget jag är direkt intresserad av .

Jag kommer nog sikta in mig på en pre-facelift då budgeten är begränsad till runt 100-140k beroende på exemplar.

Är endast sedaner jag kollar på, då jag redan ägt 2 couper och kommer inte äga en coupe igen, samt har en kombi i dagsläget som ska säljas.

Anledningen till att en 325 inte är så intressant är de få hk den har.
Skulle tippa på att en 325 e90 är väl säkerligen rätt lik en 330 e46 och vill ju gärna gå upp ett snäpp.

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Om du nu inte hade tänkt köpa en 25k milare så är turboras ingenting du behöver kalkylera in i din budget. Har aldrig hört talas om det på en orginal/normalt trimmad 335 för det sitter riktigt bra och tåliga Mitsubishi aggregat under huven! Har du tänkt ladda +20psi (430-450whp) så kan dock vad som helst hända ;)

ao
37
aonn
325i m-sport bavaria -08
har en 325i med nya 6an samma motor som 330 enda du behöver göra är o byta insug så har du en 330 för en billig peng ... har bytt o blev en mycket trevlig bil o köra ,,, finns färdiga satser med allt du behöver inc ny mappning.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
aonn, har du bänkpapper på det som du kan publicera?

aonn
325i m-sport bavaria -08
testa på en mässa i sommar o då visa det 265hk men han snacka en massa om allt så vete fan om det stämmer såg det dock på en skärm men kan ju säga att bilen är bra mycke piggare särskilt kring 4k rpm då andra spjället öppnar då 325 bara har ett ? eller är det bara snålare? så gör det en märkbar skillnad... roliga är att håller man sig under 4k rpm så drar den mindre soppa än med orginal , tror det har med mappningen o göra ... är nu ingen med motorolja under naglarna men är värt varenda krona tycker jag iaf skärskilt om man kan byta själv eller som jag har en kunnig granne som nöjde sig med en biff på grillen o ett par bira för jobbet :)

Då har man äntligen sålt Audin och kan på riktigt börja jaga efter en 330i
Dock verkar det finnas extremt få 330i sedaner med m-sportpaket på blocket till en vettig peng.

Hur kommer det sig att annonserna på autopower oftast ligger 30-50 000kr dyrare än blocket när det gäller de flesta modeller?

Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Det finns väldigt få sedaner med M-sport oavsett motor, speciellt när man tittar efter - 09.
Jo det har jag fått erfara.
Letar dock 05-08 och de få som finns kommer med en saftig prislapp
Har för mig att m-sport kostar ca 40k på en nybil. men på blocket verkar bara m-sport vara värderat till 100k för vissa.
då en normal 330 kan kosta 90k så vill de med m-sport ha 200k för sina....

nej nu börjar jag nästan ge upp.

frågan är vilka andra märken som kan vara av intresse.
Känns som det bara är merca som har bakhjulsdrift och någurlunda kraftiga motorer liknande BMW.

Vill ju ha en bil som är kul att köra så därför går alla framhjulsdrivna bilar bort och AUDI.

Då jag är extremt kräsen känns det som väldigt få bilar kan mäta sig med en bmw :(
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Körglädjen sitter i väldigt mycket mer än drivhjulen. En Alfa Romeo är i allmänhet långt roligare att köra än en Mercedes bara som exempel.

-------
//Lövet
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
En 330 med M-Sport:
Länk

En 335 utan M-Sport:
Länk

Jag tycker det finns en del fina bilar ändå, vad har du för förväntningar?

/DJ
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Inte nåra bilar som skapade ha-begär direkt...

/Jonas
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men har man en budget på 100-140kkr och vill ha toppmodell (330/335)l och M-paket så får man inte direkt drömexemplaren. Det måste man ju ha i åtanke.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Ha-begär är ju väldigt individuellt, jag skulle nog inte köpa någon av de bilarna heller men det är ju som Grelle skriver att har man en budget på 140tkr och vill ha stor motor så är detta vad man får.

Med tanke på pris, miltal och årsmodell så tycker jag att de såg rätt fräscha ut ändå. Men sen är ju nästa fråga vad TS vill ha för utrustning, vad han gillar för färger m.m. det är ju ofta det som väcker ha-begäret…

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Köp en 335i som du har råd med och verkar fin. Serva den sen för 15kkr+ under närmaste halvåret så har du en härlig bil att brumma ifrån det mesta som inte är överladdat med. Verkar jobbigt att köpa en bil för kraften (330) om det finns en betydligt starkare inom räckhåll. 335an är dessutom väldigt vanlig så man skulle ofta bli påmind. Ångest.

DJ, ja vissa bara måste ha när de ser en snålt utrustad, blå bil. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.